KURSPLAN
Vårdplanering och behovsbedömning av äldre - mer än ett arbetssätt?, 7,5 högskolepoäng
Care Planning and Need Assessment of elderly - more than a way of working?, 7.5 credits
Kurskod: | HVPD28 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2007-12-18 |
Gäller fr.o.m.: | 2010-04-06 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | OM1
|
Fördjupning: | A1N
|
Huvudområde: | Gerontologi |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- analysera och redovisa teorier inom kommunikationsvetenskap och begrepp inom områdena vårdplanering och behovsbedömning
- redovisa och diskutera formella styrmedel såsom lagar och föreskrifter som reglerar vårdplanering i relation till äldreomsorg samt hälso- och sjukvård
- jämföra för- och nackdelar med olika modeller och metoder för vårdplanering och behovsbedömning utifrån såväl professionellt som vårdtagare/brukarperspektiv
- redogöra för villkor och förutsättningar som utifrån ett kommunikativt perspektiv, kan påverka genomförandet av vårdplanering/behovsbedömning mellan professionella aktörer och äldre med funktionshinder samt närstående.
Färdighet och förmåga
- kritiskt granska olika arbetssätt och metoder för att genomföra bedömning av äldres behov av insatser i samband med vårdplanering
- klargöra konsekvenser av kommunikativ kompetens kontra bristande sådan i möten med äldre vårdtagare
- analysera och genomföra professionella behovsbedömningar och vårdplaneringsprocesser utifrån kommunikativ och teoretisk kompetens.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa insikt om den komplexa kommunikativa process som äger rum under vårdplanerings- och behovsbedömningsmöten
- reflektera och värdera vårdplanering och behovsbedömning i relation till hur äldre människor fungerar med avseende på ICF-begreppen kroppsfunktion, aktivitet, delaktighet och omgivningsfaktorer
- identifiera etiska problemställningar och dilemman i relation till vårdplanering och behovsbedömning av äldre
- värdera, överväga och ta ställning till etiska frågeställningar i mötet mellan olika aktörer i äldreomsorg, hälso- och sjukvård.
Innehåll
- etiska överväganden med utgångspunkt från den äldre vårdtagarens perspektiv
- teorier inom kommunikationsvetenskap
- centrala begrepp för vårdplanering och behovsbedömning av äldre
- styrdokument, lagar och regler
- vårdplaneringsprocessens faser
- dokumentation och informationsöverföring
- vårdplanerings- och behovsbedömningssamtalets struktur, funktion och innehåll
- etablerade metoder och modeller i praktisk verksamhet
- professionell samverkan och interaktionen mellan aktörer
- aktuell forskning inom vårdplanering och behovsbedömning för äldre
- ICF (International Classification of Functioning, Disability and Health)
Undervisningsformer
Kursen är nätbaserad och genomförs via webbplattformen PingPong och består av föreläsningar, videoinspelade ”levande moment” samt gruppdiskussioner.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt 180 hp eller motsvarande från en grundutbildning inom vård, socialt arbete, omsorg eller rehabilitering (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av individuella, parvisa och gruppuppgifter som genomförs i webbplattformen PingPong och omfattar:
- en individuell inlämningsuppgift där studenten väljer ett centralt begrepp inom vårdplanering och behovsbedömning som analyseras utifrån kursdeltagarnas egna huvudområden
- en paruppgift där studenterna kritiskt granskar filmatiserade vårdplaneringsmöten med utskrivningsklara äldre patienter
- deltagande i två gruppdiskussioner
- en paruppgift där två kursdeltagare med olika professionsbakgrund tillsammans utifrån sin teoretiska kompetens och kunskap om kommunikation kritiskt värderar och redovisar vårdplanerings- eller behovsbedömningsprocessen utifrån ett ”case”.
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination | 7,5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Övrigt
Närvarobestämmelser:
Deltagande i gruppdiskussioner via webbplattform är obligatoriskt.
Kurslitteratur
Bergstrand B-O. (2007). Den nya socialtjänstlagen 2007. Höganäs: Bokförlaget Kommun-litteratur AB.
Dunér A., & Nordström M. (2005). Biståndshandläggningens villkor och dilemman - inom äldre- och handikappomsorg. Lund: Studentlitteratur.
Harwood J. (2007). Understanding Communication and Aging. London: Sage Publications, Inc.
Stål R. (red.) (2008). Vårdkommunikation. I teori och praktik. Lund: Studentlitteratur.
Senaste upplaga av kurslitteraturen skall användas.
Tillkommer referenslitteratur, vetenskapliga artiklar och rapporter om ca 150 sidor.