KURSPLAN
Samtal i socialt arbete, 7,5 högskolepoäng
Conversation in Social Work, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2020
Kurskod: | HSSN19 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2019-02-05 |
Gäller fr.o.m.: | 2019-08-19 |
Version: | 2 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | SS2
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Socialt arbete |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för begrepp och metoder för samtal i socialt arbete
- på ett fördjupat sätt diskutera och problematisera samtal i socialt arbete med utgångspunkt i teorier om institutionella diskurser och forskning om professionella samtal
- reflektera över speciella villkor för samtal med barn, med personer med kognitiva funktionsnedsättningar och personer med olika kulturella erfarenheter och i dialog med olika grupper.
Färdighet och förmåga
- analysera och kritiskt granska samtal i socialt arbete med utgångspunkt i olika teoretiska perspektiv
- välja och tillämpa samtalsmetod för olika målgrupper, situationer och problematiker och motivera valet utifrån psykologiska och samhällsvetenskapliga teorier av betydelse för socialt arbete
- genomföra samtal av stödjande och socialt behandlande karaktär utifrån olika kontexter och behov.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt värdera användningen av samtalsmetoder i det sociala arbetets praktik
- använda etiska principer i reflektion över samtal och samtalssituationer
- identifiera och reflektera kring egen utveckling av samtalsförmåga.
Innehåll
- samtalsmetoder av betydelse för socialt arbete och dess teoretiska förankring
- teorier om institutionella diskurser och det professionella samtalets sociala och kulturella förutsättningar samt begrepp såsom makt, inflytande och gräsrotsbyråkrati
- teorier om samtal med barn, personer med nedsatt kognitiv funktionsförmåga samt personer med olika kulturella erfarenheter och vid behov av tolkstöd
- forskning om samtal i socialt arbete
- etiska aspekter på samtal i socialt arbete samt etisk reflektion över egen samtalsförmåga och dess utveckling
- samtalets betydelse i socialt arbete för utredning, stöd och behandling
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, litteraturseminarier, samtalsövningar och rollspel.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt avslutade kurser Socialt arbete, profession och kunskapsområde 15 hp, Socialt arbete, social- och välfärdspolitik 7,5 hp, Vetenskaplig grundkurs 7,5 hp, Psykologiska perspektiv i socialt arbete 15 hp, Samhällsvetenskapliga perspektiv i socialt arbete 15 hp, Civilrätt 7,5 hp, Förvaltningsrätt 7,5 hp, Socialrätt 7,5 hp och Socialt arbete, utredning, handläggning och dokumentation, 7,5 hp samt genomgångna kurser Socialt förändringsarbete på grupp- och samhällsnivå 7,5 hp, Socialt förändringsarbete med individ och nätverk 15 hp och Socialt arbete, verksamhetsförlagda studier I 7,5 hp (eller motsvarande)..
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Kursen examineras i form av individuella skriftliga uppgifter samt seminarier kring inspelade samtalsutdrag.
Kursen examineras av lektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Hemtentamen | 3 hp | U/G/VG |
Seminariebehandlad individuell inlämningsuppgift | 1 hp | U/G/VG |
Processinriktad färdighetsträning i proffessionella samtal | 2,5 hp | U/G |
Litteratur-/case seminarier | 1 hp | U/G |
Övrigt
Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid seminarier och samtalsövningar.
Kurslitteratur
Bülow, P., Persson Thunqvist, D., & Sandén, I. (Red.). (2012). Delaktighetens praktik. Det professionella samtalets villkor och möjligheter. Åtkomst via DiVA.
Fioretos, I., Gustafsson, K., & Norström, E. (Red.). (2014). Tolkade möten: Tolkningens betydelse för rättssäkerhet och integration. Lund: Studentlitteratur.
Herz, M., & Johansson T. (2015). Det professionella mötet. En grundbok. Lund: Studentlitteratur.
Hjörne, E., Juhila, K., & van Nijnatten, C. (2010). Negotiating dilemmas in the practices of street-level welfare work. International Journal of Social Work. 19(3), 303-309.
Karlsson, K., & Nilholm, C. (2006). Democracy and dilemmas of self-determination. Disability & Society 21(2), 193-207.
Linell, P. (1990). De institutionaliserade samtalens elementära former: om möten mellan professionella och lekmän. Forskning och utbildning 17(4), 18-35.
Miller, L. (2011). Counselling Skills for Social Work. London: Sage.
Øvreeide, H. (2010). Samtal med barn. Metodiska samtal med barn i svåra livssituationer. Lund: Studentlitteratur.
Senaste upplagan av kurslitteraturen skall användas.
Vetenskapliga artiklar tillkommer.
Övriga läromedel
Jönköpings Högskolebibliotek. Sök och skrivhjälp. [Hämtad 2016-03-08]. http://hj.se/bibl/sok---skrivhjalp.html