KURSPLAN
Aktivitet och utveckling genom hela livet, 30 högskolepoäng
Activity and Development throughout Life, 30 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: HUGG19
Fastställd av: Utbildningsrådet 2017-11-28
Reviderad av: Avdelningschef 2018-12-13
Gäller fr.o.m.: 2019-01-21
Version: 2
Diarienummer:Avdelningen för rehabilitering
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Vård (75%) och medicinska området (25%)
Ämnesgrupp: TR1
Fördjupning: G1N
Huvudområde: Arbetsterapi

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

Delkurs: Vuxenlivet, 15 hpDelkurs: Barn och ungdomar, 7,5 hpDelkurs: Äldre, 7,5 hp

Färdighet och förmåga

Delkurs: Vuxenlivet, 15 hpDelkurs: Barn och ungdomar, 7,5 hpDelkurs: Äldre, 7,5 hp

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Delkurs: Vuxenlivet, 15 hpDelkurs: Barn och ungdomar, 7,5 hpDelkurs: Äldre, 7,5 hp

Innehåll

Vuxenlivet, 15,0 hp

- arbetsterapeutiska teorier och modeller
- kroppens organsystem samt tillhörande terminologi, med tonvikt på rörelseapparat och nervsystem
- det svenska välfärdssystemet
- grundläggande lagstiftning
- genus, etnicitet, klass och kultur
- hälsopsykologi inklusive stress, coping och kris
- kognitiv psykologi inklusive perception, minne och tankeprocesser
- personlighetspsykologi och psykologiska huvudperspektiv
- socialpsykologi inklusive grupprocesser och samverkan
- utsatta gruppers livsvillkor

Barn och ungdomar, 7,5 hp

- arbetsterapeutiska teorier och modeller
- grundläggande lagstiftning
- genus, etnicitet, klass och kultur
- hälsopsykologi inklusive stress, coping och kris
- kroppens organsystem samt tillhörande terminologi, med tonvikt på rörelseapparat och nervsystem
- motivation
- neuropsykologi
- utvecklingspsykologi – människans livslopp med fokus på barns utveckling
- utsatta gruppers livsvillkor

Äldre, 7,5 hp

- arbetsterapeutiska teorier och modeller
- biologiskt, psykologiskt och socialt åldrande
- demografi
- faktorer som påverkar åldrandet och utförandet av aktivitet
- introduktion till gerontologi
- livsloppsperspektivet
- det svenska välfärdssystemet
- grundläggande lagstiftning
- utanförskap i relation till aktivitet
- genus, etnicitet, klass och kultur
- utsatta gruppers livsvillkor
- normer, grupper, processer

Undervisningsformer

Delkurs: Vuxenlivet, 15 hp
Kursen genomförs i form av studiegrupper, föreläsningar, workshops och seminarier.

Delkurs: Barn och ungdomar, 7,5 hp
Kursen genomförs i form av studiegrupper, föreläsningar, workshops och seminarier.

Delkurs: Äldre, 7,5 hp
Kursen genomförs i form av studiegrupper, föreläsningar, workshops och seminarier.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2. Eller: Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Vuxenlivet, 15 hp
Delkursen examineras i form av individuell muntlig examination i grupp. Dessutom krävs deltagande i seminarier och genomförande av reflektionsuppgifter.

Barn och ungdomar, 7,5 hp
Delkursen examineras i form av individuell skriftliga inlämningsuppgift. Dessutom krävs deltagande i seminarier och genomförande av reflektionsuppgifter.

Äldre, 7,5 hp
Delkursen examineras i form av en individuell skriftlig inlämningsuppgift. Dessutom krävs deltagande i seminarier och genomförande av reflektionsuppgifter.

Kursen examineras av universitetsadjunkt.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Vuxenlivet15 hpA/B/C/D/E/FX/F
Vuxenlivet - reflektionsuppgifter och seminarier0 hpU/G
Barn och ungdomar7,5 hpA/B/C/D/E/FX/F
Barn och ungdomar - reflektionsuppgifter och seminarier0 hpU/G
Äldre7,5 hpA/B/C/D/E/FX/F
Äldre - reflektionsuppgifter och seminarier0 hpU/G

Övrigt

Obligatorisk närvaro vid schemalagda seminarier.

