KURSPLAN
Social barnavård, myndighetsutövning, konsekvenser och dilemman, 7,5 högskolepoäng
Social Work, Authority, Consequences and Dilemmas, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2023
Kurskod: | HSVR11 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2020-11-17 |
Reviderad av: | Avdelningschef 2022-09-13 |
Gäller fr.o.m.: | 2023-01-23 |
Version: | 4 |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området
|
Ämnesgrupp: | SS2
|
Fördjupning: | A1N
|
Huvudområde: | Socialt arbete |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Färdighet och förmåga
- problematisera, analysera och kritiskt reflektera kring handläggningens och myndighetsutövningens konsekvenser för barn, unga och familjer
- problematisera, analysera och kritiskt reflektera kring handläggning och myndighetsutövning inom social barnavård med utgångspunkt i aktuella samhällsvetenskapliga teorier och forskning i ett internationellt perspektiv
- självständigt samla in och kritiskt granska kunskapsunderlag för handläggning och myndighetsutövning inom social barnavård
- integrera lagstiftning vid handläggning och myndighetsutövning inom social barnavård.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera kring och värdera handläggning och myndighetsutövning inom social barnavård med hänsyn till etik i socialt arbete och olika värdegrunder
- reflektera kring egna värderingar och förhållningssätt samt visa förmåga att kritiskt diskutera etiska frågeställningar i socialt arbete med barn, unga och familj.
Innehåll
- den sociala barnavården, handläggningens logiker och historia
- myndighetsutövning och organisering i den sociala barnavården
- mötet mellan barn, ungdomar, familjer och välfärdssystem
- myndighetsutövning, handläggning och juridiska paradoxer i social barnavård
- standardisering - dess betydelse för barn, unga, familjer och handläggning
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar och seminarium.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt avslutade kurser om 150 hp inom socionomprogrammet (termin 1-5) och genomgångna kurser Vetenskapsteori och forskningsmetodik med ämnesfördjupning, 15 hp och Socialt arbete, examensarbete, 15 hp alternativt socionomexamen inklusive examensarbete om 15 hp eller motsvarande kunskaper alternativt kandidatexamen i socialt arbete.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Kursen examineras i form av seminarier och individuellt genomförd skriftlig inlämningsuppgift med tillhörande granskningsseminarium.
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Seminarie 1 | 1,5 hp | U/G |
Seminarie 2 | 1,5 hp | U/G |
Skriftlig inlämningsuppgift inkl. granskningsseminarium | 4,5 hp | U/G/VG |
Kurslitteratur
Andersson, G., Sjöblom, Y., Höjer, I., & Sallnäs, M. (Red.). (2019). När samhället träder in: barn, föräldrar och social barnavård (2. uppl.). Studentlitteratur.
Banks, S. (2013). Negotiating personal engagement and professional accountability: Professional wisdom and ethics work. European Journal of Social Work, 16(5), 587-604
www.doi.org/10.1080/13691457.2012.732931
Johansson, H., & Bäck-Wiklund, M. (2012). Att fostra familjen: en grundbok om styrning, föräldraskap och socialtjänst. Liber.
Johansson, S., Dellgran, P., & Höjer, S. (Red.). (2015). Människobehandlande organisationer. Villkor för ledning, styrning och professionellt välfärdsarbete. Natur och Kultur.
Lipsky, M. (2010). Street-Level Bureaucracy. Dilemmas of the Individual in Public Services.(30 th anniversary expanded ed.) Russell Sage Foundation.
Ponnert, L. (Red.). (2018). Utredningsarbete i den sociala barnavården. Gleerups.
Senaste upplagan av kurslitteraturen ska användas.
Ytterligare vetenskapliga artiklar tillkommer.