KURSPLAN
Omvårdnad, teoretiska perspektiv, 7,5 högskolepoäng
Nursing Science, Theoretical Perspectives, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2019
Kurskod: | HTPS23 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2013-08-26 |
Reviderad av: | Utbildningsrådet 2015-05-25 |
Gäller fr.o.m.: | 2016-08-29 |
Version: | 2 |
Diarienummer: | 2015/1769 (313) Avdelningen för omvårdnad |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | OM1
|
Fördjupning: | A1F
|
Huvudområde: | Omvårdnad |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- ingående beskriva och analysera teorier och begrepp inom omvårdnad
- analysera och diskutera hur teoretisk och empirisk kunskap inom omvårdnad samspelar.
Färdighet och förmåga
- bedöma teoriers och begrepps relevans i specifika omvårdnadssituationer
- identifiera likheter och skillnader mellan olika teoretiska utgångspunkter
- självständigt redogöra för vetenskapligt förankrade metoder inom omvårdnad.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera och reflektera över hur olika begrepp och teorier inom omvårdnad sätter sin prägel på vetenskapliga texter
- kritiskt granska olika teoretiska referensramar inom omvårdnad, analysera vilka konsekvenser tillämpning av olika strategier för teoriuppbyggnad har för praktiskt arbete.
Innehåll
- teorier och begrepp inom omvårdnad
- begreppsanalys
- granskning och reflektion av evidensbaserad omvårdnad
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av en distanskurs via nätet med två campusförlagda kursträffar, introduktion och examination.
Förkunskapskrav
Kandidatexamen i omvårdnad eller yrkesexamen om 180 hp inklusive ett avslutat examensarbete om minst 15 hp, samt avslutad kurs på avancerad nivå i Vetenskapsteori och vetenskaplig metodik omfattande minst 7,5 hp.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av en skriftlig individuell uppgift.
Kursen examineras av docent.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination | 7,5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Kurslitteratur
McCormack, B., & McCance, T. (2010). Person-centred nursing. Theory and practice. London: Blackwell Publishing.
Cutcliffe, J.R., & McKenna, H.P. (2005). The essential concepts of nursing. New York: Elsevier.
Marriner Tomey, A., & Raile Alligood, M. (2006). Nursing theorists and their work. St Louis Missouri: Mosby, Inc.
Walker, L. & Avant, K. (2013). Strategies for theory construction in nursing. New Jersey: Pearson.
Östlinder, G. (Red.). Svensk sjuksköterskeförening (2002). Omvårdnad som akademiskt ämne i forskning, utbildning och patientnära verksamhet. Bromma: Bromma Tryck AB.
Tillkommer vetenskapliga artiklar.
Senaste upplaga av kurslitteraturen skall användas.