KURSPLAN
Arbets- och organisationspsykologi, 7,5 högskolepoäng
Work and Organisational Psychology, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2024
Kurskod: LAGG13
Fastställd av: Utbildningschef 2023-05-16
Gäller fr.o.m.: Hösten 2023
Version: 1
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: PS1
Fördjupning: G1N
Huvudområde: Psykologi

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för centrala teorier, begrepp och perspektiv avseende arbetets innehåll, utformning och organisation, samt hur dessa påverkar individer, grupper och organisationer
- redogöra för hur organisationer arbetar med human resource management (HRM) på både strategisk och operativ nivå

Färdighet och förmåga

- tillämpa psykologisk teori på HRM aktiviteter
- tillämpa ett vetenskapligt förhållnings- och uttryckssätt vid skriftlig kommunikation
- upprätta fungerande och effektivt samspel i grupp

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- värdera human resources processer och strategier utifrån ett evidensbaserat förhållningssätt
- kritiskt diskutera etiska förhållningssätt på arbetsplatser och organisationer rörande HRM
- på ett självstängt sätt värdera och problematisera arbets- och organisationspsykologiska aspekter utifrån jämställdhet, mångfald och hållbarhet

Innehåll

• Arbets- och organisationspsykologiska perspektiv på medarbetarcykeln (ARUBA)
• Arbetsutformning
• Arbetsrelaterade attityder
• Organisationskulturens betydelse för individers och gruppers psykosociala arbetsklimat, prestation och samarbetsförmåga
• Teorier om organisationsförändringar och ledarskap
• Motivationsstyrning, arbetsprestation och dess kopplingar till personliga utvecklingsmöjligheter och organisationens mål

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt Matematik 2a eller 2b eller 2c, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2. Dessutom krävs ett års arbetslivserfarenhet på lägst 50 % under minst 12 månader och avser arbete i Sverige eller utomlands i anställning eller i eget företag (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grunden för undervisningens upplägg, kurslitteraturens sammansättning och examination. Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

Kursen examineras genom ett seminarium och en individuell skriftlig tentamen. För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom Väl godkänd på den individuella skriftliga tentamen.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle. Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Skriftlig och muntlig uppgift i grupp2,5 hpU/G
Seminarium1 hpU/G
Individuell skriftlig tentamen4 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Aronsson, Gunnar, Hellgren, Johnny, Isaksson, Kerstin, Johansson, Gunn, Sverke, Magnus, & Ingemar Torbjörn (2012). Arbets- och organisationspsykologi: Individ och organisation i samspel. Natur & Kultur. Valda kapitel

Bergmo-Prvulovic, Ingela (2017). Karriär utifrån ett ansträngnings- och belöningsperspektiv. I Helene Ahl, Ingela Bergmo-Prvulovic, & Karin Kilhammar (Eds.), HR. Att ta tillvara mänskliga resurser (pp. 77-04). Studentlitteratur AB.

Carlson, Helén, Jordan, Thomas & Olheim, Anette (2018). Att bygga en robust samarbetskultur: förebygga konflikter i arbetslivet. Gleerup. 169 s.

Chmiel, N., Fraccaroli, F., & Sverke, M. (2017). An Introduction to Work and Organizational
Psychology (3rd Edition). Wiley Blackwell. Valda kapitel

Språkrådet (2008). Svenska skrivregler. Liber.

Utöver angiven kurslitteratur kan artiklar, bokkapitel etc. tillkomma enligt kursansvarigs anvisningar.

Referenslitteratur
Bergmo-Prvulovic, Ingela (2013). Social Representations of Career - Anchored in the Past,
Conflicting with the Future. Papers on Social Representations, 22(1), 14.11-14.27.

Blomström, V., & Wennerberg, J. (2015). Akademiskt läsande och skrivande (1. uppl. ed.).

Erikson, Martin G. (2015). Referera reflekterande: konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna. Studentlitteratur.

Jacobsen, Dag Ingvar & Thorsvik, Jan (2019). Hur moderna organisationer fungerar (5e
upplagan). Studentlitteratur AB.

Lindmark, Anders & Önnevik, Thomas (2011). Human Resource Management –
Organisationens hjärta. Studentlitteratur AB.

Noe, Raymond A., Hollenbeck, John R., Gerhart, Barry, & Wright, Patrick M. (2021).
Fundamentals of human resource management. (9th ed). McGraw-Hill/Irwin.

Sullivan, Sherry E., & Baruch, Yehuda (2009). Advances in Career Theory and Research: A Critical Review and Agenda for Future Exploration. Journal of Management, 35(6), 1542-1571. doi:10.1177/0149206309350082

Ulfsdotter Eriksson, Ylva (2013). Personalvetenskap – som förhållningssätt. Liber.


Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till en månad före kursstart.

Litteraturreferenser – så skriver du
www.ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html


Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet finns i kursens aktivitet på lärplattformen.