KURSPLAN
Socialt arbete, utvärdering och kvalitetsarbete, 7,5 högskolepoäng
Social Work, Evaluation and Quality Assurance, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2012
Kurskod: HUKN10
Fastställd av: Ordförande 2011-04-07
Reviderad av: 2011-10-31
Gäller fr.o.m.: 2011-12-12
Version: 3
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: SS2
Fördjupning: G2F
Huvudområde: Socialt arbete

Lärandemål

Studenten ska efter genomgången kurs inom områdena kunna

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

Kursen behandlar
- vetenskapliga kunskapsbegrepp
- evidensbaserat socialt arbete
- kvalitativa och kvantitativa vetenskapliga metoder som används för utvärderings- och kvalitetsarbete
- metoder/modeller/design för kvalitetsarbete
- metoder/modeller/design för utvärdering
- kvalitets- och förbättringsarbete
- rapportskrivning
- terminsreflektion

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier samt uppgifter individuellt och i grupp.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt avslutade kurser om 75 hp i Socialt arbete inkl. Socialt arbete, utredning, handläggning och dokumentation, 7,5 hp och Vetenskaplig grundkurs, 7,5 hp eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Kursen examineras med en skriftlig individuell tentamen samt granskning av annan students arbete. Därutöver ingår en skriftlig individuell terminsreflektion som även diskuteras vid ett seminarium.
Kursen examineras av lektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination7,5 hpU/G/VG

Övrigt

Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid seminarier och grupparbeten.

Kurslitteratur

Dahlgren, L., & Sauer, L. (Red). (2009). Att forska i socialt arbete. Utmaningar, förhållningssätt och metoder. Lund: Studentlitteratur.
Eriksson, B.G., & Karlsson, P-Å. (2008). Att utvärdera välfärdsarbete. Stockholm: Förlagshuset Gothia.
Jacobsen, I. D. (2007). Förståelse, beskrivning och förklaring. Introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
Lindgren, L. (2006). Utvärderingsmonstret; Kvalitets- och resultatmätning i den offentliga sektorn. Lund: Studentlitteratur.
Olsson, J., & Svensson, C. (2005). Gör och lär: ett smakprov på förbättringskunskapens teori och praktik i hälso- och sjukvården. Stockholm: Sveriges Kommuner och Landsting.
Oscarsson, L. (2009). Evidensbaserad praktik inom socialtjänsten. Stockholm: Sveriges Kommuner och Landsting.
Socialstyrelsen. (2006). Brukarmedverkan i socialtjänstens kunskapsutveckling. Stockholm: Socialstyrelsen.
Socialstyrelsen. (2011). Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete. Socialstyrelsens författningssamling. Stockholm: Socialstyrelsen.
Socialvetenskaplig tidskrift. (2002). Temanummer om socialt arbete och utvärdering. Årgång 9 Nummer 2-3.


Tillkommer:
Vetenskapliga artiklar.
Valbar fördjupningslitteratur inom valt utvärderingsområde och/eller vald utvärderingsmetod, omfattning ca 500 sid.
Senaste upplagan av kurslitteraturen ska användas.
Övriga läromedel
Jönköpings Högskolebibliotek. Sök- och skrivhjälp. [Hämtad 2011-10-14]. http:// hj.se/bibl/sok---skrivhjalp.html

Diarienummer
HHJ Dnr 722/2010 (122)ad2
Avdelningen för beteendevetenskap och socialt arbete