KURSPLAN
Verksamhetsförlagd utbildning inom specialistsjuksköterskans arbetsområde med inriktning elevhälsa och barnhälsovård, 7,5 högskolepoäng
Clinical Placement within the field of School Nursing and Child Health Care, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2025
Kurskod: HVSR20
Fastställd av: Utbildningsrådet 2018-09-18
Reviderad av: Avdelningschef 2023-06-29
Gäller fr.o.m.: 2023-08-28
Version: 3
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Utbildningsområde: Vård
Ämnesgrupp: OM1
Fördjupning: A1N
Huvudområde: Omvårdnad

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områden nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

- hälsofrämjande och förebyggande omvårdnadsarbete med barn och ungdom
- barnhälsovårdens och elevhälsans organisation och arbetssätt
- hälsobesök, hälsosamtal och vaccinationsverksamhet
- kliniska bedömningar och beslutsfattande
- metoder för ett kritiskt reflekterande förhållningsätt i hälsofrämjande omvårdnad

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av verksamhetsförlagd utbildning och seminarier.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt kandidatexamen i omvårdnad eller sjuksköterskeexamen om 180 hp inkl. ett avslutat examensarbete om minst 15 hp eller motsvarande och svensk legitimation som sjuksköterska. Dessutom krävs ett års yrkeserfarenhet som sjuksköterska.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.

Kursen examineras genom en individuell inlämningsuppgift som redovisas vid ett seminarium. Som underlag för examinationen ingår även handledarens bedömning av studenten i de verksamhetsförlagda studierna.

Kursen examineras av universitetslektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Seminarium0,5 hpU/G
Inlämningsuppgift1 hpU/G
Verksamhetsförlagd utbildning6 hpU/G

Övrigt

Närvarobestämmelser
Verksamhetsförlagd utbildning omfattar minst 160 timmar.

Tillfälligt avbrytande av verksamhetsförlagda studier
Hälsohögskolan får avbryta en students medverkan i verksamhetsförlagd utbildning eller annan praktisk verksamhet under pågående kurs om en student visar grov olämplighet/oskicklighet när hen tillämpat sina färdigheter på människor. En student vars verksamhetsförlagda utbildning eller annan praktisk verksamhet har avbrutits på grund av grov olämplighet/oskicklighet får inte delta i kursen på nytt innan kursansvarig eller examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som behövs. I samband med beslut om avbrytande ska i beslutet anges på vilka grunder avbrottet är baserat. Efter beslutet ska även en individuell plan fastställas för studenten i vilken ska framgå vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan räkna med, hur kontrollen ska gå till, när den första kontrollen ska äga rum och när eventuella nya kontroller får äga rum.

Kurslitteratur

Arman, M., Dahlberg, K., & Ekebergh, M. (Red). (2022). Teoretiska grunder för vårdande. (2. uppl.). Liber.

Berg Kelly, K. (2014). Ungdomars hälsa. Studentlitteratur.

Clausson, E., & Morberg, S. (Red). (2019). Skolsköterskans hälsofrämjande arbete. Studentlitteratur.

Edberg, A.K., Ehrenberg, A., Friberg, F., Wallin, L., Wijk, F., & Öhlén, J. (Red.). (2021). Omvårdnad på avancerad nivå – kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden. (2. uppl.). Studentlitteratur.

Folkhälsomyndigheten. (2020). Vaccination av barn och ungdomar- Vägledning för vaccination
enligt föreskrifter och rekommendationer. Tillgänglig via: www.folkhalsomyndigheten.se/publikationer-och-material/publikationsarkiv/v/vaccination-avbarn-och-ungdomar--/?pub=63136

Hallström, I., & Lindberg, T. (Red.). (2023). Pediatrisk Omvårdnad. (3. uppl.). Liber.

Hanséus, K., Jägervall, M., Norman, M. (Red.). (2020). Barnmedicin. (5. uppl.). Studentlitteratur.

Hwang, P. & Nilsson, B. (2019). Utvecklingspsykologi. Natur och Kultur.

Magnusson, M., m.fl. (2016). Barnhälsovård - att främja barns hälsa. Liber.

Svensk sjuksköterskeförening. (2008). Strategi för sjuksköterskans hälsofrämjande arbete.
Tillgänglig via http:www.swenurse.se

Wiklund-Gustin, L., & Asp, M. (2022).
Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik// (3. uppl.).
Studentlitteratur.

Vetenskapliga artiklar och referenslitteratur tillkommer.

Senaste upplaga av kurslitteraturen skall användas.