KURSPLAN
Obligationsrätt med grundläggande juridisk metod, 20 högskolepoäng
Law of Obligations and Basic Legal Methodology, 20 credits
Kurskod: JGOA17
Fastställd av: Council for Undergraduate and Masters Education 2009-06-02
Reviderad av: 2011-05-03
Gäller fr.o.m.: 2011-08-22
Version: 2
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Juridiska området
Ämnesgrupp: JU1
Fördjupning: G1N
Huvudområde: Affärsjuridik, Handelsrätt

Lärandemål

Efter avslutad kurs behärskar studenten de juridiska normer som utgör det obligationsrättliga och förstår samspelet mellan de olika däri ingående områden. Efter kursen har studenten således förmågan att självständigt ta ställning till olika konkreta juridiska problem på området och kan dessutom utveckla ett på den förhärskande positivistiska grundsynen grundat teoretiskt resonemang. Vidare har studenten förmåga att kritiskt värdera rättskällornas innehåll.

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

Kursen omfattar den utomobligatoriska skadeståndsrätten, den allmänna avtalsrätten samt kontraktsrätten, liksom även mellanformer mellan utomobligatoriska och inomobligatoriska anspråk. Vad avser kontraktsrätten läggs särskild vikt på avtalstyperna köp, fastighetscentrerade avtal (hyra och arrende), materiella och immateriella tjänsteavtal liksom på försäkringsavtalet. Dessa avtalstyper utgör underlag för en diskussion av den allmänna kontraktsrätten, det vill säga avtalsrättsliga remedier och sanktioner. Kursen omfattar också grunderna i den juridiska vetenskapsfilosofin, liksom i rättskällelära, tolkning av rättskällor och kontraktsrättslig systematik.
Kursen omfattar också ett introducerande moment för utbildningsspåret Legal English. Momentet består av två föreläsningar på engelska som introducerar till den engelska rätten.
Kursen flankeras av kursen Juridisk metod I, i vilken det behövs ett godkänt betyg för att betyget i kursen Obligationsrätt med grundläggande juridisk metod skall inrapporteras i det studieadministrativa systemet.

