KURSPLAN
Vetenskaplig teori och metod för evidensbaserad omvårdnad, 7,5 högskolepoäng
Science and research methods in nursing, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2025
Kurskod: | HVON10 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2019-11-05 |
Reviderad av: | Utbildningschef 2022-09-29 |
Gäller fr.o.m.: | 2023-01-23 |
Version: | 3 |
Diarienummer: | Avdelningen för omvårdnad |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | OM1
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Omvårdnad |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områden nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- identifiera och jämföra olika vetenskapsteoretiska utgångspunkter av betydelse för kunskapsutveckling inom omvårdnad
- identifiera och analysera samband mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och dess betydelser för yrkesutövningen
- identifiera och jämföra likheter och skillnader i olika forskningsdesign och dess datainsamlings- och analysmetoder.
Färdighet och förmåga
- tillämpa forskningsprocessen
- analysera data utifrån kvalitativ och kvantitativ ansats
- självständigt söka, bedöma och använda vetenskapliga resultat och därmed bidra till kunskapsutveckling inom omvårdnad
- kritiskt granska vetenskapliga arbeten inom omvårdnad avseende validitet och reliabilitet samt trovärdighet och tillförlitlighet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- identifiera och reflektera över forskningsetiska frågor samt visa på ett forskningsetiskt förhållningssätt.
Innehåll
- vetenskapsteoretiska utgångspunkter av betydelse för kunskapsutveckling inom omvårdnad
- forskningsprocessen
- forskningsetiska principer
- forskningsdesign
- vetenskaplig kvalitet
- kvantitativ analys
- kvalitativ analys
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar och seminarier.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt avslutade kurser inom sjuksköterskeprogrammets termin 1, 2 och 3 eller motsvarande kunskaper. Vidare krävs genomgångna kurser i termin 4 inom sjuksköterskeprogrammet eller motsvarande kunskaper.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av skriftlig individuell tentamen, seminarier inklusive skriftliga inlämningsuppgifter samt plan för examensarbete.
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Skriftlig individuell tentamen | 3 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Skriftliga inlämningsuppgifter inkl. seminarier | 2 hp | U/G |
Plan för examensarbete inkl. seminarium | 2,5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Kurslitteratur
Ejlertsson, G. (2019). Statistik för hälsovetenskapen. Studentlitteratur.
Forsberg, A. (2016). Omvårdnad på akademisk grund. Natur och Kultur.
Forsberg, C., & Wengström, Y. (2016). Att göra systematiska litteraturstudier: värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning. Natur & Kultur.
Friberg, F. (red.) (2022). Dags för uppsats: vägledning för litteraturbaserade examensarbeten. Studentlitteratur.
Henricson, M. (red.) (2017). Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom omvårdnad. Studentlitteratur.
REFERENSLITTERATUR
Backman, J. (2016). Rapporter och uppsatser. Studentlitteratur.
Björk, J. (2020). Praktisk statistik för medicin och hälsa. Liber.
Granskär, M., & Höglund-Nielsen, B. (2017). Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård. Studentlitteratur.
Hellmer, S. (2022). Grunderna i statistisk dataanalys med tillämpning inom hälsovetenskaperna. Studentlitteratur.
Kristensson, J. (2014). Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Natur & Kultur.
Kvale, S., & Brinkmann, S. (2014). Den kvalitativa forskningsintervjun. Studentlitteratur.
Polit, D.F., & Beck, C. (2020). Nursing research. Generating and assessing evidence for nursing practice. Lippincott Williams & Wilkins.
Vetenskapliga artiklar och annat material tillkommer.
Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.