KURSPLAN
Vetenskapsteori och vetenskaplig metod, 3,8 högskolepoäng
Theory of Science and Scientific Method, 3.8 credits
Kursplan för studenter vår 2021
Kurskod: | HVMS25 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2019-10-24 |
Gäller fr.o.m.: | 2020-01-20 |
Version: | 2 |
Diarienummer: | Jönköping Academy |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | HS1
|
Fördjupning: | A1F
|
Huvudområde: | Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- relatera förbättringsvetenskapens vetenskapsteori till andra vetenskapsteoretiska synsätt
- redogöra för och förstå forskningsmetodik relevant för förbättringsvetenskapen.
Färdighet och förmåga
- tillämpa kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder såväl som mixed methods
- välja relevant datainsamlings- och analysmetoder utifrån specifika forskningsfrågor
- påvisa vad som utmärker validitet och reliabilitet i kvantitativa studier samt tillförlitlighet och trovärdighet i kvalitativa studier
- tillämpa etiska krav som ställs på forskning.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa insikt om förbättringsvetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och praktisk nytta samt människors ansvar för hur vetenskapen används
- visa förmåga att göra forskningsetiska bedömningar.
Innehåll
- olika forskningsansatser inom förbättringsvetenskapen; kvalitativa, kvantitativa metoder samt mixed methods
- datainsamlings- och analysmetoder utifrån förbättringsvetenskapen
- tillförlitlighet i forskningsprocessen
- forskningsetiska överväganden
- att skriva en forskningsplan
Undervisningsformer
Kursen tillämpar blandad lärform (blended learning), där självstudier kombineras med campusträffar och webbaserade moment.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt genomgångna kurser Förbättringskunskap I, 5 hp och II, 5 hp, Drivkrafter och inspirationskällor för förbättringsarbete, 5 hp, Patientens/brukarens perspektiv, 5 hp och Systemtänkande: organisering, ledning och styrning av omsorg samt hälso- och sjukvård, 10 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Kursen examineras i form av:
- en skriftlig individuell inlämningsuppgift
- ett muntligt seminarium
- aktivt deltagande vid gruppdiskussion på webbplattform.
Kursen examineras av lektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination | 3,8 hp | U/G/VG |
Övrigt
Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid seminarium.
Kurslitteratur
Sohlberg, P. & Sohlberg, BM. (2019). Kunskapens former. Vetenskapsteori, forskningsmetod och forskningsetik. Stockholm: Liber.
Henricson, M. (Red.). (2017). Vetenskaplig teori och metod. Från idé till examination inom omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
Eller
Byrman, A. (2018). Samhällsvetenskapliga metoder. Stockholm: Liber
Senast upplagan av kurslitteraturen skall användas.
Ytterligare litteratur tillkommer utifrån vald forskningsansats samt vetenskapliga artiklar.