KURSPLAN
Vetenskapsteori och vetenskaplig metod, 15 högskolepoäng
Theory of Science and Scientific Method, 15 credits
Kursplan för studenter höst 2024
Kurskod: HVVR23
Fastställd av: Utbildningsrådet 2022-03-22
Reviderad av: Utbildningschef 2023-05-10
Gäller fr.o.m.: 2023-08-28
Version: 3
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Utbildningsområde: Vård
Ämnesgrupp: OM1
Fördjupning: A1N
Huvudområde: Arbetsterapi, Gerontologi, Oral hälsovetenskap, Omvårdnad

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

• redogöra på ett fördjupat sätt för lämpliga kvalitativa och kvantitativa metoder för olika typer av forskningsfrågor
• redogöra för forskningsetiska problemställningar i samband med kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder
• förklara vad som utmärker validitet och reliabilitet respektive tillförlitlighet och trovärdighet i kvantitativa respektive kvalitativa studier.

Färdighet och förmåga

• tillämpa och positionera vetenskapsteoretiska synsätt
• identifiera, formulera och problematisera en forskningsfråga inom det egna huvudområdet
• tillämpa etiska krav som ställs på forskning.
• genomföra studier med en kvantitativ respektive kvalitativ forskningsmetod
• tillämpa beskrivande och analytisk statistik
• genomföra intervjuer och analysera data enligt kvalitativ forskningsmetod
• sammanställa och tolka resultat från kvantitativa respektive kvalitativa studier.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

• utvärdera utifrån forskningsfrågor och bedöma möjligheten att applicera olika vetenskapliga metoder
• värdera kvaliteten av vetenskapliga studier med kvantitativ respektive kvalitativ forskningsmetod samt av de slutsatser som genereras.

Innehåll

Delkurs 1. Vetenskapsteoretiska synsätt, 2 hp
- vetenskapsteoretiska synsätt avseende kvalitativa och kvantitativa metoder

Delkurs 2. Kvantitativa forskningsmetoder, 5.5 hp
- fördjupad forskningsmetodik avseende kvantitativa metoder
- insamling, bearbetning och redovisning av kvantitativa data
- kritisk granskning av vetenskapliga artiklar
- forskningsetik

Delkurs 3. Kvalitativa forskningsmetoder, 5.5 hp
- fördjupad forskningsmetodik avseende kvalitativa metoder
- insamling, bearbetning och redovisning av kvalitativa data
- kritisk granskning av vetenskapliga artiklar
- forskningsetik

Delkurs 4. Projektplan, 2 hp
- projektplan som belyser en kvalitativ eller kvantitativ forskningsmetod
- forskningsetik

Undervisningsformer

Kursen genomförs som en webbaserad distanskurs. Kursens arbetsformer är föreläsningar, seminarier, praktiska övningar och gruppdiskussioner.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Kandidatexamen eller yrkesexamen om 180 hp inklusive ett avslutat examensarbete om minst 15 hp eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Kursen examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter, individuellt eller i grupp, med tillhörande seminarium.
Examinator
Kursen examineras av universitetslektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Vetenskapliga synsätt, skriftlig inlämning i grupp2 hpU/G
Kvantitativa forskningsmetoder, skriftlig inlämning som inleds i grupp och avslutas individuellt5,5 hpA/B/C/D/E/FX/F
Kvalitativa forskningsmetoder, skriftlig inlämning som inleds i grupp och avslutas individuellt5,5 hpA/B/C/D/E/FX/F
Projektplan, skriftlig inlämning i par eller individuellt med tillhörande seminarium2 hpU/G

Övrigt

Kursen kan ingå i en magister- eller masterexamen inom huvudområdena arbetsterapi, gerontologi, oral hälsovetenskap och omvårdnad.

Kurslitteratur

Djurfeldt, G., Larsson, R., & Stjärnhagen, O. (2010). Statistisk verktygslåda 1 - Samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder. Studentlitteratur.

Henricson, M. (Red). (2017). Vetenskaplig teori och metod – Från idé till examination inom omvårdnad. Studentlitteratur.

Kvale, S., & Brinkman, S. (2014). Den kvalitativa forskningsintervjun. Studentlitteratur.

Nordvedt, P., & Grimen, H. (2006). Sensibilitet och reflektion. Filosofi och vetenskapsteori för vårdprofessioner. Daidalos.

Thrane, C. (2021). Statistisk dataanalys helt enkelt. Gleerups.

Vetenskapsrådet. (2017). God forskningssed. Vetenskapsrådets rapportserie nr 1.

Wahlgren, L. (2012). SPSS - steg för steg. Studentlitteratur. Senaste upplagan av kurslitteraturen skall användas.

Vetenskapliga artiklar tillkommer.