KURSPLAN
Lärande i arbetslivet I, 7,5 högskolepoäng
Learning in Working Life, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2015
Kurskod: LA1G14
Fastställd av: Nämnd för Personalprogrammet 2014-05-20
Reviderad av: Utbildningschef 2015-08-14
Gäller fr.o.m.: 2015-09-21
Version: 1,1
Diarienummer:HLK 2015/2661-313
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: PE1
Fördjupning: G1N
Huvudområde: Pedagogik

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten:

Kunskap och förståelse

- kunna beskriva pedagogik som vetenskaplig disciplin
- kunna beskriva pedagogikens roll i samhället och arbetslivet
- kunna beskriva metoder för planering, genomförande och uppföljning av kompetensutveckling
- kunna redogöra för grundläggande pedagogiska perspektiv och begrepp

Färdighet och förmåga

- kunna tillämpa grundläggande pedagogiska perspektiv och begrepp relaterade till vuxnas lärande och lärande på arbetsplatsen
- kunna tillämpa metoder för planering, genomförande och uppföljning av kompetensutveckling
- kunna tillämpa akademisk formalia i egna texter
- visa förmåga att genomföra uppgifter inom givna tidsramar

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kunna kritiskt reflektera över arbetsplatsen som miljö för lärande
- under handledning kunna identifiera och diskutera styrkor och svagheter i egna och andra studenters akademiska texter

Innehåll

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och workshops.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt Engelska B, Matematik B och Samhällskunskap A och Svenska B/Svenska som andraspråk B. Eller Matematik 2a/2b/2c, Samhällsvetenskap 1b/1a1+1a2. Dessutom krävs ett års arbetslivserfarenhet på lägst 50 % under minst 12 månader och avser arbete i Sverige eller utomlands i anställning eller i eget företag.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

För betyget Godkänd på kursen krävs detta betyg på såväl gruppuppgiften som den individuella tentamen. För betyget Väl Godkänd på kursen krävs betyget Godkänd på gruppuppgiften samt Väl Godkänd på den individuella tentamen.

För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

Student äger rätt till byte av examinator efter att ha underkänts tre gånger på samma examination, om det är praktiskt möjligt. En sådan begäran ställs till VD och skall vara skriftlig.

Om kursen ändras till innehåll och/eller litteratur kan examination ske enligt denna kursplan inom ett år efter ändring. Studenten garanteras minst tre provtillfällen inklusive ordinarie provtillfälle. Därefter prövas i varje enskilt fall om examination får göras enligt den äldre kursplanen. Om kursen helt upphör kan den examineras inom två år efter det att kursen anordnats. Därefter skall det prövas i varje enskilt fall om examination får göras.

Kursen examineras genom:

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination7,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt en student (kursutvecklare), publiceras om möjligt på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Obligatorisk litteraturlista

Egidius, H. (2009). Pedagogik för 2000-talet. (5., [omarb.] uppl.) Stockholm: Natur & kultur. Kap 1-8. 150 s.

Illeris, Knud (2007). Lärande. Lund: Studentlitteratur. 200 s.

Gustavsson, B. (2002). Vad är kunskap? En diskussion om praktisk och teoretisk kunskap. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. 125 s. Laddas ner via http:libris.kb.se/bib/9442401

Kock, Henrik (red) (2010).
Arbetsplatslärande – att leda och organisera kompetensutveckling. Lund: Studentlitteratur. 208 s.

Nilsson, Peter (2003).
En introduktion till pedagogik i arbetslivet. Begrepp, historik, nutid. Umeå universitet: Pedagogiska institutionen. 88 s. Laddas ner via http:www.pedag.umu.se/digitalAssets/19/19767_rap72_peter_pommer_nilsson.pdf

Nilsson, Peter (2005). Vad är pedagogik: några tankar om pedagogikämnet i ett jämförande perspektiv. Umeå universitet: Pedagogiska institutionen. 9 s. Laddas ner via http:www.sprak.umu.se/digitalAssets/19/19763_vadarpedagogik.pdf

Nilsson, Peter, Wallo, Andreas, Rönnqvist, Dan & Davidsson, Bo (2011).
Human Resource Development – att utveckla medarbetare i organisationer//. Lund: Studentlitteratur. Kap. 1-5, 8. 145 s.

Utöver detta tillkommer rapporter och vetenskapliga artiklar enligt lärarens anvisningar. Ca 200 sidor.

Referenslitteratur

Sök- och skrivhjälp (2010). Litteraturreferenser - så skriver du, APA (Harvard). Högskolebiblioteket: Högskolan i Jönköping. http:hj.se/bibl/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du/apa-harvard.html

Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet.
Interaktiva antiplagiatguiden//. Finns i kursens aktivitetet på lärplattformen (PingPong)