KURSPLAN
Tillämpning av aktivitetsbaserade hälsofrämjande metoder för äldre personer, 4,5 högskolepoäng
Applied Occupational Based Health Promoting Methods for Older Persons, 4.5 credits
Kursplan för studenter höst 2020
Kurskod: | HTHN10 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2020-03-17 |
Gäller fr.o.m.: | 2020-08-24 |
Version: | 1 |
Diarienummer: | Avdelningen för rehabilitering |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | TR1
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Arbetsterapi |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva arbetsterapeutisk processmodell relaterat till aktivitetsbaserad/aktivitetsfokuserad hälsofrämjande gruppverksamhet.
Färdighet och förmåga
- tillämpa en arbetsterapeutisk processmodell för aktivitetsbaserad/aktivitetsfokuserad hälsofrämjande gruppverksamhet
- planera och genomföra aktivitetsbaserat/aktivitetsfokuserat program för och med en avgränsad grupp av äldre personer
- leda en hälsofrämjande aktivitetsgrupp.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt värdera sin egen förmåga att planera och genomföra ett aktivitetsbaserat/aktivitetsfokuserat hälsofrämjande program för och med en grupp äldre personer.
Innehåll
- arbetsterapeutisk processmodell
- aktivitetsbaserade/aktivitetsfokuserade hälsofrämjande metoder
- grupprocesser
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av planering och praktiskt genomförande av aktivitetsbaserat/aktivitetsfokuserat hälsofrämjande program för och med en grupp äldre personer.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet och avslutade kurser motsvarande 60 hp från kurserna Arbetsterapi i yrke och forskning 30 hp, Aktivitet och utveckling genom hela livet 30 hp och/eller Arbetsterapi och aktivitetsproblem vid funktionsnedsättning och sjukdom 30 hp (eller motsvarande kunskaper). Dessutom krävs genomgången distanskurs Aktivitetsbaserade hälsofrämjande metoder för äldre personer 1,5 hp.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.
Kursen examineras i form av aktivt deltagande i planering och genomförande av aktivitetsbaserat/aktivitetsfokuserat hälsofrämjande program samt en individuell reflektionsuppgift.
Kursen examineras av universitetsadjunkt.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Planering och genomförande av hälsofrämjande gruppverksamhet | 3 hp | U/G |
Individuell reflektionsuppgift | 1,5 hp | U/G |
Kurslitteratur
Fischer, A.G., & Marterella, A. (2019). Powerful Practice. A Model for Authentic Occupational Therapy. Fort Collins, CO: Center for Innovative OT Solutions (CIOTS).
Scaffa, M.E., Reitz, S.M., & Pizzi, M.A. (2010). Occupational therapy in the promotion of health and wellness. Philadelphia, PA: F.A. Davis. Tillgänglig via
ebookcentral-proquest-com.proxy.library.ju.se/lib/jonhhebooks/detail.action?docID=668921
Vetenskapliga artiklar och annat instuderingsmaterial tillkommer.