Kurslitteratur

Delkurs: Vuxenlivet, 15 hp

Erlandsson, L. K., & Persson, D. (2014). Valmo-modellen. Ett redskap för aktivitetsbaserad arbetsterapi. Lund: Studentlitteratur.

Karlsson, L. (2017). Psykologins grunder. Lund: Studentlitteratur.

Lennér Axelsson, B. (2010). Förluster. Om sorg och livsomställning. Stockholm: Natur & Kultur.

Madsen, B. (2006). Socialpedagogik Integration och inklusion i det moderna samhället. Köpenhamn: Studentlitteratur.

Taylor, R. R. (2017). Kielhofner’s Model of Human Occupation: theory and application. Philadelphia: Wolters Kluwer Health.

Townsend, E.A. & Polatajko, H. J. (2013). Enabling Occupation II: Advancing an Occupational Therapy Vision for Health, Well-being, & Justice through Occupation. Ottawa, Ontario: CAOT Publications ACE.

Tortora, G. J., Derrickson, B. (2014). Introduction to the Human Body. Hoboken: Wiley.
eller
VanPutte, C. L. (2016). Seeley's Essentials of Anatomy and Physiology. New York: McGraw Hill Higher Education.

samt en av nedanstående anatomiböcker:
Feneis, H. (2006). Anatomisk bildordbok. Stockholm: Liber AB.
eller
Netter, F.H. (2015). Atlas der Anatomie, deutsche übersetzung von Christian M. Hammer.
Munchen: Elsevier GmbH.

Senaste upplaga av kurslitteraturen skall användas.
Vetenskapliga artiklar och annat instuderingsmaterial tillkommer.


Delkurs: Barn och ungdomar, 7,5 hp


Bremner, J. G., & Slater, A. (Eds.). (2008). Theories of infant development. John Wiley & Sons.

Erlandsson, L. K., & Persson, D. (2014). Valmo-modellen. Ett redskap för aktivitetsbaserad arbetsterapi. Lund: Studentlitteratur.

Karlsson, L. (2017). Psykologins grunder. Lund: Studentlitteratur.

Madsen, B. (2006). Socialpedagogik Integration och inklusion i det moderna samhället. Köpenhamn: Studentlitteratur.

Taylor, R. R. (2017). Kielhofner’s Model of Human Occupation: theory and application. Philadelphia: Wolters Kluwer Health.

Townsend, E.A. & Polatajko, H. J. (2013). Enabling Occupation II: Advancing an Occupational Therapy Vision for Health, Well-being, & Justice through Occupation. Ottawa, Ontario: CAOT Publications ACE.

Senaste upplaga av kurslitteraturen skall användas.
Vetenskapliga artiklar och annat instuderingsmaterial tillkommer.


Delkurs: Äldre, 7,5 hp


Erlandsson, L. K., & Persson, D. (2014). Valmo-modellen. Ett redskap för aktivitetsbaserad arbetsterapi. Lund: Studentlitteratur.

Ernsth Bravell, M. (Red.). (2013). Äldre och åldrande. Grundbok i Gerontologi. Malmö: Gleerups.

Karlsson, L. (2017). Psykologins grunder. Lund: Studentlitteratur.

Lennér Axelsson, B. (2010). Förluster. Om sorg och livsomställning. Stockholm: Natur & Kultur.

Madsen, B. (2006). Socialpedagogik Integration och inklusion i det moderna samhället. Köpenhamn: Studentlitteratur.

Taylor, R. R. (2017). Kielhofner’s Model of Human Occupation: theory and application. Philadelphia: Wolters Kluwer Health.

Townsend, E.A. & Polatajko, H. J. (2013). Enabling Occupation II: Advancing an Occupational Therapy Vision for Health, Well-being, & Justice through Occupation. Ottawa, Ontario: CAOT Publications ACE.

Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.
Vetenskapliga artiklar och annat instuderingsmaterial tillkommer.