KURSPLAN
Teamsamverkan i en föränderlig organisation, 7,5 högskolepoäng
Teamwork in a Developing Organisation, 7.5 credits
Kurskod: | HTSR21 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2010-04-29 |
Reviderad av: | Avdelningschef 2017-03-02 |
Gäller fr.o.m.: | 2017-04-03 |
Version: | 6 |
Diarienummer: | 2017/978 (313) Avdelningen för beteendevetenskap och socialt arbete |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | HS1
|
Fördjupning: | A1N
|
Huvudområde: | Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd |
Lärandemål
Studenten ska efter genomgången kurs inom följande områden kunna:
Kunskap och förståelse
- analysera begrepp inom team- och samverkansområdet
- kritiskt granska olika teams arbetssätt och dess konsekvenser inom och mellan olika organisationer.
Färdighet och förmåga
- integrera kunskap som berör teamsamverkan och profession i ett organisatoriskt och teoretiskt resonemang.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera de konsekvenser som teamsamverkan ger på individ-, grupp- och organisationsnivå utifrån egen grundsyn
- värdera effekter av teamsamverkan och dess påverkan på brukare/patient och profession.
Innehåll
Kursen behandlar:
- teoretiska perspektiv och modeller rörande team och samverkan inom/mellan professioner och organisationer
- brukare/patientens roll i samverkan
- teamarbete, professionellt och mångprofessionellt vad gäller roll, identitet och makt
- teamutveckling och teamsamverkan inom och mellan olika organisationer
- aktuell forskning om teamsamverkan i föränderliga organisationer
- framtida utmaningar inom teamsamverkan i föränderliga organisationer.
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av webbaserade distansstudier med inslag av campusförlagda moment vilka sker vid kursstart respektive -avslut. Diskussioner, grupparbeten och föreläsningar sker via webbplattformen PingPong.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Kandidatexamen i ämne inom vård, oral hälsovetenskap eller samhälls- och beteendevetenskap alternativt yrkesexamen som Socionom, 210 hp, Sjuksköterska, 180 hp, Arbetsterapeut, 180 hp inkl. ett avslutat examensarbete om minst 15 hp eller motsvarande.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av en individuell uppgift som redovisas skriftligt och en gruppuppgift som redovisas skriftligt och muntligt. Gruppen kommenterar en annan grupps arbete.
Kursen examineras av lektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination | 7,5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Övrigt
Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid avslutningsseminarium på campus samt deltagande vid interaktiva moment.
Kurslitteratur
Axelsson, R., & Bihari Axelsson, S. (2006). Integration and collaboration in public health - a conceptual framework. The International Journal of Health Planning and Management, 21, 75-88.
Axelsson, R., & Bihari Axelsson, S. (Red.). (2013). Om samverkan - för utveckling av hälsa och välfärd. Lund: Studentlitteratur.
Bergnehr, D. (2014). Att (sam)verka för barns hälsa och lärande i mötet mellan socialtjänst och skola – En forskningsöversikt. Stockholm: Stockholm Stad.
Berlin, J., Carlström, E., & Sandberg, H. (2009). Team i vård, behandling och omsorg. Erfarenheter och reflektioner. Lund: Studentlitteratur.
Blomqvist, C. (2012). Samarbete med förhinder - om samarbete mellan BUP, socialtjänst, skola och familj: Göteborgs universitet, Institutionen för socialt arbete. (Länk till fulltext https:gupea.ub.gu.se/handle/2077/29248)
Leathard, A. (Red.). (2003). Interprofessional Collaboration. Hove, East Sussex, UK: Routledge.
Reeves, S., Lewin, S., Espin, S., & Zwarenstein, M. (2010). Interprofessional Teamwork for Health and Social Care. Oxford, UK: Wiley-Blackwell.
Socialstyrelsen, Arbetsmarknadsstyrelsen, Arbetarskyddsstyrelsen, Svenska Kommunförbundet, Landstingsförbundet, Riksförsäkringsverket. (2000). Identifiering av hinder och framgångsfaktorer för samverkan. Stockholm: Socialstyrelsens skriftserie: Samverkan inom rehabiliteringsområdet. Artikelnummer 2000-00-067.
Socialstyrelsen. (2013). Samverka för barns bästa - en vägledning om barns behov av insatser från flera aktörer. Stockholm.
Socialstyrelsen. (2008). Samverkan i rehabilitering – en vägledning. Stockholm: Socialstyrelsen. Artikelnummer 2008-126-4.
Thylefors, I. (2013). Babels torn. Om tvärprofessionellt teamsamarbete. Stockholm: Natur & kultur.
Vetenskapliga artiklar samt val av adekvat fördjupningslitteratur tillkommer, vilket sker i samråd med kursansvarig/examinator.
Senaste upplaga av kurslitteratur skall användas.