KURSPLAN
Svenska III - Kommunikation, flerspråkighet och mångfald för grundlärare F-3, 7,5 högskolepoäng
Swedish - Communication, Multilingualism and Diversity for Teachers in Preschool Class and Primary School Years 1-3, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2021
Kurskod: L3SN11
Fastställd av: Utbildningschef 2020-12-04
Gäller fr.o.m.: Våren 2021
Version: 1
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Humanistiska området (75%) och undervisningsområdet (25%)
Ämnesgrupp: UV2
Fördjupning: G2F

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- visa kunskap kring hur språk- och kunskapsutvecklande undervisning i flerspråkiga klassrum kan genomföras
- redogöra för undervisningsuppdraget i ämnena svenska, svenska som andraspråk, modersmål och minoritetsspråk enligt aktuell läroplan
- redogöra för teorier och begrepp relaterade till flerspråkighet
- redogöra för ämnesdidaktisk forskning kring barns flerspråkighet relaterat till språk-, läs- och skrivutveckling

Färdighet och förmåga

- tillämpa teorier om flerspråkighet vid planering av undervisning som stödjer flerspråkiga barns språk- och kunskapsutveckling
- använda digital och multimodal teknologi inom estetiska samt identitetsskapande uttrycksformer

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt värdera och motivera hur mångfald i identitetsskapande kan användas som en resurs i svenska och övrig ämnesövergripande undervisning
- diskutera och problematisera innehållet i undervisningens texter från elevers skilda och gemensamma erfarenheter av mångfald och deltagande

Innehåll

• Språk och kommunikation i läroplanen samt i kursplanen för förskoleklass och årskurs 1-3
• Svenska som andraspråk i läroplanen
• Ämnesdidaktisk och ämnesteoretisk forskning om flerspråkighet och andraspråkutveckling
• Undervisningsplanering med fokus på språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
• Identitetsskapande genom multimodala uttrycksformer
• Mångfald och demokrati i lärobokstexter och barnlitteratur

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt godkänt resultat på minst 105 hp inom grundskollärarprogrammet F-3 varav Svenska I, tidigt språkande och meningsskapande för grundlärare F-3, 7,5 hp ska ingå. Genomgångna kurser enligt programmets fastställda studiegång (termin 1-5) eller motsvarande kunskaper.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

Kursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen, en gruppredovisning och två seminarie.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom betyget Väl godkänd på seminarium l och betyget Väl godkänd på den individuella skriftliga tentamen.

En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.


Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.


Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell skriftlig tentamen2 hpU/G/VG
Grupp redovisning2 hpU/G
Seminarium 12 hpU/G/VG
Seminarium 21,5 hpU/G

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Basaran, Hülya (2016). Nyanlända elever i mitt klassrum. Språkutveckling med digitala resurser. Stockholm: Gothia. 100 s.

Bryman, Alan (2016). Samhällsvetenskapliga metoder. Stockholm: Liber. s. 474-487. 13 s.

Cummins, Jim (2000). Andraspråksundervisning för skolframgång. I Kerstin Nauclér, (Red): Symposium 2000. Ett andraspråksperspektiv på lärande,(s. 1-22) Stockholm: HLS förlag. www.andrasprak.su.se 22 s.

Eilard, Angerd (2010). Perspektiv på barndom och barns villkor i relation till lärande. I Skolverket: Perspektiv på barndom och lärande, (s. 22-62). Stockholm: Skolverket. 40 s.

Gibbons, Pauline (2018). Stärk språket, stärk lärandet. Uppsala: Hallgren & Fallgren. 182 s.

Kress, Gunther R. (1997). Before writing: rethinking the paths to literacy. London: Routledge, 100 s.

Lorentz, Hans & Bergstedt, Bosse (Red.) (2016). Interkulturella perspektiv: pedagogik i mångkulturella lärandemiljöer. (2:a uppl.). Lund: Studentlitteratur. 281 s.

Laursen, Pia Helle (2015). Litteracitet och språklig mångfald. Lund: Studentlitteratur. 220 s.

Schmidt, Catarina & Wedin, Åsa (2020, 2 december). Språkutvecklande undervisning.
www.larportalen.skolverket.se/#/modul/5-las-skriv/F%C3%B6skoleklass/002-Lasa-o-skriva/del_03/1
I Skolverket. Läslyftet. www.larportalen.skolverket.se/#/moduler/5/las-skriv/alla/alla 8 s.

Skolverket (2011a). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet: reviderad 2019. Stockholm: Skolverket

Skolverket (2020). Nya språket lyfter. Stockholm: Skolverket

Skolverket (2017) Bygga svenska [bedömningsmaterial]. www.skolverket.se

Skolverket (2018) Greppa flerspråkigheten. www.skolverket.se/getFile?file=3905 100 s.

Wedin, Åsa (Red.) (2017). Språklig mångfald i klassrummet. Stockholm: Lärarförlaget. 158 s.

Fyra barn- och bilderböcker på svenska, minoritetsspråk och grannspråk enligt lärares anvisningar.

Referensmaterial

Barnombudsmannen (2020). Barnkonventionen
www.barnombudsmannen.se/barnombudsmannen/barnkonventionen/konventionstexten/ (hämtad 20200930)


Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till en månad före kursstart.

Litteraturreferenser – så skriver du
ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns i kursens aktivitet på lärplattformen.