KURSPLAN
Teamsamverkan i en föränderlig organisation, 7,5 högskolepoäng
Teamwork in a Developing Organisation, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2025
Kurskod: | HTSR21 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2010-04-29 |
Reviderad av: | Utbildningsrådet 2024-10-08 |
Gäller fr.o.m.: | 2025-01-20 |
Version: | 10 |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | HS1
|
Fördjupning: | A1N
|
Huvudområde: | Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd |
Lärandemål
Studenten ska efter genomgången kurs inom följande områden kunna:
Kunskap och förståelse
- identifiera centrala begrepp med relevans för team, teamarbete och teamsamverkan.
Färdighet och förmåga
- integrera kunskap, som berör professionell teamsamverkan i ett organisatoriskt perspektiv, med ett teoretiskt resonemang
- kritiskt granska olika teams arbetssätt och dess konsekvenser inom och mellan olika organisationer.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera konsekvenser av teamsamverkan på individ-, grupp- och organisationsnivå utifrån egen erfarenhet och med stöd av vetenskaplig litteratur.
Innehåll
- teoretiska perspektiv och modeller rörande team och samverkan inom/mellan professioner och organisationer
- brukares/patienters och närståendes roll i teamsamverkan
- teamledning, teamarbete, professionellt och mångprofessionellt vad gäller roll, identitet och makt
- teamutveckling och teamsamverkan inom och mellan olika organisationer
- teamsamverkan i föränderliga organisationer
- framtida utmaningar inom teamsamverkan i föränderliga organisationer
Undervisningsformer
Kursen genomförs webbaserat i form av föreläsningar och gruppdiskussioner.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Kandidatexamen i ämne inom vård, oral hälsovetenskap eller samhälls- och beteendevetenskap inkl. ett avslutat examensarbete om minst 15 hp eller motsvarande.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av seminarier och en individuell uppgift som redovisas skriftligt.
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Skriftlig inlämningsuppgift | 5,5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Seminarier | 2 hp | U/G |
Kurslitteratur
Axelsson, R., & Bihari Axelsson, S. (2013). Om samverkan - för utveckling av hälsa och välfärd. Studentlitteratur.
Tillkommer ytterligare litteratur i form av vetenskapliga artiklar och rapporter.
Senaste upplaga av kurslitteraturen skall användas.