KURSPLAN
Aktivitet och utveckling genom hela livet, 30 högskolepoäng
Activity and Development throughout Life, 30 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: | HUGG19 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2017-11-28 |
Reviderad av: | Avdelningschef 2018-12-13 |
Gäller fr.o.m.: | 2019-01-21 |
Version: | 2 |
Diarienummer: | Avdelningen för rehabilitering |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård (75%) och medicinska området (25%)
|
Ämnesgrupp: | TR1
|
Fördjupning: | G1N
|
Huvudområde: | Arbetsterapi |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
Delkurs: Vuxenlivet, 15 hp- beskriva och förklara människans grundläggande deskriptiva anatomi
- beskriva och förklara människans grundläggande fysiologi
- översiktligt redogöra för lagstiftningens intentioner och styrning av det svenska välfärdssystemet samt identifiera de framträdande drag som är av betydelse för utförande av aktivitet i vuxenlivet
- redogöra för samhällets organisering samt beslutsordning och handläggning inom statlig och kommunal förvaltning, och vilka konsekvenser det kan ge för utförandet av aktivitet i vuxenlivet
- redogöra för innebörden i och diskutera begreppen normalitet och marginalisering i förhållande till aktivitet och delaktighet i vuxenlivet
- redogöra för relationer mellan psykologiska faktorer och hälsa samt välbefinnande i vuxenlivet
- redogöra för centrala personlighetsteorier och psykologiska huvudperspektiv
- redogöra för kognitiva aspekters betydelse för lärande och utförande av aktivitet i vuxenlivet.
Delkurs: Barn och ungdomar, 7,5 hp- beskriva barn och ungdomars motoriska utveckling
- redogöra för barn och ungdomars normala psykologiska utveckling
- redogöra för neurologiska och biologiska aspekter av betydelse för barns utförande av aktivitet
- översiktligt redogöra för lagstiftningens intentioner och styrning i det svenska välfärdssystemet samt identifiera de framträdande dragen som är av betydelse för barn och ungdomars utförande av aktivitet
- redogöra för innebörden i och diskutera begreppen normalitet och marginalisering i förhållande till barn och ungdomars aktivitet och delaktighet i samhället.
Delkurs: Äldre, 7,5 hp- beskriva det biologiska, psykologiska och sociala åldrandet
- översiktligt redogöra för relevant lagstiftnings intentioner och styrning av det svenska välfärdssystemet samt identifiera de framträdande dragen som är av betydelse för äldre personers utförande av aktivitet
- redogöra för och diskutera begreppen normalitet och marginalisering i förhållande till äldre personers aktivitet och delaktighet i samhället.
Färdighet och förmåga
Delkurs: Vuxenlivet, 15 hp- granska olika utsatta gruppers livsvillkor i samhället samt relatera till det stöd och de insatser som samhället kan erbjuda i vuxenlivet
- tillämpa kommunikations- och socialpsykologiska teorier på grupprocesser och kommunikation
- relatera psykologiska teorier och begrepp till hälsa, välbefinnande och utförande av aktivitet i vuxenlivet
- relatera kroppsliga strukturer och funktioner till utförande av aktivitet i vuxenlivet
- tillämpa arbetsterapeutiska teorier och modeller tillsammans med relaterad kunskap för att analysera utförandet av aktivitet i vuxenlivet.
Delkurs: Barn och ungdomar, 7,5 hp- granska olika utsatta gruppers livsvillkor i samhället samt relatera till det stöd och de insatser som samhället kan erbjuda barn och ungdomar
- relatera psykologiska teorier och begrepp till barn och ungdomars hälsa, välbefinnande och utförande av aktivitet
- relatera barns och ungdomars motoriska utveckling till utförande av aktivitet
- visa medvetenhet om hur aktivitet påverkar/kan påverka barns och ungdomars motoriska, psykologiska och sociala utveckling
- tillämpa arbetsterapeutiska teorier och modeller tillsammans med relaterad kunskap för att analysera barns och ungdomars utförande av aktivitet.
