KURSPLAN
Vetenskapsteori och vetenskaplig metod, 15 högskolepoäng
Theory of Science and Scientific Method, 15 credits
Kursplan för studenter höst 2024
Kurskod: | HVTR24 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2023-10-31 |
Gäller fr.o.m.: | 2024-08-26 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | TR1
|
Fördjupning: | A1N
|
Huvudområde: | Arbetsterapi |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva och jämföra olika vetenskapsteoretiska synsätt
- beskriva och argumentera för lämpliga kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder i relation till olika typer av forskningsfrågor
- beskriva etiska överväganden inom kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder
- förklara vad som utmärker trovärdighet respektive validitet och reliabilitet i kvalitativa respektive kvantitativa studier.
Färdighet och förmåga
- problematisera och precisera forskningsfrågor inom ett bestämt ämnesområde
- tillämpa forskningsetik
- genomföra studier med kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera och diskutera olika vetenskapsteoretiska synsätt i relation till en forskningsfråga
- bedöma kvalitet på kvalitativa och kvantitativa studier.
Innehåll
Modul 1. Forskningsfilosofiska principer och vetenskapsteoretiska synsätt
- vetenskapsteoretiska synsätt
Modul 2. Kvalitativa forskningsmetoder
- forskningsdesign med kvalitativa forskningsmetoder
- trovärdighet
- forskningsetik
Modul 3. Kvantitativa forskningsmetoder
- forskningsdesign med kvantitativa forskningsmetoder
- validitet och reliabilitet
- forskningsetik
Modul 4. Forskningsplan
- forskningsdesign med kvalitativa eller kvantitativa forskningsmetoder
- trovärdighet eller validitet och reliabilitet
- forskningsetik
Undervisningsformer
Kursen genomförs webbaserat i form av föreläsningar, seminarier, praktiska övningar och gruppdiskussioner.
Vid internationell samläsning bedrivs undervisningen på både engelska och svenska.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Kandidatexamen 180 hp eller motsvarande inom huvudområdena hälso- och socialvetenskap (eller motsvarande) inklusive ett avslutat examensarbete om minst 15 hp.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Modul 1. En skriftlig gruppuppgift om forskningsfilosofiska principer och vetenskapsteoretiska synsätt.
Modul 2. En individuell skriftlig uppgift och en muntlig gruppuppgift om kvalitativa forskningsmetoder.
Modul 3. Två individuella skriftliga uppgifter om kvantitativa forskningsmetoder.
Modul 4. En forskningsplan med en kvalitativ eller en kvantitativ forskningsdesign inkluderat ett muntligt försvar av planen och opponering av en plan.
Kursen examineras av docent.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Modul 1. Skriftlig gruppuppgift | 3 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Modul 2. Individuell skriftlig uppgift och muntlig gruppuppgift | 5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Modul 3. Individuella skriftliga uppgifter | 5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Modul 4. Forskningsplan | 2 hp | U/G |
Kurslitteratur
American Psychological Association. (2019). Publication manual of the American Psychological Association (7th ed.). American Psychological Association.
Brinkmann, S., & Kvale, S. (2018). Doing interviews (2nd ed.). SAGE Publications Ltd.
Chalmers, A.F. (2013). What is this thing called science? (4th ed.). University of Queensland Press.
Creswell, J.W., & Creswell, J.D. (2018). Research design: qualitative, quantitative, and mixed method approaches (5th ed.). SAGE Publications Inc.
DePoy, E., & Gitlin, L. N. (2020). Introduction to research: understanding and applying multiple strategies (6th ed.). Elsevier.
Field, A. (2018). Discovering statistics using IBM SPSS statistics (5th ed.). SAGE Publications, Inc.
Gustavii, B. (2017). How to write and illustrate a scientific paper (3rd ed). Cambridge University Press.
Hansson, B. (2011). Skapa vetande. Vetenskapsteori från grunden. Studentlitteratur.
Henricson, M. (Red). (2023). Vetenskaplig teori och metod – Från idé till examination inom omvårdnad. Studentlitteratur.
Iphofen, R. (Ed.) (2020). Handbook of research ethics and scientific integrity (1st ed.). Springer.
Kvale, S., & Brinkman, S. (2014). Den kvalitativa forskningsintervjun (3. uppl.). Studentlitteratur.
Thrane, C. (2021). Statistisk dataanalys helt enkelt. Gleerups Utbildning AB.
Vetenskapsrådet. (2017). God forskningssed. Vetenskapsrådets rapportserie nr 1. Stockholm: Vetenskapsrådet. www.vr.se/analys/rapporter/vara-rapporter/2017-08-29-god-forskningssed.html
Senaste upplagan av kurslitteraturen skall användas.
Referenslitteratur och vetenskapliga artiklar anges i studieguiden.