KURSPLAN
Vardagens aktiviteter ur ett hållbarhetsperspektiv, 3 högskolepoäng
Everyday Life Occupations from a Sustainability Perspective, 3 credits
Kursplan för studenter vår 2021
Kurskod: | HVAN10 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2018-10-23 |
Gäller fr.o.m.: | 2020-01-20 |
Version: | 1 |
Diarienummer: | Avdelningen för rehabilitering |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | TR1
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Arbetsterapi |
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- visa kunskap om hållbar utveckling och de globala målen i Agenda 2030
- beskriva hur de globala målen i Agenda 2030 kan relateras till vardagliga aktiviteter och arbetsterapi.
Färdighet och förmåga
- analysera aktiviteter ur ett socialt och ekologiskt hållbarhetsperspektiv.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska och värdera vardagens aktiviteter ur ett hållbarhetsperspektiv.
Innehåll
- hållbar utveckling
- Agenda 2030
- aktivitetsteori
- kritiskt perspektiv på aktiviteter
Undervisningsformer
Kursen ges som distanskurs via nätet i form av inspelade föreläsningar och självstudier.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet och avslutad kurs Arbetsterapi i yrke och forskning, 30 hp samt 30 hp från kurserna Aktivitet och utveckling genom hela livet, 30 hp och Arbetsterapi och aktivitetsproblem vid funktionsnedsättning och sjukdom, 30 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av en individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Kursen examineras av universitetsadjunkt.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 3 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Kurslitteratur
Erlandsson, L. K., & Persson, D. (2014). Valmo-modellen. Ett redskap för aktivitetsbaserad arbetsterapi. Lund: Studentlitteratur.
Sveriges Arbetsterapeuter. (2017). Hållbar utveckling – arbetsterapi kan bidra och göra skillnad. Tillgänglig via www.arbetsterapeuterna.se/Om-forbundet/Forbundets-forlag/Hallbar-utveckling-arbetsterapi-kan-bidra/
Wilcock, A & Hocking, C. (2015). An occupational perspective of health. Thorofare, N.J: Slack.
World Federation of Occupational Therapists. (2012). Position statement. Environmental sustainability sustainable practice within occupational therapy. Tillgänglig via www.wfot.org/ResourceCentre.aspx
World Federation of Occupational Therapists. (2018). Sustainability matters: Guiding principles for sustainability in occupational therapy practice, education and scholarship. Tillgänglig via www.wfot.org/ResourceCentre.aspx
Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.
Vetenskapliga artiklar och annat instuderingsmaterial tillkommer.