KURSPLAN
Samtal i socialt arbete, 7,5 högskolepoäng
Conversation in Social Work, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2014
Kurskod: | HSSN14 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2014-02-17 |
Gäller fr.o.m.: | 2014-08-25 |
Version: | 1 |
Diarienummer: | 2014/13 (122) Avdelningen för beteendevetenskap och socialt arbete |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området
|
Ämnesgrupp: | SS2
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Socialt arbete |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för begrepp och metoder för samtal i socialt arbete
- på ett fördjupat sätt diskutera och problematisera samtal i socialt arbete med utgångspunkt i teorier om institutionella diskurser och forskning om professionella samtal
- reflektera över speciella villkor för samtal med barn, med personer med kognitiva funktionsnedsättningar och personer med olika kulturella erfarenheter och i dialog med olika grupper.
Färdighet och förmåga
- analysera och kritiskt granska samtal i socialt arbete med utgångspunkt i olika teoretiska perspektiv
- välja och tillämpa samtalsmetod för olika målgrupper, situationer och problematiker och motivera valet utifrån psykologiska och samhällsvetenskapliga teorier av betydelse för socialt arbete
- genomföra samtal av utredande, stödjande och socialt behandlande karaktär utifrån olika kontexter och behov.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt värdera användningen av samtalsmetoder i det sociala arbetets praktik
- använda etiska principer i reflektion över samtal och samtalssituationer
- identifiera och reflektera kring egen utveckling av samtalsförmåga.
Innehåll
- samtalsmetoder av betydelse för socialt arbete och dess teoretiska förankring
- teorier om institutionella diskurser och det professionella samtalets sociala och kulturella förutsättningar samt begrepp såsom makt, inflytande och gräsrotsbyråkrati
- teorier om samtal med barn, personer med nedsatt kognitiv funktionsförmåga samt personer med olika kulturella erfarenheter och vid behov av tolkstöd
- forskning om samtal i socialt arbete
- etiska aspekter på samtal i socialt arbete samt etisk reflektion över egen samtalsförmåga och dess utveckling
- samtalets betydelse i socialt arbete för utredning, stöd och behandling
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, litteraturseminarier, samtalsövningar och rollspel.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt avslutade kurser Socialt arbete, profession och kunskapsområde 15 hp, Socialt arbete, social- och välfärdspolitik 7,5 hp, Vetenskaplig grundkurs 7,5 hp, Psykologiska perspektiv i socialt arbete 15 hp, Samhällsvetenskapliga perspektiv i socialt arbete 15 hp, Civilrätt 7,5 hp, Förvaltningsrätt 7,5 hp, Socialrätt 7,5 hp och Socialt arbete, utredning, handläggning och dokumentation, 7,5 hp samt genomgångna kurser Socialt förändringsarbete på grupp- och samhällsnivå 7,5 hp, Socialt förändringsarbete med individ och nätverk 15 hp och Socialt arbete, verksamhetsförlagda studier I 7,5 hp (eller motsvarande)..
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Kursen examineras i form av ett individuellt paper som redovisas skriftligt och muntligt vid ett seminarium samt genom samtalsutdrag från inspelade rollspel.
Kursen examineras av lektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination | 7,5 hp | U/G/VG |
Övrigt
Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid seminarier och samtalsövningar.
Kurslitteratur
Bülow, P., Persson Thunqvist, D., & Sandén, I. (Red.). (2012). Delaktighetens praktik. Det professionella samtalets villkor och möjligheter. Lund: Gleerups förlag.
Cederborg, A-C., Gumpert, C., & Larsson, G. (Red.). (2009). Att intervjua barn med intellektuella och neuropsykiatriska funktionshinder. Lund: Studentlitteratur.
Hjörne, E., Juhila, K., & van Nijnatten, C. (2010). Negotiating dilemmas in the practices of street-level welfare work. International Journal of Social Work. 19(3), 303-309.
Hårtveit, H., & Jensen, P. (2005). Familjen plus en. En resa genom familjeterapins praktik och idéer. Stockholm: Mareld.
Karlsson, K., & Nilholm, C. (2006). Democracy and dilemmas of self-determination. Disability & Society 21(2), 193-207.
Linell, P. (1990). De institutionaliserade samtalens elementära former: om möten mellan professionella och lekmän. Forskning och utbildning 17(4), 18-35.
Miller, L. (2011). Counselling Skills for Social Work. London: Sage.
Rädda barnen. (2008). Se mig som person – röster från ungdomar i familjehem. Stockholm: Rädda barnen.
Stiftelsen Allmänna Barnhuset. (2005). Att intervjua barn – vägledning för socialsekreterare. Stockholm: Stiftelsen Allmänna Barnhuset.
Trygged, S., & Larson S. (Red.). (2010). Counselling – stödsamtal i socialt arbete. Stockholm: Gothia förlag.
Senaste upplagan av kurslitteraturen skall användas.
Vetenskapliga artiklar tillkommer.
Övriga läromedel
Jönköpings Högskolebibliotek. Sök och skrivhjälp. [Hämtad 2014-01-13]. http://hj.se/bibl/sok---skrivhjalp.html