KURSPLAN
Handledning av studenter i verksamhetsförlagd utbildning II, 7,5 högskolepoäng
Student Supervision in Practice Setting II, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2018
Kurskod: | HVER27 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2016-12-12 |
Gäller fr.o.m.: | 2017-11-06 |
Version: | 1 |
Diarienummer: | 2016/4904 (313) Avdelningen för omvårdnad |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | OM1
|
Fördjupning: | A1N
|
Huvudområde: | Omvårdnad |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- förklara och analysera samband mellan handledning och pedagogiska teorier och modeller
- redogöra för teorier om samtal och kommunikation
- identifiera möjliga kvalitetsförbättringar i relation till studenthandledning.
Färdighet och förmåga
- skapa förutsättningar för studenter att analysera och reflektera över integrering av teori och praktik
- bedriva metahandledning inom det egna området
- kritiskt analysera och bedöma handlednings-, bedömnings- och utvärderingssamtal
- bedöma och kritiskt granska för att säkerställa att verksamhetsförlagda studieplatser ger möjlighet för studenter att uppnå kursmålen
- genomföra förbättringsarbete i relation till studenthandledning.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska sitt eget och andras agerande i handledningsprocessen
- reflektera över och förhålla sig till interprofessionalitet och mångfald i handledningen.
Innehåll
- pedagogiska begrepp, teorier och modeller i handledning
- kommunikation och handledningssamtal
- bedömning och utvärdering
- metahandledning
- mångfaldens betydelse för handledningsprocessen
- kvalitetsförbättringar
Undervisningsformer
Campuskurs:
Kursen genomförs i form av föreläsningar och seminarier på campus.
Distanskurs:
Kursen genomförs som nätbaserad kurs och består av inspelade föreläsningar och
gruppuppgifter.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet och kandidatexamen eller yrkesexamen inom vård och socialt arbete om minst 180 hp inklusive ett avslutat examensarbete om minst 15 hp samt två års yrkeserfarenhet och genomgången kurs i Handledning av studenter inom verksamhetsförlagd utbildning I, 7,5 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av en skriftlig individuell rapport, en skriftlig gruppuppgift samt seminarium.
Examinator är lektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Skriftlig individuell rapport | 4 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Skriftlig gruppuppgift | 2,5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Seminarium | 1 hp | U/G |
Övrigt
Kursdeltagaren bör under pågående kurs ha möjlighet att följa handledningsprocesser.
Kursen kan även tillhöra följande huvudområden: arbetsterapi, biomedicinsk laboratorievetenskap, ortopedteknik, radiografi, socialt arbete och oral hälsovetenskap.
Kurslitteratur
Egidius, H. (2009). Pedagogik för 2000-talet. Stockholm: Natur och Kultur.
Hedin, A., & Svensson, L. (2011). Nycklar till kunskap: om motivation, handling och förståelse i vuxenutbildning. Lund: Studentlitteratur.
Lauvås, P., & Handal, G. (2015). Handledning och praktisk yrkesteori. Lund: Studentlitteratur.
Mogensen, E., Thorell Ekstrand I., & Löfmark, A. (2010). Klinisk utbildning i högskolan - perspektiv och utveckling inom verksamhetsförlagd utbildning. Lund: Studentlitteratur.
Selander, U-B., & Selander, S. (2015). Professionell handledning. Lund: Studentlitteratur.
Senaste upplaga av kurslitteraturen skall användas.
Vetenskapliga artiklar inom ämnesfältet tillkommer.
Övrig obligatorisk litteratur
Tillkommer fördjupad litteratur kopplad till examinationsuppgift.