KURSPLAN
Theory of Science and Scientific Method, 15 högskolepoäng
Theory of Science and Scientific Method, 15 credits
Kursplan för studenter höst 2017
Kurskod: HTSR25
Fastställd av: Utbildningsrådet 2015-02-16
Reviderad av: Avdelningschef 2016-06-13
Gäller fr.o.m.: 2016-08-29
Version: 2
Diarienummer:2016/2363 (313) Avdelningen för rehabilitering/Department of Rehabilitation
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Utbildningsområde: Vård
Ämnesgrupp: TR1
Fördjupning: A1N
Huvudområde: Arbetsterapi

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

Forskningens filosofiska grunder och vetenskapsteoretiska synsätt
- vetenskapsteoretiska synsätt
- kritisk granskning av vetenskapliga artiklar
- forskningsetik
Forskningsmetoder
- forskningsmetodik avseende kvantitativa metoder
- forskningsmetodik avseende kvalitativa metoder
- insamling, bearbetning och redovisning av data genom att använda kvantitativa, kvalitativa eller kombinerade metoder

Undervisningsformer

Kursen genomförs som en distanskurs via nätet.

Undervisningen bedrivs på engelska.

Förkunskapskrav

Kandidatexamen 180 hp eller motsvarande inom huvudområdena hälsa och vårdvetenskap, beteendevetenskap, socialt arbete, pedagogik eller motsvarande (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Delkurs 1. Forskningens filosofiska grund och vetenskapsteoretiska synsätt, 3 hp
En skriftlig inlämningsuppgift i grupp.
Delkurs 2. Kvantitativa vetenskapliga metoder, 5 hp
Två individuella skriftliga inlämningsuppgifter.
Delkurs 3. Kvalitativa vetenskapliga metoder, 5 hp
En skriftlig inlämningsuppgift i grupp, samt en individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Delkurs 4. Projektplan, 2 hp
Dessutom ingår en inlämning och presentation av projektplan som belyser en kvalitativ, kvantitativ eller kombinerad forskningsmetod.
Examinator
Kursen examineras av universitetslektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Forskningens filosofiska grunder och vetenskapsteor. synsätt3 hpA/B/C/D/E/FX/F
Kvantitativa vetenskapliga metoder5 hpA/B/C/D/E/FX/F
Kvalitativa vetenskapliga metoder5 hpA/B/C/D/E/FX/F
Projektplan2 hpA/B/C/D/E/FX/F

Övrigt

Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid seminarier.

Kurslitteratur

American Psychological Association. (2009). Publication Manual of the American Psycho-
logical Association. Washington, D.C.: The Association cop.
Belenky, M., Clinchy, B., Goldberger, N., & Tarule, J. (1997). Womens Ways of Knowing: The Development of Self, Vioice and Mind 10th Anniversery Edition. New York: Basic Books.
Creswell, J.W. (2013). Research design. London: SAGE Publications Inc.
Day, R. A. (1998). How to Write & Publish a Scientific Paper. Cambridge: Cambridge University Press.
Kessel, F., Rosenfield, P. L., & Anderson, N. B. (Eds.). (2008). Interdisciplinary Research: Case Studies from Health and Social Science. Oxford: University Press.
Kvale, S., & Brinkmann, S. (2008). InterViews: Learning the Craft of Qualitative Research Interviewing. Thousand Oaks: SAGE publications.
Okasha, S. (2016) Philosophy of Science: Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press.
Oliver, P. (2010). The Student’s Guide to Research Ethics. United Kingdom: Open University Press.
Palant, J. (2014). The SPSS Survival Manual. United Kingdom: Open University Press.
Portney, G. L., & Watkins, M. (2013). Foundations of Clinical Research. United Kingdom: Pearson Education.
Senaste upplagan av kurslitteraturen ska användas.
Ytterligare litteratur tillkommer utifrån vald forskningsansats samt vetenskapliga artiklar.