KURSPLAN
Teamsamverkan i en föränderlig organisation, 7,5 högskolepoäng
Teamwork in a Developing Organisation, 7.5 credits
Kurskod: | HTSR21 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2010-04-29 |
Reviderad av: | Utbildningsrådet 2018-02-06 |
Gäller fr.o.m.: | 2018-04-02 |
Version: | 7 |
Diarienummer: | 2018/ Avdelningen för socialt arbete |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | HS1
|
Fördjupning: | A1N
|
Huvudområde: | Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd |
Lärandemål
Studenten ska efter genomgången kurs inom följande områden kunna:
Kunskap och förståelse
- analysera begrepp inom team- och samverkansområdet
- kritiskt granska olika teams arbetssätt och dess konsekvenser inom och mellan olika organisationer.
Färdighet och förmåga
- integrera kunskap som berör teamsamverkan och profession i ett organisatoriskt och teoretiskt resonemang.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera de konsekvenser som teamsamverkan ger på individ-, grupp- och organisationsnivå utifrån egen grundsyn
- värdera effekter av teamsamverkan och dess påverkan på brukare/patient och profession.
Innehåll
- teoretiska perspektiv och modeller rörande team och samverkan inom/mellan professioner och organisationer
- brukare/patientens roll i samverkan
- teamarbete, professionellt och mångprofessionellt vad gäller roll, identitet och makt
- teamutveckling och teamsamverkan inom och mellan olika organisationer
- aktuell forskning om teamsamverkan i föränderliga organisationer
- framtida utmaningar inom teamsamverkan i föränderliga organisationer
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av webbaserade distansstudier.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Kandidatexamen i ämne inom vård, oral hälsovetenskap eller samhälls- och beteendevetenskap alternativt yrkesexamen som Socionom, 210 hp, Sjuksköterska, 180 hp, Arbetsterapeut, 180 hp inkl. ett avslutat examensarbete om minst 15 hp eller motsvarande.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av seminarier och en individuell uppgift som redovisas skriftligt.
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell, skriftlig inlämningsuppgift | 5,5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Seminarier | 2 hp | U/G |
Kurslitteratur
Axelsson, R., & Bihari Axelsson, S. (Red.). (2013). Om samverkan - för utveckling av hälsa och välfärd. Lund: Studentlitteratur.
Berlin, J., Carlström, E., & Sandberg, H. (2009). Team i vård, behandling och omsorg. Erfarenheter och reflektioner. Lund: Studentlitteratur.
Leathard, A. (Red.). (2003). Interprofessional Collaboration. Hove, East Sussex, UK: Routledge.
Reeves, S., Lewin, S., Espin, S., & Zwarenstein, M. (2010). Interprofessional Teamwork for Health and Social Care. Oxford, UK: Wiley-Blackwell.
Thylefors, I. (2013). Babels torn. Om tvärprofessionellt teamsamarbete. Stockholm: Natur & kultur.
Vetenskapliga artiklar tillkommer.
Senaste upplaga av kurslitteratur skall användas.