KURSPLAN
Socialt arbete, utredning, handläggning och dokumentation, 7,5 högskolepoäng
Social work, Assessment, Administration and Documentation, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: | HSUN14 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2014-02-17 |
Reviderad av: | Avdelningschef 2018-04-17 |
Gäller fr.o.m.: | 2018-08-20 |
Version: | 7 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området
|
Ämnesgrupp: | SS2
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Socialt arbete |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- identifiera socionomens juridiska ansvar vid dokumentation, i handläggningsprocessen samt vid överklagan
- beskriva barns rättigheter ur rättssäkerhetssynpunkt
- översiktligt beskriva och redogöra för en utrednings olika faser och innehåll.
Färdighet och förmåga
- tillämpa lagstiftning och juridiska regler som styr handläggning, myndighetsutövning och dokumentation i socialt arbete
- reflektera och problematisera kring socionomens juridiska ansvar i handläggning och dokumentation.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över etiska överväganden och förhållningssätt under utredningsprocessen och vid dokumentation i socialt arbete
- reflektera över egen personlig och professionell utveckling i relation till socionomyrket och till myndighetsutövande inom det sociala arbetet.
Innehåll
Kursen behandlar:
- sociallagstiftning med fokus på handläggning, myndighetsutövning och dokumentation
- förarbeten och rättspraxis
- tillämpning av lagstiftning
- föreskrifter och allmänna råd från Socialstyrelsen
- målgruppsrelaterade arbetssätt
- brukares och närståendes delaktighet i utredningsprocessen
- etiska aspekter i socialt utredningsarbete
- grundläggande samtalsmetodik i ett utredningssammanhang
- fältstudie
- terminsreflektion.
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier, övningar, datorsimulerad utredningsmiljö samt terminsreflektion.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt avslutade kurser Socialt arbete, profession och kunskapsområde 15 hp, Socialt arbete, social- och välfärdspolitik 7,5 hp och Vetenskaplig grundkurs 7,5 hp samt genomgångna kurser Psykologiska perspektiv i socialt arbete 15 hp, Samhällsvetenskapliga perspektiv i socialt arbete 15 hp, Civilrätt 7,5 hp, Förvaltningsrätt 7,5 hp och Socialrätt 7,5 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd och Väl godkänd.
Kursen examineras i form av skriftlig inlämningsuppgift, som diskuteras i seminarium; praktiskt individuellt moment – datorsimulering – och seminarium; praktiskt gruppmoment – samtal - samt terminsreflektion och seminarium.
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Inlämningsuppgift1 | 3 hp | U/G/VG |
Praktiskt moment - datorsimulering - och seminarium | 2 hp | U/G |
Praktiskt gruppmoment - samtal | 1,5 hp | U/G |
Terminsreflektion och seminarium | 1 hp | U/G |
1 Bestämmer kursens slutbetyg vilket utfärdas först när samtliga moment godkänts.
Övrigt
Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid examinationer.
Kurslitteratur
Cederlund, E., & Olaison, A. (2010). Care management in practice: On the use of talk and text in gerontological social work. International journal of social welfare, 19(3), 339-347.
Clevesköld, L, Lundgren, L. & Thunved, A. (2012). Handläggning inom socialtjänsten (16 uppl.). Stockholm: Norstedts.
Dunér, A., & Nordström, M. (2006). The discretion and power of street-level bureaucrats: an example from Swedish municipal eldercare: Frontlinjebyråkraternas handlingsutrymme och makt: ett exempel från svensk kommunal äldreomsorg. European Journal of Social Work, 9(4), 425-444.
Eide, T., & Eide, H. (2006). Kommunikation i praktiken: Relationer, samspel och etik inom socialt arbete, vård och omsorg. Malmö: Liber.
Lundgren, L., Sunesson, P-A. & Thunved, A. (2017). Nya sociallagarna: Med kommentarer i lydelsen den 1 januari 2017 (30 uppl.). Stockholm: Wolters Kluwer.
Pettersson, U. (Red.) (2013). Etik och socialtjänst: Om förutsättningarna för det sociala arbetets etik (4 uppl.). Malmö: Gleerups.
Socialstyrelsen. (2015). Handläggning och dokumentation inom socialtjänsten. Stockholm: Socialstyrelsen.
Socialstyrelsen. (2015). Utreda barn och unga: Handbok för socialtjänstens arbete enligt socialtjänstlagen. Stockholm: Socialstyrelsen.
Socialstyrelsen. (2014). Stöd till barn och unga med funktionsnedsättning: Handbok för rättstillämpning vid handläggning och utförande av LSS-insatser. Stockholm: Socialstyrelsen.
Socialstyrelsen. (2014). SOSFS 2014:5. Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om dokumentation i verksamhet som bedrivs med stöd av SoL, LVU, LVM och LSS. Stockholm: Socialstyrelsen.
Socialstyrelsen (2014). SOSFS 2014:6. Socialstyrelsens allmänna råd om handläggning av ärenden som gäller barn och unga. Stockholm: Socialstyrelsen.
Socialstyrelsen. (1997). SOSFS 1997:15. Socialstyrelsens allmänna råd om tillämpningen av lagen (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga. Stockholm: Socialstyrelsen.
Lagtext, förslagvis:
Lindblom, P.H. & Nordback, K. (Red.). (2017) Svensk Lag. 2017 (20 uppl.) Uppsala : Iustus.
Aktuell lagstiftning nås också via https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/
Senaste upplagan av kurslitteraturen ska användas.
Ytterligare vetenskapliga artiklar kan tillkomma.