KURSPLAN
Vetenskaplig teori och metod för evidensbaserad omvårdnad, 7,5 högskolepoäng
Science and research methods in nursing, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2025
Kurskod: HVON10
Fastställd av: Utbildningsrådet 2019-11-05
Reviderad av: Utbildningschef 2022-09-29
Gäller fr.o.m.: 2023-01-23
Version: 3
Diarienummer:Avdelningen för omvårdnad
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Vård
Ämnesgrupp: OM1
Fördjupning: G2F
Huvudområde: Omvårdnad

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områden nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

- vetenskapsteoretiska utgångspunkter av betydelse för kunskapsutveckling inom omvårdnad
- forskningsprocessen
- forskningsetiska principer
- forskningsdesign
- vetenskaplig kvalitet
- kvantitativ analys
- kvalitativ analys

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av föreläsningar och seminarier.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt avslutade kurser inom sjuksköterskeprogrammets termin 1, 2 och 3 eller motsvarande kunskaper. Vidare krävs genomgångna kurser i termin 4 inom sjuksköterskeprogrammet eller motsvarande kunskaper.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Kursen examineras i form av skriftlig individuell tentamen, seminarier inklusive skriftliga inlämningsuppgifter samt plan för examensarbete.

Kursen examineras av universitetslektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Skriftlig individuell tentamen3 hpA/B/C/D/E/FX/F
Skriftliga inlämningsuppgifter inkl. seminarier2 hpU/G
Plan för examensarbete inkl. seminarium2,5 hpA/B/C/D/E/FX/F

Kurslitteratur

Ejlertsson, G. (2019). Statistik för hälsovetenskapen. Studentlitteratur.

Forsberg, A. (2016). Omvårdnad på akademisk grund. Natur och Kultur.

Forsberg, C., & Wengström, Y. (2016). Att göra systematiska litteraturstudier: värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning. Natur & Kultur.

Friberg, F. (red.) (2022). Dags för uppsats: vägledning för litteraturbaserade examensarbeten. Studentlitteratur.

Henricson, M. (red.) (2017). Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom omvårdnad. Studentlitteratur.

REFERENSLITTERATUR

Backman, J. (2016). Rapporter och uppsatser. Studentlitteratur.

Björk, J. (2020). Praktisk statistik för medicin och hälsa. Liber.

Granskär, M., & Höglund-Nielsen, B. (2017). Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård. Studentlitteratur.

Hellmer, S. (2022). Grunderna i statistisk dataanalys med tillämpning inom hälsovetenskaperna. Studentlitteratur.

Kristensson, J. (2014). Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Natur & Kultur.

Kvale, S., & Brinkmann, S. (2014). Den kvalitativa forskningsintervjun. Studentlitteratur.

Polit, D.F., & Beck, C. (2020). Nursing research. Generating and assessing evidence for nursing practice. Lippincott Williams & Wilkins.

Vetenskapliga artiklar och annat material tillkommer.

Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.