KURSPLAN
Vetenskaplig metod, fördjupning, 7,5 högskolepoäng
Research Methods, Advanced Course, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: | HVMN17 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2016-05-30 |
Reviderad av: | Utbildningschef 2017-05-09 |
Gäller fr.o.m.: | 2018-01-22 |
Version: | 2 |
Diarienummer: | 2017/2119 (313) Avdelningen för rehabilitering |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | TR1
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Arbetsterapi |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- identifiera olika problemområden och precisera ett vetenskapligt problem
- identifiera likheter och skillnader mellan olika vetenskapsteoretiska inriktningar och belysa konsekvenserna av dessa för vetenskapligt arbete
- välja relevant forskningsmetod och värdera dess användbarhet utifrån ett vetenskapligt problem.
Färdighet och förmåga
- använda olika vetenskapliga metoder i relation till olika typer av vetenskapliga problem
- analysera datamaterial med lämpliga kvalitativa och kvantitativa metoder
- tillämpa forskningsetiska principer
- inhämta ny kunskap genom ett vetenskapligt arbetssätt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska och värdera vetenskapliga studier.
Innehåll
- vetenskapsteori
- forskningsmetodik
- forskningsetik
- analytisk statistik
- databearbetning, SPSS
- kvalitativ analys
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier och workshops.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt avslutade kurser i arbetsterapi 60 hp inklusive avslutad Vetenskaplig grundkurs 7,5 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av skriftlig individuell tentamen och skriftlig uppgift.
Examinator är universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination | 7,5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Övrigt
Obligatorisk närvaro vid seminarier och workshops.
Kurslitteratur
Backman, J. (2016). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur.
Ejlertsson, G. (2012). Statistik för hälsovetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
Kristensson, J. (2014). Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Stockholm: Natur & Kultur.
Wahlgren, L. (2013). SPSS steg för steg. Lund: Studentlitteratur.
Vetenskapsrådet. (2002). Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. Stockholm: Vetenskapsrådet. Hämtad från http://www.vr.se/publikationer.
Senaste upplaga av kurslitteraturen skall användas.