KURSPLAN
Svenska som andraspråk I, 30 högskolepoäng
Swedish as a Second Language I, 30 credits
Kursplan för studenter höst 2020
Kurskod: | L1SG10 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2020-05-27 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2020 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%)
|
Ämnesgrupp: | SS1
|
Fördjupning: | G1N
|
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva migrationens roll i det svenska samhället
- definiera och beskriva flerspråkighet och ämnet svenska som andraspråk
- beskriva och redogöra för svenska språkets struktur i ett kontrastivt perspektiv
- redogöra för flerspråkiga elevers litteracitetsutveckling
- redogöra för kartläggningens och bedömningens roll för flerspråkiga elevers språk- och kunskapsutveckling
- redogöra för olika typer av litteracitetspraktiker
Färdighet och förmåga
- jämföra olika strategier för litteracitetspraktiker
- kritiskt tolka styrmedel och organisation av svenska som andraspråk
- tillämpa kunskaper om det svenska språkets struktur i ett kontrastivt perspektiv i en didaktisk kontext
- tillämpa bedömningsverktyg
- tillämpa digitala verktyg och medier
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska den egna kulturen och vad som händer i mötet med andra kulturer
- kritiskt granska didaktiska val i andraspråksundervisning
- kritiskt granska andraspråksundervisning om texttyper
- värdera sakprosans och skönlitteraturens roll i andraspråksundervisning
Innehåll
Delkurs 1. Introduktion till svenska som andraspråk, 7,5 hp
Introduction to Swedish as a Second Language, 7.5 credits
Innehåll
• Migrationens roll i det svenska samhället
• Flerspråkighet och lärande
• Språk i alla ämnen
• Ämnet svenska som andraspråk
• Interkulturella perspektiv
Examination
Examination sker genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift, en individuell skriftlig tentamen och två seminarier med muntlig och skriftlig redovisning, individuellt och i grupp.
Delkurs 2. Det svenska språksystemet i ett andraspråksperspektiv, 7,5 hp
The Swedish Language System from a Second Language Perspective, 7.5 credits
Innehåll
• Svenska språkets struktur i ett flerspråkigt perspektiv
• Svenska språkets form och funktion
Examination
Examination sker genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift, en individuell skriftlig tentamen, en muntlig grupptentamen och ett seminarium med muntlig och skriftlig redovisning, individuellt och i grupp.
Delkurs 3. Andraspråkstillägnande och bedömning av andraspråksutveckling, 7,5 hp
Second Language Acquisition and Assessment of Second Language Development, 7.5 credits
Innehåll
• Flerspråkig litteracitetsutveckling
• Analys och bedömning av andraspråksutveckling
Examination
Examination sker genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift, en individuell skriftlig tentamen och två seminarier med muntlig och skriftlig redovisning, individuellt och i grupp.
Delkurs 4. Den flerspråkiga inlärningssituationen, 7,5 hp
The Multilingual Learning Situation, 7.5 credits
Innehåll
• Litteracitetspraktiker
• Språk- och kunskapsutvecklande undervisning
• Digitala verktyg och medier
• Skönlitteratur, sakprosa och texttyper
Examination
Examination sker genom två individuella skriftliga inlämningsuppgifter och två seminarier med muntlig och skriftlig redovisning, individuellt och i grupp.
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt Svenska 3/B eller Svenska som andraspråk 3/B med lägst betyget E/Godkänd.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
Kursen examineras genom fem individuella skriftliga inlämningsuppgifter, åtta seminarier med muntlig och skriftlig redovisning samt tre skriftliga tentamina.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på samtliga examinationer där det går att erhålla betyget Väl Godkänd.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Introduktion till svenska som andraspråk: Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 3 hp | U/G/VG |
Introduktion till svenska som andraspråk: Individuell skriftlig tentamen | 2,5 hp | U/G/VG |
Introduktion till svenska som andraspråk: Seminarium 1 | 1 hp | U/G |
Introduktion till svenska som andraspråk: Seminarium 2 | 1 hp | U/G |
Det svenska språksystemet i ett andraspråksperspektiv: Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 3 hp | U/G/VG |
Det svenska språksystemet i ett andraspråksperspektiv: Individuell skriftlig tentamen | 2,5 hp | U/G/VG |
Det svenska språksystemet i ett andraspråksperspektiv: Muntlig grupptentamen | 1 hp | U/G |
Det svenska språksystemet i ett andraspråksperspektiv: Seminarium | 1 hp | U/G |
Andraspråkstillägnande och bedömning av andraspråksutveckling: Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 3 hp | U/G/VG |
Andraspråkstillägnande och bedömning av andraspråksutveckling: Individuell skriftlig tentamen | 2,5 hp | U/G/VG |
Andraspråkstillägnande och bedömning av andraspråksutveckling: Seminarium 1 | 1 hp | U/G |
Andraspråkstillägnande och bedömning av andraspråksutveckling: Seminarium 2 | 1 hp | U/G |
Den flerspråkiga inlärningssituationen: Individuell skriftlig inlämningsuppgift 1 | 2,5 hp | U/G/VG |
Den flerspråkiga inlärningssituationen: Individuell skriftlig inlämningsuppgift 2 | 2 hp | U/G/VG |
Den flerspråkiga inlärningssituationen: Seminarium 1 | 1,5 hp | U/G |
Den flerspråkiga inlärningssituationen: Seminarium 2 | 1,5 hp | U/G |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Delkurs 1. Introduktion till svenska som andraspråk
Axelsson, Monica (2013). Flerspråkighet och lärande. I K. Hyltenstam & I. Lindberg (Red.). Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle (s.547-577). Studentlitteratur. 30 sidor.
