KURSPLAN
Vetenskaplig fortsättningskurs inom Biomedicinsk laboratorievetenskap, 7,5 högskolepoäng
Scientific Intermediate Course in Biomedical Laboratory Science, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2018
Kurskod: | HVLN13 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2013-10-04 |
Gäller fr.o.m.: | 2016-12-12 |
Version: | 7 |
Diarienummer: | 2016/4299-313 Avdelningen för naturvetenskap och biomedicin |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Medicinska området
|
Ämnesgrupp: | BL1
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Biomedicinsk laboratorievetenskap |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- urskilja särdrag i kvantitativ respektive kvalitativ forskningsansats
- karakterisera innehållet i forskningsprocessens olika delar
- redogöra för forskningsetiska principer och lagstiftning
- redogöra för begreppen evidensbaserad kunskap, validitet/trovärdighet, reliabilitet och inferensstatistik.
Färdighet och förmåga
- använda informationssökningssystem
- tillämpa forskningsetiska principer
- tillämpa kvalitativ och/eller kvantitativ undersökningsdesign
- tillämpa statistiska analysmetoder
- utforma en undersökningsplan
- analysera och kritiskt granska vetenskaplig litteratur.
Innehåll
- forskningsprocessen
- forskningsstrategier vid kvantitativ respektive kvalitativ ansats
- forskningsetiska principer och lagstiftning
- informationssökning
- kvantitativa och kvalitativa metoder
- begreppen evidensbaserad kunskap, validitet/trovärdighet och reliabilitet
- inferensstatistik
- uppläggning av en undersökningsplan
- granskning av vetenskaplig litteratur
Undervisningsformer
Kursen bedrivs i form av föreläsningar och studiegruppsaktiviteter.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt 60 hp i biomedicinsk laboratorievetenskap och avslutad Vetenskaplig grundkurs om 7,5 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av fyra individuella/gruppvisa inlämningsuppgifter, varav tre redovisas vid seminarier. Dessutom examineras undersökningsplan inför examensarbete vid ytterligare ett seminarium.
Examinator
Kursen examineras av lektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination | 7,5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Övrigt
Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid gruppaktiviteter.
Kurslitteratur
Backman, J. (2016). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur.
DePoy, E. (2015). Introduction to Research - Understanding and Applying Multiple Strategies. Elsevier Mosby. St Louis.
Ejlertsson,G. (2012). Statistikförhälsovetenskapen. Lund: Studentlitteratur.
Forsberg,C., & Wengström,Y. (2013). Att göra systematiska litteraturstudier. Stockholm: Natur och Kultur.
Henricson. M. (2012). Vetenskaplig Teori och metod-från idé till examination inom omvårdnad. Lund: Studentlitteratur
Patel,R., & Davidsson,B. (2011). Forskningsmetodikensgrunder.Lund: Studentlitteratur.
Wahlgren.L. (2013). SPSS steg försteg. Lund: Studentlitteratur.
Vetenskapsrådet.(2002).Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. Stockholm: Vetenskapsrådet. [Hämtad2016-11-09]. http://www.codex.vr.se.
Senaste upplagan av kurslitteraturen ska användas.
Tillkommer vetenskapliga artiklar.