KURSPLAN
Vetenskapsteori och forskningsmetodik med ämnesfördjupning, 15 högskolepoäng
Theory of Science and Research Methodology and Specialisation in Social Work, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2021
Kurskod: | HVFN10 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2018-05-29 |
Reviderad av: | Avdelningschef 2020-06-15 |
Gäller fr.o.m.: | 2020-08-17 |
Version: | 8 |
Diarienummer: | Avdelningen för socialt arbete |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området
|
Ämnesgrupp: | SS2
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Socialt arbete |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- på ett fördjupat sätt diskutera betydelsen av olika vetenskapsteoretiska perspektiv och utgångspunkter
- redogöra för och kritiskt granska vetenskapliga metoder av relevans för socialt arbete
- kritiskt redogöra för olika forskningsområden inom socialt arbete
- utförligt redogöra för forskningsprocessens olika steg
- på ett fördjupat sätt redogöra för kvalitativ och kvantitativ forskningsmetod.
Färdighet och förmåga
- kritiskt granska och värdera vetenskapliga arbeten i socialt arbete samt kontrastera och värdera relevansen av olika metodologiska ansatser för forskning i socialt arbete
- välja och självständigt använda vetenskapliga metoder relevanta för socialt arbete
- självständigt söka, sammanställa samt presentera vetenskaplig litteratur i socialt arbete för såväl ämneskunniga som personer utan specialkunskaper inom området.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- göra forskningsetiska överväganden i samband med empiriska studier i socialt arbete.
Innehåll
- vetenskapsteori och vetenskapens historia
- kvalitativa metoder
- kvantitativa metoder
- forskningsprocessen
- ämnesfördjupning
- datorbaserade övningar
- uppsats-PM
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier samt datalaborationer.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt avslutade kurser om 120 hp (termin 1-4) inom socionomprogrammet samt genomgångna kurser i socialt arbete om 30 hp inom socionomprogrammet eller motsvarande kunskaper.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Delkurserna Vetenskapsteori och kvantitativ metod och Vetenskapsteori och kvalitativ metod examineras genom två individuella skriftliga tentamina. Ämnesfördjupningen examineras genom en skriftlig inlämningsuppgift i par. Uppsatsplanen examineras med en skriftlig inlämningsuppgift i par.
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Vetenskapsteori och kvantitativ metod | 4,5 hp | U/G/VG |
Vetenskapsteori och kvalitativ metod | 4,5 hp | U/G/VG |
Ämnesfördjupning | 4 hp | U/G/VG |
Uppsatsplan | 2 hp | U/G |
Övrigt
Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid seminarier.
Kurslitteratur
Brace, N.,Kemp, R., & Snelgar, R. (2016). SPSS for psychologists. Hampshire: Palgrave Macmillan.
Bryman, A. (2008). Samhällsvetenskapliga metoder. Malmö, Sverige: Liber.
Ejlertsson, G. (2013). Statistik för hälsovetenskaparna. Lund, Sverige: Studentlitteratur.
Hartman, S. (2003). Skrivhandledning för examensarbeten och rapporter. Stockholm, Sverige: Natur och Kultur.
Kvale, S., & Brinkman, S. (2009). Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund, Sverige: Studentlitteratur.
Padgett, D. (2008). Qualitative Methods in Social Work Research. Los Angeles, CA: Sage Publications.
Rienecker, L ., & Jørgensen, S. P. (2019). Att skriva en bra uppsats. Stockholm, Sverige: Liber.
Strömqvist, S. (2009). Skrivboken: skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier. Malmö, Sverige: Gleerups.
Vetenskapsrådet. (2011). God forskningssed. Stockholm: Vetenskapsrådet. Tillgänglig via www.vr.se
Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.
Vetenskapliga artiklar tillkommer.