KURSPLAN
Handledning av studenter i verksamhetsförlagd utbildning I, 7,5 högskolepoäng
Student Supervision in Practice Setting I, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2021
Kurskod: | HVEN10 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2020-01-14 |
Reviderad av: | Utbildningschef 2020-02-07 |
Gäller fr.o.m.: | 2021-01-25 |
Version: | 2 |
Diarienummer: | Avdelningen för socialt arbete |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | OM1
|
Fördjupning: | G2F
|
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för innehållet i de delar av högskolelag och högskoleförordning som reglerar högskoleutbildningar samt andra relevanta styrande dokument
- beskriva och värdera pedagogiska teorier och modeller som stöder ett självständigt lärande i individuell- och grupphandledning
- redogöra för samband mellan lärandemål och bedömningskriterier.
Färdighet och förmåga
- använda ett reflekterande, process- och målrelaterat arbetssätt i handledning av studenter
- skapa och genomföra handledningssituationer i individuell- och grupphandledning
- stödja, värdera och bedöma lärprocess och måluppfyllelse.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över hur den egna värdegrunden och kunskapssynen påverkar sättet att kommunicera och genomföra handledning
- identifiera och diskutera etiska dilemman utifrån etiska teorier och begrepp
- reflektera över egen lärprocess och utveckling i handledning.
Innehåll
- kunskapssyn och värdegrund
- pedagogiska teorier och modeller i studenthandledning
- lagar och förordningar
- styrdokument som reglerar högskoleutbildningar
- handledningsprocesser
- utvärdering och bedömning
- etik
Undervisningsformer
Campuskurs:
Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier samt uppgifter som bearbetas individuellt och i grupp på campus.
Distanskurs:
Kursen ges som webbaserad distanskurs i form av inspelade föreläsningar, seminarier samt uppgifter som bearbetas individuellt och i grupp.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt högskoleexamen inom något av följande huvudområde; vård, socialt arbete, arbetsterapi, biomedicinsk laboratorievetenskap, ortopedteknik, radiografi, socialt arbete alt. oral hälsovetenskap eller motsvarande om minst 120 hp samt två års yrkeserfarenhet.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Kursen examineras i form av en individuell skriftlig rapport, skriftlig granskning av två rapporter samt seminarier.
Examinator är universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Skriftlig individuell examinationsuppgift | 5 hp | U/G/VG |
Skriftlig individuell examination samt skriftlig gruppuppgift | 2,5 hp | U/G |
Kurslitteratur
Bie, K. (2007). Reflektionshandboken. Malmö, Sverige: Gleerups.
Cajvert, L. (2016). Studenthandledning under verksamhetsförlagd utbildning. Lund, Sverige: Studentlitteratur.
Hedin, A., & Svensson, L. (2011). Nycklar till kunskap: om motivation, handling och förståelse i vuxenutbildning. Lund, Sverige: Studentlitteratur.
Högskolelag (SFS 1992:1434). Stockholm: Utbildningsdepartementet. Tillgängligt via www.notisum.se/rnp/sls/lag/19921434.
Lauvås, P., & Handal, G. (2015). Handledning och praktisk yrkesteori. Lund, Sverige: Studentlitteratur.
Selander, U-B., & Selander, S. (2015). Professionell handledning. Lund, Sverige: Studentlitteratur.
Senaste upplaga av kurslitteraturen skall användas.
Vetenskapliga artiklar och rapporter inom ämnesfältet tillkommer.