Delkurs: Äldre, 7,5 hp- relatera kunskap om åldrandet till äldre personers utförande av aktivitet
- tillämpa kunskap om faktorer som kan inverka på ett gott åldrandet och dess betydelse för äldre personers utförande av aktivitet
- granska olika utsatta gruppers livsvillkor i samhället samt tillämpa det stöd och de insatser som samhället kan erbjuda äldre personer
- relatera psykologiska teorier och begrepp till äldre personers hälsa, välbefinnande och utförande av aktivitet tillämpa arbetsterapeutiska teorier och modeller tillsammans med relaterad kunskap för att analysera äldre personers utförande av aktivitet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Delkurs: Vuxenlivet, 15 hp- reflektera över egen människosyn och värdera olika faktorers betydelse för utförande av aktivitet i vuxenlivet.
Delkurs: Barn och ungdomar, 7,5 hp- reflektera över egen människosyn och värdera olika faktorers betydelse för barns och ungdomars utförande av aktivitet.
Delkurs: Äldre, 7,5 hp- visa insikt om betydelsen av ett personcentrerat förhållningssätt i professionella möten med äldre personer
- visa insikt om hur attityder och värderingar i samhället påverkar äldre personers utförande av aktivitet
- reflektera över egen människosyn och värdera olika faktorers betydelse för äldre personers utförande av aktivitet.
Innehåll
Vuxenlivet, 15,0 hp
- arbetsterapeutiska teorier och modeller
- kroppens organsystem samt tillhörande terminologi, med tonvikt på rörelseapparat och nervsystem
- det svenska välfärdssystemet
- grundläggande lagstiftning
- genus, etnicitet, klass och kultur
- hälsopsykologi inklusive stress, coping och kris
- kognitiv psykologi inklusive perception, minne och tankeprocesser
- personlighetspsykologi och psykologiska huvudperspektiv
- socialpsykologi inklusive grupprocesser och samverkan
- utsatta gruppers livsvillkor
Barn och ungdomar, 7,5 hp
- arbetsterapeutiska teorier och modeller
- grundläggande lagstiftning
- genus, etnicitet, klass och kultur
- hälsopsykologi inklusive stress, coping och kris
- kroppens organsystem samt tillhörande terminologi, med tonvikt på rörelseapparat och nervsystem
- motivation
- neuropsykologi
- utvecklingspsykologi – människans livslopp med fokus på barns utveckling
- utsatta gruppers livsvillkor
Äldre, 7,5 hp
- arbetsterapeutiska teorier och modeller
- biologiskt, psykologiskt och socialt åldrande
- demografi
- faktorer som påverkar åldrandet och utförandet av aktivitet
- introduktion till gerontologi
- livsloppsperspektivet
- det svenska välfärdssystemet
- grundläggande lagstiftning
- utanförskap i relation till aktivitet
- genus, etnicitet, klass och kultur
- utsatta gruppers livsvillkor
- normer, grupper, processer
Undervisningsformer
Delkurs: Vuxenlivet, 15 hp
Kursen genomförs i form av studiegrupper, föreläsningar, workshops och seminarier.
Delkurs: Barn och ungdomar, 7,5 hp
Kursen genomförs i form av studiegrupper, föreläsningar, workshops och seminarier.
Delkurs: Äldre, 7,5 hp
Kursen genomförs i form av studiegrupper, föreläsningar, workshops och seminarier.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2. Eller: Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Vuxenlivet, 15 hp
Delkursen examineras i form av individuell muntlig examination i grupp. Dessutom krävs deltagande i seminarier och genomförande av reflektionsuppgifter.
Barn och ungdomar, 7,5 hp
Delkursen examineras i form av individuell skriftliga inlämningsuppgift. Dessutom krävs deltagande i seminarier och genomförande av reflektionsuppgifter.
Äldre, 7,5 hp
Delkursen examineras i form av en individuell skriftlig inlämningsuppgift. Dessutom krävs deltagande i seminarier och genomförande av reflektionsuppgifter.
Kursen examineras av universitetsadjunkt.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Vuxenlivet | 15 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Vuxenlivet - reflektionsuppgifter och seminarier | 0 hp | U/G |
Barn och ungdomar | 7,5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Barn och ungdomar - reflektionsuppgifter och seminarier | 0 hp | U/G |
Äldre | 7,5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Äldre - reflektionsuppgifter och seminarier | 0 hp | U/G |
Övrigt
Obligatorisk närvaro vid schemalagda seminarier.
