KURSPLAN
Vetenskapsteori och vetenskaplig metod, 3,8 högskolepoäng
Theory of Science and Scientific Method, 3.8 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: | HVMS25 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2015-03-30 |
Gäller fr.o.m.: | 2015-08-17 |
Version: | 1 |
Diarienummer: | 2015/826 (313) Jönköping Academy |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | HS1
|
Fördjupning: | A1F
|
Huvudområde: | Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- relatera förbättringsvetenskapens vetenskapsteori till andra vetenskapsteoretiska synsätt
- redogöra för och förstå forskningsmetodik relevant för förbättringsvetenskapen.
Färdighet och förmåga
- tillämpa kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder såväl som mixed methods
- välja relevant datainsamlings- och analysmetoder utifrån specifika forskningsfrågor
- påvisa vad som utmärker validitet och reliabilitet i kvantitativa studier samt tillförlitlighet och trovärdighet i kvalitativa studier
- tillämpa etiska krav som ställs på forskning.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa insikt om förbättringsvetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och praktisk nytta samt människors ansvar för hur vetenskapen används
- visa förmåga att göra forskningsetiska bedömningar.
Innehåll
- olika forskningsansatser inom förbättringsvetenskapen; kvalitativa, kvantitativa metoder samt mixed methods
- datainsamlings- och analysmetoder utifrån förbättringsvetenskapen
- tillförlitlighet i forskningsprocessen
- forskningsetiska överväganden
- att skriva en forskningsplan
Undervisningsformer
Kursen tillämpar blandad lärform (blended learning), där självstudier kombineras med campusträffar och webbaserade moment.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt genomgångna kurser Förbättringskunskap I, 5 hp och II, 5 hp, Drivkrafter och inspirationskällor för förbättringsarbete, 5 hp, Patientens/brukarens perspektiv, 5 hp och Systemtänkande: organisering, ledning och styrning av omsorg samt hälso- och sjukvård, 10 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Kursen examineras i form av:
- en skriftlig individuell inlämningsuppgift
- ett muntligt seminarium
- aktivt deltagande vid en gruppdiskussion på webbplattform.
Kursen examineras av lektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination | 3,8 hp | U/G/VG |
Övrigt
Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid seminarium.
Kurslitteratur
Fulop, N., Allen, P., Clarke, A., & Black, N. (2002). Studying the organisation and delivery of health services. Research methods. London: Taylor & Francis Books Ltd.
Henricson, M. (Red.). (2012). Vetenskaplig teori och metod. Från idé till examination inom omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
Senaste upplagan av kurslitteraturen skall användas.
Ytterligare litteratur tillkommer utifrån vald forskningsansats samt vetenskapliga artiklar.