KURSPLAN
Samtal i socialt arbete, 7,5 högskolepoäng
Conversation in Social Work, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2025
Kurskod: | HSSN11 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2021-02-09 |
Reviderad av: | Utbildningsrådet 2023-04-04 |
Gäller fr.o.m.: | 2023-08-28 |
Version: | 2 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | SS2
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Socialt arbete |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för begrepp och metoder för stödsamtal i socialt arbete
- diskutera och problematisera på ett fördjupat sätt samtal i socialt arbete med utgångspunkt i teorier om institutionella diskurser och forskning om professionella samtal
- diskutera speciella villkor för samtal med barn, personer med kognitiva funktionsvariationer och för tolkande samtal samt utifrån ett intersektionellt perspektiv förstå samtal i socialt arbete
- redogöra för samtal som verktyg för att förebygga och upptäcka våld i nära relationer.
Färdighet och förmåga
- analysera och kritiskt granska samtal i socialt arbete med utgångspunkt i olika teoretiska perspektiv
- välja och tillämpa samtalsmetod för olika målgrupper och problematiker samt motivera valet av samtalsstöd utifrån social kontext och relevanta teorier av betydelse för socialt arbete
- genomföra samtal av stödjande och socialt behandlande karaktär utifrån olika kontexter och behov
- genomföra och presentera en narrativ analys av en intervju.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt värdera användningen av samtalsmetoder i det sociala arbetets praktik
- använda etiska principer i reflektion över samtal och samtalssituationer
- identifiera och reflektera kring egen utveckling av samtalsförmåga.
Innehåll
- samtalsmetoder av betydelse för socialt arbete och dess teoretiska förankring
- teorier om institutionella diskurser och det professionella samtalets sociala och kulturella förutsättningar samt begrepp såsom makt, inflytande och gräsrotsbyråkrati
- teorier om professionella samtal i situationer där hänsyn måste tas till individers kognitiva förmågor, språkförståelse och kulturella erfarenheter
- forskning om samtal i socialt arbete
- etiska aspekter på samtal i socialt arbete samt etisk reflektion över egen samtalsförmåga och dess utveckling
- samtalets betydelse i socialt arbete för utredning, stöd och behandling
- samtal som verktyg för att förebygga och upptäcka våld i nära relationer
- berättelser som forskningsmetod
- modeller för posterpresentation
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier och samtalsövningar genom rollspel.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt avslutade kurser Socialt arbete, profession och kunskapsområde, 15 hp, Socialt arbete, social- och välfärdspolitik, 7,5 hp, Grundläggande psykologi för socionomer, 7,5 hp, Psykologiska perspektiv i socialt arbete, 7,5 hp, Sociologiska perspektiv i socialt arbete, 15 hp, Migration, integration och socialt arbete, 7,5 hp, Juridik, handläggning och dokumentation i socialt arbete, 30 hp samt genomgångna kurser Socialt förändringsarbete på grupp- och samhällsnivå, 7,5 hp, Socialt förändringsarbete med individ och nätverk, 15 hp och Socialt arbete, verksamhetsförlagda studier I, 7,5 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Kursen examineras i form av individuell skriftlig uppgift med tillhörande seminarier, processinriktad färdighetsträning i professionella samtal samt fältuppgift inklusive posterpresentation.
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell skriftlig inlämningsuppgift inklusive seminarier | 4 hp | U/G/VG |
Processinriktad färdighetsträning i professionella samtal | 2,5 hp | U/G |
Fältuppgift inklusive posterpresentation | 1 hp | U/G |
Kurslitteratur
Abrams, D., Borell, E-L., Borell, M. & Wikeby, M. (2021) Att förstå inom psykiatri och socialpsykiatri (s.19–58). Borell förlag.
Bülow, P., (2012). Delaktighet i tvärinstitutionella flerpartssamtal. I P. Bülow, D. Persson Thunqvist, & I. Sandén (Red.), Delaktighetens praktik. Det professionella samtalets villkor och möjligheter (s.91–113). Gleerup. (Diva nedladdning)
Bülow, P.H. & Cedersund, E. (2017). Blended voices and co-narration in lay– interprofessional talk about return-to-work. Journal of Applied Linguistics and Professional Practice, 10(3), 289-316. doi:10.1558/japl.26894.
Bülow, P., Persson Thunqvist, D., & Sandén, I. (2012). Delaktighet i och genom samtal inom vård, omsorg och socialt arbete. I P. Bülow, D. Persson Thunqvist, & I. Sandén (Red.), Delaktighetens praktik. Det professionella samtalets villkor och möjligheter (s.7–15). Gleerup. (Diva nedladdning)
Fioretos, I., Gustafsson, K., & Norström, E. (Red.). (2020). Tolkade möten: Tolkningens betydelse för rättssäkerhet och integration. Studentlitteratur.
Hjörne, E., Juhila, K., & van Nijnatten, C. (2010). Negotiating dilemmas in the practices of street-level welfare work. International Journal of Social Work. 19(3), 303-309.
Hyvärinen M. (2008) Analyzing narratives and story-telling. In P. Alasuutari, L. Bickman &
J. Brannen (Red.), The SAGE handbook of social research methods. (s.447-460). Sage.
Karlsson, K., & Nilholm, C. (2006). Democracy and dilemmas of self-determination. Disability & Society 21(2), 193-207.
Mattsson, T. (2014). Intersectionality as a useful tool: Anti-oppressive social work and critical reflection. Affilia, 29(1), 8–17.
Miller, L. (2011). Counselling Skills for Social Work. Sage.
Persson Thunqvist, D., Sandén, I. & Bülow, P., (2012). Kommunikation som praktik. En teoretisk bakgrund. I P. Bülow, D. Persson Thunqvist, & I. Sandén (Red.), Delaktighetens praktik. Det professionella samtalets. (s. 17–29). Gleerup. (Diva nedladdning)
SOSFS 2014:4. Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om våld i nära relationer. Tillgänglig via www.socialstyrelsen.se/regler-och-riktlinjer/foreskrifter-och-allmanna-rad/konsoliderade-foreskrifter/20144-om-vald-i-nara-relationer/
Øvreeide, H. (2010). Samtal med barn. Metodiska samtal med barn i svåra livssituationer. Studentlitteratur.
Senaste upplagan av kurslitteraturen skall användas.
Tillkommer vetenskapliga artiklar.