KURSPLAN
Systemtänkande: organisering, ledning och styrning av omsorg samt hälso- och sjukvård, 10 högskolepoäng
Systems Thinking: Organizing, Leadership and Stewardship of Health and Social Care Services, 10 credits
Kurskod: | HSYR25 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2014-11-10 |
Reviderad av: | Utbildningsrådet 2017-10-03 |
Gäller fr.o.m.: | 2018-01-22 |
Version: | 2 |
Diarienummer: | 2017/4320 (313) Jönköping Academy |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | HS1
|
Fördjupning: | A1N
|
Huvudområde: | Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för systemteori och diskutera dess inverkan på människan och de aktiviteter och processer som pågår inom ett system
- beskriva och förklara olika former av organisering och styrning av verksamhet, generell och riktad mot offentlig verksamhet
- redogöra för förändringsteori och förstå hur förändringsprocesser relaterar till organisationskultur och inarbetad praxis
- redogöra för motivationsteori, identifiera och analysera maktstrukturer och förstå hur dessa relaterar till organisationers och människors förmåga att prestera
- ha kännedom och förståelse för kommunikationens betydelse i gruppers arbete samt förstå ledarens roll i att utveckla dessa.
Färdighet och förmåga
- kritiskt reflektera över egen verksamhet ur ett system-, organisations- och ledningsperspektiv
- kritiskt analysera de processer och reaktioner som kan uppstå vid ett förändrings- och förbättringsarbete
- analysera olika strategier och metoder för att skapa förändring i systemet i syfte att frigöra potential för att åstadkomma förbättringar.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa insikt om egna tankemodeller och värderingar och hur dessa ligger till grund för ledarstil och bemötande
- reflektera över hur eget förhållningssätt påverkar medarbetare och aktörer på olika organisatoriska nivåer i systemet.
Innehåll
- system, organisering, gränser och gränssnittshantering
- hälsoekonomiska aspekter
- organisationskultur, praxis och förändring
- förbättringsledning, förhållningssätt och beteende - i relation till att leda förbättringsarbeten
- verksamhetsstyrning och ledning i en multiprofessionell miljö
- ledarstil, kommunikation och feedback
- motivation, makt och påverkan
Undervisningsformer
Kursen tillämpar blandad lärform (blended learning) där självstudier kombineras med undervisning förlagd på campus och webbaserade moment.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs kandidatexamen eller yrkesexamen om 180 högskolepoäng i en utbildning inom medicin, vård, teknik eller samhälls-/beteendevetenskap eller motsvarande. Dessutom krävs två års arbetslivserfarenhet..
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Kursen examineras i form av två individuella inlämningsuppgifter och fyra individuella reflektionsuppgifter.
Kursen examineras av lektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuella examinationer | 6 hp | U/G/VG |
Individuella reflektionsuppgifter | 4 hp | U/G |
Övrigt
Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid campusförlagda och synkrona kurstillfällen samt aktivt deltagande på två litteraturseminarier/gruppdiskussioner via webbplattformen PingPong.
Kurslitteratur
Ackerman, C. (2008). Chefen och medarbetaren - tankar om personlig utveckling och samspel på arbetsplatsen. Stockholm: Ekerlids Förlag.
Ahrenfeld, B. (2014). Förändring som tillstånd: Att leda förändrings- och utvecklingsarbete i företag och organisationer. Lund: Studentlitteratur.
Seddon, J. (2008). Systems Thinking in the Public Sector. Axminster: Triarchy Press.
Senge, P. (2006). The Fifth Discipline: The Art & Practice of the Learning Organization. New York: Broadway Business.
Svensk utgåva går bra som alternativ:
Senge, P. (2006). Den femte disciplinen – den lärande organisationens konst. Stockholm: Thomson Fakta.
Tillkommer vetenskapliga artiklar samt webbmaterial.
Referenslitteratur anges i studieguiden.
Senaste upplagan av kurslitteraturen ska användas (Senge undantaget).