Bunar, Nihad (2015). Nyanlända och lärande - mottagning och inkludering. Natur och kultur. 219 sidor.
Haraldsson Sträng, Monica (2016). Värdegrund och mångkultur i handling - i förskola, skola och andra pedagogiska verksamheter. Liber. 192 sidor.
Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (2013). Förord. I K. Hyltenstam & I. Lindberg (Red.). Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle (s. 7-19). Studentlitteratur. 12 sidor.
Kästen-Ebeling, Gilda & Otterup, Tore (Red.) (2018). En bra början. Mottagande och introduktion av nyanlända elever (2. uppl.). Studentlitteratur. 191 sidor.
Lahdenperä, Pirjo (2018). Interkulturalitet i undervisning och skolutveckling. Skolverket. 12 sidor.
Lorentz, Hans (2018). Interkulturell pedagogisk kompetens: integration i dagens skola (2. uppl.). Studentlitteratur. 230 sidor.
Otterup, Tore & Kästen-Ebeling, Gilda (Red.) (2018). En god fortsättning. Nyanländas fortsatta väg i skola och samhälle. Studentlitteratur. 237 sidor.
Skolverkets aktuella styrdokument, stöd- och kommentarmaterial.
Skönlitteratur enligt lärares anvisning (150-200 sidor).
Referenslitteratur
Stier, Jonas (2019). Kulturmöten (3. uppl.). Studentlitteratur.
Delkurs 2. Det svenska språksystemet i ett andraspråksperspektiv
Abrahamsson, Niclas (2013). Fonologiska aspekter på andraspråksinlärning och svenska som andraspråk. I K. Hyltenstam & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle (s. 85-120). Studentlitteratur. 35 sidor.
Engstrand, Olle (2007). Fonetik light. Kortfattad ljudlära för språkstudier och uttalsundervisning. Studentlitteratur. 90 sidor.
Enström, Ingegerd (2013). Att undervisa om ord. En studie av lärares behov, förutsättningar och kunskapsutveckling i svenska som andraspråk. Göteborgs universitet. Institutionen för svenska språket. 60 sidor. hdl.handle.net/2077/34261
Enström, Ingegerd (2013). Ordförråd och ordinlärning - med särskilt fokus på avancerade inlärare. I K. Hyltenstam & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle (s.169-195). Studentlitteratur. 26 sidor.
Källström, Roger (2012). Svenska i kontrast: tvärspråkliga perspektiv på svensk grammatik. Studentlitteratur. 183 sidor.
Lindberg, Inger (2017a). Det skolrelaterade ordförrådet ur ett utvecklingsperspektiv. Skolverket. 7 sidor. larportalen.skolverket.se
Lindberg, Inger (2017b). Ordförrådet - en framgångsfaktor. Skolverket. 16 sidor. larportalen.skolverket.se
Lundin, Katarina (2019). Språkets byggstenar. Grammatik och textarbete för lärarstuderande. Studentlitteratur. 146 sidor.
Rehnqvist, Gunilla & Svensson, Gudrun (2012). Lära om språk. Gleerups. 184 sidor.
Riad, Tomas (2018). Uttalsundervisning för unga. Skolverket. 11 sidor. larportalen.skolverket.se
Skolverkets aktuella styrdokument, stöd- och kommentarmaterial.
Referenslitteratur
Bolander, Maria (2012). Funktionell svensk grammatik. Liber.
Bolander, Maria (2012). Funktionell svensk grammatik. Övningsbok (3. uppl.). Liber.
Enström, Ingegerd (2016). Ordens värld: svenska ord - struktur och inlärning. Hallgren & Fallgren.
