KURSPLAN
Vetenskaplig fortsättningskurs inom oral hälsa, 7,5 högskolepoäng
Scientific Intermediate Course in Oral Health, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2017
Kurskod: | HVOK12 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2013-10-04 |
Reviderad av: | Avdelningschef 2016-11-10 |
Gäller fr.o.m.: | 2016-12-12 |
Version: | 7 |
Diarienummer: | HHJ 2016/4300-313 Avdelningen för naturvetenskap och biomedicin |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Medicinska området
|
Ämnesgrupp: | TO1
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Oral hälsovetenskap |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- urskilja särdrag i kvantitativ respektive kvalitativ forskningsansats
- karakterisera innehållet i forskningsprocessens olika delar
- redogöra för forskningsetiska principer och lagstiftning
- redogöra för begreppen evidensbaserad kunskap, validitet/trovärdighet, reliabilitet och analytisk statistik.
Färdighet och förmåga
- använda informationssökningssystem för vetenskapliga artiklar
- tillämpa etiska principer i forsknings- och utvecklingsarbete
- analysera kvalitativt och kvantitativt datamaterial
- utforma en projektplan.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska och värdera vetenskapliga studier
- kritiskt granska och värdera egna insatser och identifiera vad som behöver förbättras/utvecklas gällande eget vetenskapligt arbetssätt.
Innehåll
- forskningsstrategier vid kvantitativ respektive kvalitativ ansats
- litteraturöversikt som metod
- forskningsetiska principer och lagstiftning
- informationssökning
- forskningsprocessen
- begreppen evidensbaserad kunskap, validitet/trovärdighet och reliabilitet
- analytisk statistik
- framtagande av en projektplan
- granskning av vetenskaplig litteratur
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier och grupparbeten.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt avslutade kurser om 60 hp i Oral hälsovetenskap inklusive avslutad Vetenskaplig grundkurs, 7,5 hp eller motsvarande.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av fyra individuella/parvisa inlämningsuppgifter, varav tre redovisas vid seminarium.
Examinator
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination | 7,5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Kurslitteratur
Backman, J. (2016). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur.
DePoy, E. (2015). Introduction to Research - Understanding and Applying Multiple Strategies. Elsevier Mosby. St Louis.
Ejlertsson,G. (2012). Statistik för hälsovetenskapen. Lund: Studentlitteratur.
Forsberg,C., & Wengström,Y. (2013). Att göra systematiska litteraturstudier. Stockholm: Natur och Kultur.
Henricson. M. (2012). Vetenskaplig Teori och metod - från idé till examination inom omvårdnad. Lund: Studentlitteratur
Patel,R., & Davidsson,B. (2011). Forskningsmetodikensgrunder.Lund: Studentlitteratur.
Wahlgren.L. (2013). SPSS steg för steg. Lund: Studentlitteratur.
Vetenskapsrådet. (2002). Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. Stockholm: Vetenskapsrådet. [Hämtad2016-11-09]. http://www.codex.vr.se.
Senaste upplagan av kurslitteraturen ska användas.
Tillkommer vetenskapliga artiklar.