Undervisningsformer

Undervisningen i kursen sker genom föreläsningar, seminarier och tutorials. Under föreläsningarna står det systematiska perspektivet i föregrunden, det vill säga frågan hur de olika områdena i kursen förhåller sig till varandra. En typisk föreläsning varar i två timmar (två gånger 45 minuter med en mellanliggande paus på 15 minuter). Under seminarier sker dels en fördjupning avseende särskilda frågor, dels ges tillfälle att öva juridisk problemlösning genom tillämpningsuppgifter. Även ett seminarium varar typiskt sett i två timmar (två gånger 45 minuter med mellanliggande paus). Den juridiska vetenskapsfilosofin och metodläran skall presenteras genom föreläsningar och fördjupas genom tutorials. Ett tutorial sker i mindre grupp än ett seminarium och varar i 60 minuter utan paus.
Undervisningen i kursen vilar i stor utsträckning på litteraturstudier i egen regi. Undervisningen i kursen skall därför fördjupa och vidareutveckla litteraturen, inte upprepa den. Tutorials drivs av studenterna, som i mindre grupper skall ha förebrett vissa givna uppgifter och kunna muntligen redogöra för sina resultat.
Kursens moment av Legal English kommer att ges i form av föreläsningar.
Juridisk metod I ges i form av en gemensam föreläsning samt arbetsuppgifter i biblioteket.
All undervisning förutom tutorials är frivillig. För att momentet Juridisk metod I skall kunna godkännas, krävs samarbete med av lärarna indelade grupper i biblioteket. Närvaro vid tutorial är alltså obligatorisk och kontrolleras av läraren vid tutorials början. Arbetet i Juridisk metod kontrolleras genom den uppgift som skall lösas inom ramen för momentet. Dispens från närvaro kan ges av kursansvarig, enligt i förväg givna regler.
Frånvaro vid ett tutorial utan dispens för med sig att studenten kan tillgodoräkna sig endast de tre – istället för de fyra – bästa rättsfallsreferaten vid examination i kursen. Den student som utan dispens uteblir från ett tutorial, kan alltså mista upp till 10 poäng från sina sammanlagda examinationspoäng.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt En B, Ma C och Sh A (Områdesbehörighet 4) och Sv B/Sv2 B med lägst betyget Godkänd (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Examinationen sker dels genom rättsfallssammanfattningar, dels genom en salsskrivning. Betyget inrapporteras för registrering i LADOK när det fristående momentet Rättslig metod blivit godkänt.
Under seminarierna kommer tillfälle ges att lämna in rättsfallsreferat. Det kommer inte att meddelas i förväg vid vilket seminarium ett referat kan lämnas in, utan läraren kommer i början av seminariet tillkännage att detta seminarium är ett examinationsseminarium. Studenterna måste alltså vara förberedda med referat vid varje seminarium till dess fem tillfällen erbjudits att lämna in referat. Det enda undantaget från denna regel är det första seminariet, som alltid kommer att vara ett examinationsseminarium.
Studenterna kommer att kunna lämna in maximalt fem rättsfallsreferat, som skall vara utformade enligt anvisningar som kommer att publiceras på högskolans intranät. Dessa referat kommer att betygsättas med upp till 5 poäng vardera, och det sämsta pm:et kommer att väljas bort vid sammanräkningen av slutpoängen i kursen. Maximalt kan alltså studenten få 20 poäng för rättsfallsreferat.
Genom rättsfallsreferaten kommer lärandemålen färdighet och förmåga samt värderingsförmåga och förhållningssätt att examineras. Studenten skall genom referaten visa att hon har förmåga att analysera en domstols lösning av ett angivet fall och kunna värdera den av domstolen valda lösningen. Studenten skall också visa att hon kan kritiskt reflektera över den valda lösningen.
Poängen från rättsfallreferaten kommer att kvarstå till dess kursen ges nästa gång: någon möjlighet att ta om referaten kommer alltså inte att finnas. Däremot kommer salsskrivningen i vanlig ordning att ges tre gånger per läsår: ett ordinarie tentamen, ett omtentamen och ett uppsamlingstentamen i augusti.
Salsskrivningen kommer att vara i tre timmar och att omfatta en A- och en B-del. Skrivningen omfattar 30 poäng. A-delen ger upp till 10 poäng, B-delen resterande 20 poäng. För att B-delen skall rättas, krävs att tentanden erhållit minst 5 poäng på A-delen. A- och B-delen kommer att delas ut samtidigt och kan lösas i den ordning som tentanden önskar.
Skrivningen kommer att examinera resterande lärandemål. Tentanden skall visa att hon har god kunskap om de juridiska regler som är relevanta i ett visst givet sammanhang, att hon kan analysera uppgivna faktiska omständigheter på ett juridiskt relevant sätt och att hon kan argumentera för en juridisk lösning under korrekt tillämpning av den juridiska metodläran. Skrivningen kommer, förutom frågor av kunskaps- eller fallösningskaraktär, också att omfatta frågor av teoretisk och/eller vetenskapsteoretiskt slag.
För att betyget på kursen skall inrapporteras till registrering i LADOK-systemet, krävs att studenten blivit godkänd på momentet Rättslig metod.
Obligationsrätt 20 hp, VG, G och U och ECTS-betyg ( A, B, C, D, E och Fx) ges. Det krävs ett G på Juridisk metod för att betyget i Obligationsrätt skall inrapporteras till LADOK-systemet.
Betyget översätts till ECTS betygsskala (A, B, C, D, E, Fx eller F).

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination120 hpU/G/VG
1 Bestämmer kursens slutbetyg vilket utfärdas först när samtliga moment godkänts.

Kursvärdering

Vid kursens början försäkrar sig kursansvarig om att kursutvecklare finns/väljs bland studenterna. Kursutvärdering genomföres kontinuerligt och i slutet av kursen. Efter avslutad kurs träffas kursutvecklare och kursansvarig för diskussion kring kursutvärderingen och möjliga förbättringar . Resultatet rapporteras bl.a. till utbildningschef, grundutbildningsråd och IHH:s styrelse. Kursansvarig skall vid nästa kursstart redogöra för resultat och konsekvenser av utvärderingen från föregående kurs.

Kurslitteratur

Litteratur

Litteratur på vilken undervisningen och examinationen stödsFrivillig litteratur