KURSPLAN
Svenska I - Tidigt språkande och meningsskapande för grundlärare F-3, 7,5 högskolepoäng
Swedish I - Early Languaging and Meaning-making for Teachers in Preschool Class and Primary School Years 1 -3, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2020
Kurskod: L1SK19
Fastställd av: Utbildningschef 2019-05-27
Gäller fr.o.m.: Hösten 2019
Version: 1
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Humanistiska området (75%) och övrigt (25%)
Ämnesgrupp: UV2
Fördjupning: G1F

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för centralt innehåll och lärarens uppdrag i svenska förskoleklass och grundskolans 1-3 enligt läroplanen
- beskriva elevers tidiga språkutveckling med fokus på tal och läsande
- redogöra för möjligheter till meningsskapande med hjälp av multimodala resurser
- redogöra för ett urval av litteratur- och språkvetenskapliga analysmetoder.

Färdighet och förmåga

- välja ut och använda multimodala texter som är anpassade för elevernas skilda behov och förutsättningar
- på grundläggande nivå analysera bilderböcker ur ett genusperspektiv
- använda högläsning och muntligt berättande på sätt som vittnar om god kommunikativ förmåga
- använda bild, drama och/eller musik som praktiskt estetiskt hjälpmedel för att stödja elevers språkutveckling, inklusive tal och läsande i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3
- bedöma elevers språkutveckling med hjälp av Skolverkets kartläggningsmaterial för förskoleklass
- utifrån elevers förutsättningar och behov föreslå pedagogiska åtgärder för att höja deras språkliga medvetenhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt reflektera över bilderbokens användningsområde med särskilt beaktande av genusperspektiv
- problematisera elevers språkliga medvetenhet i samband med pedagogisk bedömning.

Innehåll

• Svenskämnet i läroplanen för förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3
• Elevers tidiga språkutveckling med fokus på tal och läsning
• Språkutvecklande arbetssätt
• Bilderboken och andra multimodala berättelseformer
• Dramatik, folksagor och myter
• Estetiska lärprocesser
• Intervjun som vetenskaplig metod
• Litteratur- och språkvetenskapliga analysmetoder

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används en digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som den sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Genomgången termin 1 i grundlärarprogrammet eller motsvarande kunskaper.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

Kursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen och en individuell redovisning.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på samtliga examinationer.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator.
Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell skriftlig tentamen2,5 hpU/G/VG
Individuell redovisning5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Kurslitteratur

Dahlbäck, Katharina (2011). Musik och språk i samverkan. Licentiatavhandling. Högskolan för scen och musik - HSM, konstnärliga fakulteten. Göteborgs universitet, s, 34-66. 22 s

Dahlgren, Gösta, Gustafsson, Karin, Mellgren, Elisabeth, & Olsson, Lars-Erik (2013). Barn upptäcker skriftspråket. Stockholm: Liber.

Gjems, Liv (2013). Barn samtalar sig till kunskap. Lund: Studentlitteratur. 131 s.

Hvit Lindstrand, Sara (2015). Små barns tecken- och meningsskapande i förskolan. (Doctoral dissertation). Jönköping: School of Education and Communication, Jönköping University. S. 38-42.

Hägglund, Kent & Fredin, Kirsten (2001). Dramabok. Stockholm: Liber. 151 s.

Jederlund, Ulf (2011). Barnperspektiv. Barns eget musikskapande i fokus. I Ulf Jederlund. Musik och språk. Ett vidgat perspektiv på barns språkutveckling och lärande, s. 198-214. Stockholm: Liber. 16 s.

Liberg, Caroline (2007). Språk och kommunikation. I Myndigheten för skolutveckling. Att läsa och skriva. Forskning och beprövad erfarenhet. s. 7-22. Stockholm: Skolverket. http:www.skolverket.se. 15 s.

Lundberg, Ingvar & Strid, Anna (2009).
Effekten av fonologiska lekar i förskoleklass. Svenska Dyslexistiftelsens tidskrift (1). 8 s.

Norlin, Pelle (2013).
Bilderboksstunden i förskolan. Småflodshästarna och Kenta möter Piraten och Spenaten. Licentiatavhandling. 70 s.

Wiklund, Calla, Petrusson-Nahlin & Schönbäck, Hedda (2011). Språkande som vägvisare i förskolan. Pedagogers språkbruk - en genuspedagogisk fråga om hur vi gör skillnad genom vårt språkliga bemötande.

I Hillevi Lenz Taguchi, Linnea Bodén & Kajsa Ohrlander, (Red):
En rosa
pedagogik, s. 90-100. Stockholm: Liber. 9 s.

Skolverket (2019).
Hitta språket. Stockholm: Skolverket

Skolverket (2011, reviderad 2018).
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm: Skolverket.

Skolverket (2011).
Kommentarmaterial till kursplanen i svenska. Stockholm: Skolverket.

Österlund, Mia (2008). Kavat men känslosam. Den komplexa bilderboksflickan i Piija Lindenbaums Gittan-trilogi. I Maria Andersson & Elina Druker, red.
Barnlitteraturanalyser, s. 97-112. Lund: Studentlitteratur. 16 s.

Artiklar, länkar och annat material kan tillkomma.

Vid behov av inläsning av tillkommande litteratur kontakta kursansvarig.


Referensmaterial och referenslitteratur

Doverborg, Elisabeth & Pramling, Ingrid (2000).
Metodik för barnintervjuer. Stockholm: Liber. 80 s.

Medierådet (2012/13) Småungar & medier 2012/13./ Fakta om små¨barns användning och upplevelser av medier. Stockholm: Statens Medieråd. www.statensmedierad.se

Valfritt urval av pek och bildeböcker


Litteraturreferenser – så skriver du
http:
ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
http://pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do
Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen PingPong.