KURSPLAN
Social barnavård, myndighetsutövning, konsekvenser och dilemman, 7,5 högskolepoäng
Social Work, Authority, Consequences and Dilemmas, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2023
Kurskod: HSVR11
Fastställd av: Utbildningsrådet 2020-11-17
Reviderad av: Avdelningschef 2022-09-13
Gäller fr.o.m.: 2023-01-23
Version: 4
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: SS2
Fördjupning: A1N
Huvudområde: Socialt arbete

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

- den sociala barnavården, handläggningens logiker och historia
- myndighetsutövning och organisering i den sociala barnavården
- mötet mellan barn, ungdomar, familjer och välfärdssystem
- myndighetsutövning, handläggning och juridiska paradoxer i social barnavård
- standardisering - dess betydelse för barn, unga, familjer och handläggning

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av föreläsningar och seminarium.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt avslutade kurser om 150 hp inom socionomprogrammet (termin 1-5) och genomgångna kurser Vetenskapsteori och forskningsmetodik med ämnesfördjupning, 15 hp och Socialt arbete, examensarbete, 15 hp alternativt socionomexamen inklusive examensarbete om 15 hp eller motsvarande kunskaper alternativt kandidatexamen i socialt arbete.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Kursen examineras i form av seminarier och individuellt genomförd skriftlig inlämningsuppgift med tillhörande granskningsseminarium.

Kursen examineras av universitetslektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Seminarie 11,5 hpU/G
Seminarie 21,5 hpU/G
Skriftlig inlämningsuppgift inkl. granskningsseminarium4,5 hpU/G/VG

Kurslitteratur

Andersson, G., Sjöblom, Y., Höjer, I., & Sallnäs, M. (Red.). (2019). När samhället träder in: barn, föräldrar och social barnavård (2. uppl.). Studentlitteratur.

Banks, S. (2013). Negotiating personal engagement and professional accountability: Professional wisdom and ethics work. European Journal of Social Work, 16(5), 587-604
www.doi.org/10.1080/13691457.2012.732931

Johansson, H., & Bäck-Wiklund, M. (2012). Att fostra familjen: en grundbok om styrning, föräldraskap och socialtjänst. Liber.

Johansson, S., Dellgran, P., & Höjer, S. (Red.). (2015). Människobehandlande organisationer. Villkor för ledning, styrning och professionellt välfärdsarbete. Natur och Kultur.

Lipsky, M. (2010). Street-Level Bureaucracy. Dilemmas of the Individual in Public Services.(30 th anniversary expanded ed.) Russell Sage Foundation.

Ponnert, L. (Red.). (2018). Utredningsarbete i den sociala barnavården. Gleerups.

Senaste upplagan av kurslitteraturen ska användas.

Ytterligare vetenskapliga artiklar tillkommer.