Delkurs 3. Andraspråkstillägnande och bedömning av andraspråksutveckling
Abrahamsson, Niclas & Hyltenstam, Kenneth (2013). Mognadsbegränsningar och den kritiska perioden för andraspråksinlärning. I K. Hyltenstam & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle (s. 221-257). Studentlitteratur. 36 sidor.
Abrahamsson, Tua & Bergman, Pirkko (Red.) (2014). Tankarna springer före…Att bedöma ett andraspråk i utveckling. HLS förlag. 152 sidor.
Axelsson, Monica & Rosander, Carin & Sellgren, Mariana (2006). Stärkta trådar. Rinkeby språkforskningsinstitut. 89 sidor.
Axelsson, Monika (2010). Andraspråksinlärning i ett utvecklingsperspektiv. I L. Bjar & C. Liberg (Red.). Barn utvecklar sitt språk (s.125-148). Studentlitteratur. 23 sidor.
Damber, Ulla (2013). Om tidig läsutveckling i det mångspråkiga samhället. I K. Hyltenstam & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle (s. 661-684). Studentlitteratur. 23 sidor.
Franker, Qarin (2016). Grundläggande litteracitet för nyanlända elever. Skolverket. 14 sidor. larportalen.skolverket.se
Franker, Qarin (2019). Gränsöverskridande arbete med elevers litteraciteter. I K. Aldén & A. Bigestans (Red.), Litteraciteter och flerspråkighet - Symposium 2018 (s. 19-40). Liber. 21 sidor.
Olofsson, Mikael & Sjöqvist, Lena (2013). Bedömning i svenska som andraspråk. I K. Hyltenstam & I. Lindberg (Red.). Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle (s.685-723). Studentlitteratur. 38 sidor.
Salameh, Eva-Kristina (2018). Flerspråkig läs- och skrivutveckling. Skolverket. 11 sidor. larportalen.skolverket.se
Saville-Troike, Muriel & Barto, Karen (2017). Introducing Second Language Acquisition (3. uppl.). Cambridge University press. 229 sidor.
Skolverket (2017). Bygga svenska. Bedömningsstöd för nyanlända elevers språkutveckling i årskurs 1-3. Skolverket. 94 sidor.
Alternativt
Skolverket (2017). Bygga svenska. Bedömningsstöd för nyanlända elevers språkutveckling i årskurs 4-6. Skolverket. 103 sidor.
Alternativt
Skolverket (2017). Bygga svenska. Bedömningsstöd för nyanlända elevers språkutveckling i årskurs 7-9 och i gymnasieskolan. Skolverket. 118 sidor.
Skolverkets aktuella styrdokument, stöd- och kommentarmaterial.
Artiklar i samråd med lärare (ca 200 sidor).
Referenslitteratur
Skolverket (2016). Kartläggning av nyanländas kunskaper.
bp.skolverket.se/web/kartlaggningsmaterial/start
Delkurs 4. Den flerspråkiga inlärningssituationen
Basaran, Hülya & Gard, Tobias (2019). Läslust och litteracitet i en digital tid. I K. Aldén & A. Bigestans (Red.). Litteraciteter och flerspråkighet - Symposium 2018. Liber. 10 sidor.
Boglind, Ann & Olofsson, Mikael (2017). Nyanlända elever och skönlitteratur. Skolverket. 14 sidor. larportalen.skolverket.se.
Gibbons. Pauline (2018). Stärk språket, stärk lärandet (5. uppl.). Hallgren & Fallgren. 230 sidor.
Kaya, Anna (2016). Att undervisa nyanlända: metoder, reflektioner och erfarenheter. Natur & Kultur. 244 sidor.
Laursen, Helle Pia (Red.). (2015). Litteracitet och språklig mångfald. Studentlitteratur. 331 sidor.
Olvegård, Lotta (2017). Läsa och tolka läromedelstext. Skolverket. 10 sidor. larportalen.skolverket.se
Rehman, Karin (2017). Texttyper i grundläggande litteracitetsundervisning. Skolverket. 10 sidor. larportalen.skolverket.se
Rowsell, Jennifer (2019). How to redefine litteracies in a digital age. I K. Aldén & A. Bigestans (Red.). Litteraciteter och flerspråkighet - Symposium 2018. Liber. 11 sidor.
Skolverkets aktuella styrdokument, stöd- och kommentarmaterial.
Artiklar i samråd med lärare (ca 200 sidor).
Skönlitteratur i samråd med lärare (ca 100 sidor).
Referenslitteratur
Löthagen, Annika & Staaf, Jessica (2009). Skön litteratur: vägar till läslust och språkutveckling. Hallgren & Fallgren.
Referensmaterial
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen