KURSPLAN
Engelska för ämneslärare II, 30 högskolepoäng
English for Secondary School Subject Teachers II, 30 credits
Kursplan för studenter höst 2025
Kurskod: L2EK15
Fastställd av: Utbildningschef 2024-10-31
Gäller fr.o.m.: Hösten 2025
Version: 1
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%)
Ämnesgrupp: EN1
Fördjupning: G1F
Huvudområde: Engelska

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

Delkurs: Ämnesdidaktik 2, 7,5 hp
Subject Teaching and Learning 2, 7.5 credits

InnehållExamination
Formerna för examination är individuell skriftlig inlämningsuppgift, individuell muntlig tentamen samt seminarium.

Delkurs: Språkdidaktik och språkfärdighet, 7,5 hp
Language Education and Language Proficiency 7.5 credits

InnehållExamination
Formerna för examination är individuell skriftlig inlämningsuppgift, individuell muntlig tentamen, individuell skriftlig tentamen samt seminarium

Delkurs: Lingvistik 1, 7,5 hp
Linguistics 1, 7.5 credits

InnehållExamination
Formerna för examination är individuell skriftlig tentamen och individuell muntlig tentamen

Delkurs: Engelskspråkig litteratur och kultur 2, 7,5 hp
Literature and Culture in the English Language 2, 7.5 credits

InnehållExamination
Formerna för examination är individuell skriftlig tentamen, individuell redovisning samt seminarium.

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs på engelska.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt genomgången kurs Engelska för ämneslärare I, 30 hp eller motsvarande varav minst 7,5 hp ska vara godkänt.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

Formerna för examination är individuell skriftlig tentamen, individuell skriftlig inlämningsuppgift, individuell muntlig tentamen, individuell redovisning samt seminarium.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på minst 17 hp.

En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Ämnesdidaktik 2: Individuell skriftlig inlämningsuppgift 12,5 hpU/G/VG
Ämnesdidaktik 2: Individuell skriftlig inlämningsuppgift 21 hpU/G
Ämnesdidaktik 2: Individuell muntlig tentamen1 hpU/G
Ämnesdidaktik 2: Individuell skriftlig inlämningsuppgift 31,5 hpU/G/VG
Ämnesdidaktik 2: Seminarium 10,5 hpU/G
Ämnesdidaktik 2: Seminarium 21 hpU/G
Språkdidaktik och språkfärdighet: Individuell skriftlig inlämningsuppgift2,5 hpU/G/VG
Språkdidaktik och språkfärdighet: Seminarium1 hpU/G
Språkdidaktik och språkfärdighet: Individuell muntlig tentamen2,5 hpU/G/VG
Språkdidaktik och språkfärdighet: Individuell skriftlig tentamen1,5 hpU/G
Lingvistik 1: Individuell skriftlig tentamen5 hpU/G/VG
Lingvistik 1: Individuell muntlig tentamen2,5 hpU/G/VG
Litteratur och kultur 2: Seminarium2 hpU/G
Litteratur och kultur 2: Individuell skriftlig tentamen4 hpU/G/VG
Litteratur och kultur 2: Individuell redovisning1,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Ämnesdidaktik 2 , 7,5 hp
Applebee, Arthur. N. (1996). Curriculum as conversation: Transforming traditions of teaching and learning. University of Chicago Press. 149 sidor. Läses i urval.

Brown, H. Douglas & Abeywickrama, Priyanvada. (2019). Language Assessment: Principles and Classroom Practices. Pearson Education. 324 sidor.

Börjesson, Lena. (2017). Betygsättning och bedömning i engelska. I K. Nordgren, J. Samuelsson & C. Odenstad (Red.). Betyg i teori och praktik (3:e uppl., s. 127-140). Gleerups. 13 sidor. Tillgängliggörs som PDF.

Council of Europe (2001). Common European framework of reference for languages: Learning, teaching, assessment. Cambridge University Press. / Council of Europe (2009). Gemensam europeisk referensram för språk: lärande, undervisning, bedömning. Skolverket. www.skolverket.se (pdf) 250 sidor. Läses i urval.

Council of Europe (2018). Common European Framework of Reference for languages: Companion Volume with new descriptors. rm.coe.int/cefr-companion-volume-with-new-descriptors-2018/1680787989. Läses i urval.

Godhe, Anna-Lena. (2018). Digital Literacies or Digital Competence: Conceptualizations in Nordic Curricula. 7(2), 25-35. 9 sidor. Tillgängliggörs som pdf.

Hanell, Fredrik. (2018). What is the ‘problem’ that digital competence in Swedish teacher education is meant to solve? Nordic Journal of Digital Literacy 13(3). 13 sidor. Tillgängliggörs som pdf.

Harmer, Jeremy. (2015). The Practice of English Language Teaching. Pearson Education Limited. 448 sidor.

Hughes, Arthur & Hughes, Jake. (2020). Testing for Language Teachers. Cambridge University Press. 251 sidor.

Kjellström, Katarina. (2013). Bedömningsmatriser - en metod för analytisk bedömning. I Lindström, Lars, Lindberg, Viveca & Pettersson, Astrid, Pedagogisk bedömning: Om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. Liber. 270 sidor. Tillgängliggörs som PDF.

Lundahl, Bo. (2021). Engelsk språkdidaktik. Texter, kommunikation, språkutveckling. Studentlitteratur AB. Läses i urval, 160 s.

Skolverket (2020). Att planera, bedöma och ge återkoppling.

Skolverket (2022). Läroplan, kursplaner och ämnesplaner för ämnet engelska. www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser

Uppsala universitet (2010). "Europeisk språkportfolio 16+".
www.edu.uu.se/fba/sprakgemensamt/europeisk-sprakportfolio/portfolior-for-nedladdning/

Läromedel avsett för engelskundervisning

Aktuella vetenskapliga artiklar inom engelsk ämnesdidaktik, ca 25 sidor.

Referenslitteratur:
Tornberg, Ulrika. (2015). Språkdidaktik. Gleerups.

Tracy, Sarah. (2013). Qualitative Research Methods. Wiley-Blackwell.

Wallace, Michael. (1998). Action Research for Language Teachers. Cambridge University Press.

Språkdidaktik och språkfärdighet, 7,5 hp
Björk, Lennart & Räisänen, Christine. (2003). Academic Writing: A University Writing Course. Studentlitteratur. 399 sidor. Läses i urval.

Brown, H. Douglas & Lee, Heekyeong. (2015). Teaching by Principles: An Interactive Approach to Language Pedagogy. Pearson Education. Kapitel 15-18. 283 s.

Council of Europe (2001). Common European framework of reference for languages: Learning, teaching, assessment. Cambridge University Press. / Council of Europe (2009). Gemensam europeisk referensram för språk: lärande, undervisning, bedömning. Skolverket. www.skolverket.se (pdf) 250 sidor. Läses i urval.

Council of Europe (2018). Common European Framework of Reference for languages: Companion Volume with new descriptors. rm.coe.int/cefr-companion-volume-with-new-descriptors-2018/1680787989. Läses i urval.

Estling Vannestål, Maria. (2015). A University Grammar of English with a Swedish Perspective. Studentlitteratur. 586 sidor. Läses i urval.

Harmer, Jeremy. (2015). The Practice of English Language Teaching. Pearson Education Limited. 448 sidor.

Lundahl, Bo. (2021). Engelsk språkdidaktik. Texter, kommunikation, språkutveckling. Studentlitteratur. Kapitel 4, 9, 10, 11, 12, 13. 142 s.

Skolverket (2022). Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan 2011. Skolverket (tillgänglig via www.skolverket.se).

Skolverket (2022). Ämnesplan engelska. Skolverket (tillgänglig via www.skolverket.se).

Thornbury, Scott. (1999). How to Teach Grammar. Longman. 192 sidor.

Uppsala universitet (2010). Europeisk språkportfolio 16+.
www.edu.uu.se/fba/sprakgemensamt/europeisk-sprakportfolio/portfolior-for-nedladdning/

Webbaserat material inom språkfärdighet.

Aktuella vetenskapliga artiklar inom engelsk språkdidaktik och språkfärdighet. Ca 50 s.

Referenslitteratur:
Tornberg, Ulrika. (2020). Språkdidaktik. Gleerups.

Lingvistik 1, 7,5 hp
Yule, George. (2022). The Study of Language (8th edition). Cambridge University Press. 404 sidor.

Skolverket (2022). Läroplan, kursplaner och ämnesplaner för ämnet engelska. www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser

Aktuella texter med anknytning till lingvistik, inbegripet vetenskapliga artiklar, ca 30 sidor.

Engelskspråkig litteratur och kultur 2, 7,5 hp
Austen, Jane. (1994). Pride and Prejudice. Penguin books. 298 sidor.

Brontë, Charlotte. (2012). Jane Eyre. Penguin Classics. 440 sidor.

Chambers, Ellie & Marshall, Gregory. (2006). Teaching and Learning English Literature. Sage. Kapitel 5-7. 90 sidor.

Defoe, Daniel. (2004). Robinson Crusoe. Penguin Classics. 288 sidor.

Fitzgerald, F. Scott. (2008). The Great Gatsby. Oxford World Classics. 208 sidor.

Gilbert, Sandra M. & Gubar, Susan. (2000). The Mad Woman in the Attic: The Women Writer and the Nineteenth-Century Literary Imagination. Yale University Press. Kap. 2. 14 sidor.

Henry, Alastair. & Walker Bergström, Catharine. (2012). Texts and Events. Studentlitteratur. 460 sidor.

Holmes, Federay & Elle While. (2018). Hamlet - Shakespeare's Globe Theatre On-Screen. DVD. 154 min.

Langer, Judith A. (2011). Envisioning Literature: Literary Understanding and Literature Instruction. Teachers College Press. 165 sidor.

Miller, Arthur. (2000). Death of a Salesman. Penguin Classics. 112 sidor.

Shakespeare, William. (2009). Hamlet. Oxford University Press. 208 sidor.

Skolverket (2022). Läroplan, kursplaner och ämnesplaner för ämnet engelska. www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser

Svensson, Anette & Lundström, Stefan. (2019). Text Universe: A Pedagogical Strategy to Teach Literary Classics. I Bagga-Gupta, Sangeeta, Messina Dahlberg, Giulia & Lindberg, Ylva. (red.), Virtual Sites as Learning Spaces: Critical Issues on Languaging Research in Changing Eduscapes (s. 153-180). Palgrave Macmillan. 27 sidor.

Swift, Jonathan. (2000). A Modest Proposal. I The Norton Anthology of English Literature, 7th Edition (s. 2473-2479). W. W. Norton & Company. 7 sidor.

Woolf, Virginia. (2012). Mrs. Dalloway. Penguin Books Ltd. 197 sidor.

Ett urval multimodala texter, fanproduktioner och dikter tillkommer.

Aktuella vetenskapliga artiklar inom engelskspråkig litteratur och kultur, litteraturteori och litteraturdidaktik. Ca 80 sidor.


Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.

Litteraturreferenser – så skriver du
www.ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Källkoll: Studentens guide till att undvika plagiering
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen