KURSPLAN
Verksamhetsförlagd utbildning inom specialistsjuksköterskans arbetsområde med inriktning mot pediatrisk omvårdnad, 7,5 högskolepoäng
Clinical Placement within the Field of Pediatric Nursing, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2025
Kurskod: | HVOR29 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2018-10-23 |
Reviderad av: | Avdelningschef 2019-10-02 |
Gäller fr.o.m.: | 2020-01-20 |
Version: | 2 |
Diarienummer: | Avdelningen för omvårdnad |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | OM1
|
Fördjupning: | A1N
|
Huvudområde: | Omvårdnad |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områden nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- visa fördjupad kunskap om omvårdnad vid pediatriska tillstånd
- ha kännedom om de olika professionernas funktion inom pediatrisk omvårdnad och teamsamverkan.
Färdighet och förmåga
- självständigt tillämpa teorier och modeller i omvårdnadsarbetet bland barn och ungdomar samt deras familjer
- självständigt planera, initiera, leda, genomföra och utvärdera pediatrisk omvårdnad som främjar sjuka barn och ungdomars utveckling, mognad samt hälsa
- självständigt observera, bedöma och kunna vidta åtgärder utifrån barn och ungdomars symptom och tecken på ohälsa och sjukdom med hänsyn till barn och familjers skiftande behov och situation
- självständigt observera, bedöma och åtgärda komplexa frågeställningar och situationer inom pediatrisk omvårdnad
- självständigt utföra kliniska bedömningar och beslutsfattande med hänsyn till etiska aspekter inom pediatrisk omvårdnad
- självständigt tillämpa evidensbaserad omvårdnad inom barnsjuksköterskans profession
- identifiera former för kvalitetsuppföljning och förbättringsarbete
- visa sådan lämplighet i professionskunskaper så att inte något barns/ungdoms och familjs hälsa eller säkerhet riskeras.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa självkännedom, empatisk förmåga och ett vårdande förhållningsätt i omvårdnaden av barn, ungdomar och familjer
- analysera och kritiskt reflektera över etiska aspekter i relation till barn, ungdomar och deras familjer
- reflektera över och identifiera sitt behov av ytterligare kunskap samt tillämpa aktuell vetenskaplig forskning inom pediatrisk omvårdnad.
Innehåll
- barnsjukvårdens organisation och arbetssätt
- omvårdnad vid ohälsa hos barn och ungdomar och komplexa vårdsituationer
- barnsjuksköterskans ansvar för att leda omvårdnaden
- kliniska bedömningar och beslutsfattande i relation till vanligt förekommande problem och frågeställningar vid ohälsa bland barn och ungdomar
- etiska aspekter inom barnsjukvård
- kritiskt reflekterande förhållningsätt i omvårdnaden
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av verksamhetsförlagd utbildning och seminarier.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt kandidatexamen i omvårdnad eller sjuksköterskeexamen om 180 hp inkl. ett avslutat examensarbete om minst 15 hp eller motsvarande och svensk legitimation som sjuksköterska. Dessutom krävs ett års yrkeserfarenhet som sjuksköterska.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.
Kursen examineras genom en individuell inlämningsuppgift som redovisas vid ett seminarium. Som underlag för examinationen ingår även handledarens bedömning av studenten i de verksamhetsförlagda studierna.
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Verksamhetsförlagd utbildning | 6 hp | U/G |
Individuell inlämningsuppgift | 1 hp | U/G |
Seminarium | 0,5 hp | U/G |
Övrigt
Närvarobestämmelser
Verksamhetsförlagd utbildning omfattar minst 160 timmar.
Tillfälligt avbrytande av verksamhetsförlagda studier
Hälsohögskolan får avbryta en students medverkan i verksamhetsförlagd utbildning eller annan praktisk verksamhet under pågående kurs om en student visar grov olämplighet/oskicklighet när hen tillämpat sina färdigheter på människor. En student vars verksamhetsförlagda utbildning eller annan praktisk verksamhet har avbrutits på grund av grov olämplighet/oskicklighet får inte delta i kursen på nytt innan kursansvarig eller examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som behövs. I samband med beslut om avbrytande ska i beslutet anges på vilka grunder avbrottet är baserat. Efter beslutet ska även en individuell plan fastställas för studenten i vilken ska framgå vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan räkna med, hur kontrollen ska gå till, när den första kontrollen ska äga rum och när eventuella nya kontroller får äga rum.
Begränsningar av antalet tillfällen för verksamhetsförlagd utbildning
Avbrott på VFU eller annan klinisk/praktisk verksamhet på grund av grov oskicklighet räknas som ett underkänt tillfälle. Student som bedöms underkänd på tre VFU placeringar i samma kurs måste avbryta sina studier i den aktuella utbildningen. En student som blivit underkänd tre gånger på VFU ska erbjudas samtal med studievägledare.
Kurslitteratur
Arman, M., Dahlberg, K., & Ekebergh, M. (Red). (2015). Teoretiska grunder för vårdande. Stockholm: Liber.
Edberg, A.K., Ehrenberg, A., Friberg, F., Wallin, L., Wijk, F., & Öhlén, J. (Red.). (2014). Omvårdnad på avancerad nivå – kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden. Lund: Studentlitteratur.
Hallström, I., & Lindberg, T. (Red.). (2015). Pediatrisk Omvårdnad. Stockholm: Liber.
Hanséus, K., Lagercrantz, H., & Lindberg, T. (2012). Barnmedicin. Lund: Studentlitteratur.
Hwang, P. & Nilsson, B. (2011). Utvecklingspsykologi. Stockholm: Natur och Kultur.
Jacksson, K., & Wigert, H. (2013). Familjecentrerad neonatalvård. Lund: Studentlitteratur.
Lundeberg, S., & Olsson, G.L. (Red.). (2016). Smärta och smärtbehandling hos barn och ungdomar. Lund: Studentlitteratur.
Raphael-Grimm, T. (2015). The Art of Communication in Nursing and Health Care. New York: Springer publishing company.
Tamm, M. (2012). Psykosociala teorier vid hälsa och sjukdom. Lund: Studentlitteratur.
Wiklund Gustin, L., & Bergbom, I. (Red). (2017). Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur.
Vetenskapliga artiklar och referenslitteratur tillkommer.
Senaste upplaga av kurslitteraturen skall användas.