KURSPLAN
Socialt arbete, verksamhetsförlagda studier I, 7,5 högskolepoäng
Social Work, Applied Studies I, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2021
Kurskod: | HV1N11 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2020-04-21 |
Gäller fr.o.m.: | 2021-01-25 |
Version: | 1 |
Diarienummer: | Avdelningen för socialt arbete |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | SS2
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Socialt arbete |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för en fördjupad kunskap avseende socionomers juridiska ansvar som ingår i myndighetsrollen i utrednings- och handläggningsprocesser
- redogöra för innebörden av myndighetsutövning och rollen som myndighetsutövare.
Färdighet och förmåga
- identifiera, reflektera och granska utrednings- och handläggningsprocesser inom socialtjänstens olika verksamhetsområden
- koppla samman juridik och socialvetenskapliga teorier till praktisk myndighetsutövning
- applicera ett brukarperspektiv under handläggning och utredningsprocesser
- tillämpa lagstiftning som styr handläggning och dokumentation i socialt arbete
- problematisera socionomens juridiska ansvar i handläggning och dokumentation
- tillämpa vetenskaplig metod utifrån en kvalitativ textanalys.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- på ett fördjupat sätt reflektera över den egna personens betydelse, etiska överväganden och förhållningssätt i utrednings- och handläggningsprocesser
- anta ett förhållningssätt som befrämjar samverkan och lagarbete
- värdera och problematisera myndighetsutövning utifrån samhälleliga attityder, värderingar och förhållningssätt.
Innehåll
Kursen syftar till att ge fördjupade kunskaper om och utveckla färdigheter och förmågor i praktiskt socialt arbete. Utbildningen är förlagd till verksamhetsfältet myndighetsutövning inom socialt arbete och sker under handledning. Under kursen ges studenten möjlighet att utveckla och reflektera över den egna professionella yrkesrollen och ett professionsetiskt förhållningssätt.
Här behandlas:
- etik och bemötande i relation till målgrupp, arbetsområde och genomförda arbetsmoment inom det egna praktikfältet
- professionellt och relationellt förhållningssätt i relation till målgrupp och medarbetare inom det egna praktikfältet
- fördjupade kunskaper om sociala kategorigrunder; t.ex. kön, klass, ålder, etnicitet, sexualitet och funktionsvariation, i relation till målgrupp
- våld i nära relation
- utredning, dokumentation, analyser och utvärdering inom det egna praktikfältet
- självständigt utförande av och reflektioner kring arbetsuppgifter inom det egna praktikfältet
- praktikbearbetande och reflekterande samtal
- kvalitativ textanalys
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av handledda verksamhetsförlagda studier samt en obligatorisk seminariedag.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt avslutade kurser i Socialt arbete, profession och kunskapsområde, 15 hp, Socialt arbete, Social- och välfärdspolitik, 7,5 hp, Vetenskaplig grundkurs, 7,5 hp, Psykologiska perspektiv i socialt arbete, 15 hp, Samhällsvetenskapliga perspektiv i socialt arbete, 15 hp samt genomgångna kurser Civilrätt 7,5 hp, Förvaltningsrätt, 7,5 hp, Socialrätt, 7,5 hp och Socialt arbete, utredning, handläggning och dokumentation, 7,5 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.
Kursen examineras i form av en skriftlig inlämningsuppgift.
Intyg på fullgjord verksamhetsförlagd utbildning (VFU) från godkänd handledare.
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Verksamhetsförlagd utbildning och seminarium | 6 hp | U/G |
Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 1,5 hp | U/G |
Övrigt
Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro om 192 timmar på verksamhetsförlagd utbildningsplats.
Tillfälligt avbrytande av verksamhetsförlagda studier
Hälsohögskolan får avbryta en students medverkan i verksamhetsförlagd utbildning eller annan praktisk verksamhet under pågående kurs om en student visar grov olämplighet/oskicklighet när hen tillämpat sina färdigheter. En student vars verksamhetsförlagda utbildning eller annan praktisk verksamhet har avbrutits på grund av grov olämplighet/oskicklighet får inte delta i kursen på nytt innan kursansvarig eller examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som behövs. I samband med beslut om avbrytande ska i beslutet anges på vilka grunder avbrottet är baserat. Efter beslutet ska även en individuell plan fastställas för studenten i vilken ska framgå vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan räkna med, hur kontrollen ska gå till, när den första kontrollen ska äga rum och när eventuella nya kontroller får äga rum.
Begränsningar av antalet tillfällen för verksamhetsförlagd utbildning
Avbrott på VFU eller annan klinisk/praktisk verksamhet på grund av grov oskicklighet räknas som ett underkänt tillfälle. Student som bedöms underkänd på tre VFU-placeringar i samma kurs måste avbryta sina studier i den aktuella utbildningen. En student som blivit underkänd tre gånger på VFU ska erbjudas samtal med studievägledare.
Kurslitteratur
Akademikerförbundet SSR. (2017). Etik i socialt arbete. Etisk kod för socialarbetare. Stockholm, Sverige: Akademikerförbundet SSR.
Bie, K. (2019). Reflektionshandboken. Malmö, Sverige: Gleerups.
Bryman, A. (2016). Samhällsvetenskapliga metoder. Stockholm, Sverige: Liber.
Fridström Montoya, T. (Red.). (2018). Juridik för socialt arbete. Malmö, Sverige: Gleerups.
Norström, G., & Thunved, A. (2017). Nya Sociallagarna. Stockholm, Sverige: Norstedts Juridik AB.
Pettersson, U. (Red.). (2018). Etik och socialtjänst: Om förutsättningarna för det sociala arbetets etik. Malmö, Sverige: Gleerups.
Ponnert, Lina & Svensson, Kerstin (2019) Socionomen i myndigheten. Malmö, Sverige: Gleerups
Socialstyrelsen. (2015). Handläggning och dokumentation inom socialtjänsten. Stockholm, Sverige: Socialstyrelsen.
Topor, A., & Borg, M. (2011). Relationer som hjälper. Lund, Sverige: Studentlitteratur
Vetenskapliga artiklar tillkommer.
Senaste upplagan av kurslitteraturen ska användas.