Kurslitteratur
Delkurs: Vuxenlivet, 15 hp
Erlandsson, L. K., & Persson, D. (2014). Valmo-modellen. Ett redskap för aktivitetsbaserad arbetsterapi. Lund: Studentlitteratur.
Karlsson, L. (2017). Psykologins grunder. Lund: Studentlitteratur.
Lennér Axelsson, B. (2010). Förluster. Om sorg och livsomställning. Stockholm: Natur & Kultur.
Madsen, B. (2006). Socialpedagogik Integration och inklusion i det moderna samhället. Köpenhamn: Studentlitteratur.
Taylor, R. R. (2017). Kielhofner’s Model of Human Occupation: theory and application. Philadelphia: Wolters Kluwer Health.
Townsend, E.A. & Polatajko, H. J. (2013). Enabling Occupation II: Advancing an Occupational Therapy Vision for Health, Well-being, & Justice through Occupation. Ottawa, Ontario: CAOT Publications ACE.
Tortora, G. J., Derrickson, B. (2014). Introduction to the Human Body. Hoboken: Wiley.
eller
VanPutte, C. L. (2016). Seeley's Essentials of Anatomy and Physiology. New York: McGraw Hill Higher Education.
samt en av nedanstående anatomiböcker:
Feneis, H. (2006). Anatomisk bildordbok. Stockholm: Liber AB.
eller
Netter, F.H. (2015). Atlas der Anatomie, deutsche übersetzung von Christian M. Hammer.
Munchen: Elsevier GmbH.
Senaste upplaga av kurslitteraturen skall användas.
Vetenskapliga artiklar och annat instuderingsmaterial tillkommer.
Delkurs: Barn och ungdomar, 7,5 hp
Bremner, J. G., & Slater, A. (Eds.). (2008). Theories of infant development. John Wiley & Sons.
Erlandsson, L. K., & Persson, D. (2014). Valmo-modellen. Ett redskap för aktivitetsbaserad arbetsterapi. Lund: Studentlitteratur.
Karlsson, L. (2017). Psykologins grunder. Lund: Studentlitteratur.
Madsen, B. (2006). Socialpedagogik Integration och inklusion i det moderna samhället. Köpenhamn: Studentlitteratur.
Taylor, R. R. (2017). Kielhofner’s Model of Human Occupation: theory and application. Philadelphia: Wolters Kluwer Health.
Townsend, E.A. & Polatajko, H. J. (2013). Enabling Occupation II: Advancing an Occupational Therapy Vision for Health, Well-being, & Justice through Occupation. Ottawa, Ontario: CAOT Publications ACE.
Senaste upplaga av kurslitteraturen skall användas.
Vetenskapliga artiklar och annat instuderingsmaterial tillkommer.
Delkurs: Äldre, 7,5 hp
Erlandsson, L. K., & Persson, D. (2014). Valmo-modellen. Ett redskap för aktivitetsbaserad arbetsterapi. Lund: Studentlitteratur.
Ernsth Bravell, M. (Red.). (2013). Äldre och åldrande. Grundbok i Gerontologi. Malmö: Gleerups.
Karlsson, L. (2017). Psykologins grunder. Lund: Studentlitteratur.
Lennér Axelsson, B. (2010). Förluster. Om sorg och livsomställning. Stockholm: Natur & Kultur.
Madsen, B. (2006). Socialpedagogik Integration och inklusion i det moderna samhället. Köpenhamn: Studentlitteratur.
Taylor, R. R. (2017). Kielhofner’s Model of Human Occupation: theory and application. Philadelphia: Wolters Kluwer Health.
Townsend, E.A. & Polatajko, H. J. (2013). Enabling Occupation II: Advancing an Occupational Therapy Vision for Health, Well-being, & Justice through Occupation. Ottawa, Ontario: CAOT Publications ACE.
Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.
Vetenskapliga artiklar och annat instuderingsmaterial tillkommer.