KURSPLAN
Att skriva barnlitteratur - litterär gestaltning i bilderboken I, 15 högskolepoäng
Writing Children’s Picture Books I, 15 credits
Kursplan för studenter höst 2021
Kurskod: LABG10
Fastställd av: Utbildningschef 2020-05-20
Reviderad av: Utbildningschef 2021-05-10
Gäller fr.o.m.: Hösten 2021
Version: 2
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Humanistiska området
Ämnesgrupp: SV1
Fördjupning: G1N

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för arbetsmetoder för framställande av skönlitterära prosaberättelser i allmänhet och bilderbokstexter i synnerhet
- identifiera bilderbokens utmärkande drag som estetisk och litterär konstform både ur historiskt och samtida perspektiv
- beskriva några teoretiska modeller som belyser samverkan mellan visuellt och verbalt berättande i bilderboken
- förstå och övergripande beskriva hur samspelet mellan text och bild påverkar gestaltning av handling, karaktärer och miljö

Färdighet och förmåga

- tillämpa teoretiska perspektiv på bilderboken i egen producerad bilderbokstext
- urskilja styrkor och brister i andras bilderbokstexter och uttrycka detta som konstruktiv kritik

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- värdera estetiska kvaliteter i en bilderbok på en grundläggande nivå
- kritiskt läsa och analysera bilderbokstext litterärt och visuellt på en grundläggande nivå

Innehåll

• Skrivprocess och responsgivning
• Bilderboken som estetisk och litterär konstform riktad mot barn
• Teoretiska perspektiv på bilderboken för barn
• Bilderboksproduktion – från idé till manuskript

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

Kursen examineras genom fyra individuella skriftliga inlämningsuppgifter.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

För kursbetyget Godkänd krävs Godkänd på samtliga examinationer.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 13,5 hpU/G
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 24 hpU/G
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 32,5 hpU/G
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 45 hpU/G

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Almgren White, Anette (2011). Intermedial narration i den fotolyriska bilderboken: Jean Claude Arnault, Katarina Frostenson och Rut Hillarp. (Doktorsavhandling, Linnaeus University Press, Växjö). Hämtad från: urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:lnu:diva-16690

Almgren White, Anette (2011). Nya perspektiv på bilderboken. Exempel från Astrid Lindgrens samarbeten med Ingrid Vang Nyman och Ilon Wikland. I H. Ehriander (Red.), Starkast i världen!: Att arbeta med Astrid Lindgrens författarskap i skolan (s. 46-58). Lund: BTJ Förlag.

Druker, Elina (2008). Modernismens bilder: den moderna bilderboken i Norden. Stockholm: Makadam förlag.

Ehriander, H. (Red.). (2019). Att skriva barn- och ungdomslitteratur. Lund: Studentlitteratur.

Nikolajeva, M., & Scott, C. (2006). How picturebooks work. New York: Routledge.

Nikolajeva, Maria (2000). Bilderbokens pusselbitar. Lund: Studentlitteratur.

Oscar K., Rhedin, U., & Eriksson, L. (Red.). (2013). En fanfar för bilderboken! Stockholm: Alfabeta.

Rhedin, Ulla (2001). Bilderboken: på väg mot en teori. (2., rev. uppl.) Stockholm: Alfabeta.

Rhedin, Ulla (2004). Bilderbokens hemligheter. Stockholm: Alfabeta/Anamma.

I kursen ingår att läsa och skriftligt reflektera över 10 bilderböcker. (7 obligatoriska och 3 valfria) Dessutom tillkommer några ytterligare artiklar (tillhandahålls av lärosätet).

Referenslitteratur

Almgren White, Anette (2014). Den levandegjorda statyn: en intermedial analys av statyekfraser i bilderboken. Tidskrift för litteraturvetenskap, 2(44) 35-48. Hämtad från: ojs.ub.gu.se/ojs/index.php/tfl/article/view/2968/2550

Nikolajeva, M., & Scott, C. (2006). How picturebooks work. New York: Routledge.

Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen