KURSPLAN
Arbetsmiljö och hälsa, 7,5 högskolepoäng
Work Environment and Health, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2017
Kurskod: LAHK16
Fastställd av: Utbildningschef 2015-12-15
Reviderad av: Utbildningschef 2016-12-08
Gäller fr.o.m.: Våren 2017
Version: 2
Diarienummer:HLK 2016/4821-313
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: PS1
Fördjupning: G1F
Huvudområde: Psykologi

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- förklara olika psykologiska stressteorier av betydelse för arbetsmiljön
- förklara arbetsorganisationers betydelse för arbetsmiljön
- redogöra för de vanligaste orsakerna till arbetsrelaterade sjukskrivningar
- förklara arbetsmiljöns betydelse för specifika grupper relaterade till genus, ålder och migration
- ge exempel på betydelsefulla faktorer i den goda arbetsmiljön
- redogöra för systematiskt arbetsmiljöarbete

Färdighet och förmåga

- konstruera systematiska och teorigrundade arbetsmiljöenkäter
- analysera arbetsmiljöenkäters resultat
- planera förändringar utifrån arbetsmiljöenkäters resultat

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- värdera risker för ohälsa i olika verksamheters arbetsmiljö

Innehåll

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt 15 hp i psykologi från kurserna Socialpsykologi med grupprocesser, 7,5 hp och Arbets- och organisationspsykologi, 7,5 hp eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Examination sker genom en i grupp genomförd arbetsmiljöenkät som redovisas muntligt och skriftligt, samt en individuell skriftlig salstentamen. För kursbetyget Godkänd krävs Godkänd skriftlig och muntlig redovisning av arbetsmiljöenkäten samt Godkänd salstentamen. För kursbetyget Väl Godkänd krävs Väl Godkänd skriftlig och muntlig redovisning av arbetsmiljöenkäten samt Väl Godkänd salstentamen.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Arbetsmiljöenkät3,5 hpU/G/VG
Salstentamen4 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Aronsson, Gunnar, Hellgren, Johnny, Isaksson, Kerstin, Johansson, Gunn, Sverke, Magnus & Ingemar Torbjörn (2012). Arbets- och organisationspsykologi: Individ och organisation i samspel. Stockholm: Natur & Kultur. 464 s.

Day, A., Kelloway, E. K., & Hurrell, J. (Eds.). (2014). Workplace well-being: How to build psychologically healthy workplaces. New York: Wiley. p 360.

Samt ca 100 sidor med vetenskapliga artiklar

Referenslitteratur

Litteraturreferenser – så skriver du. http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet.
Interaktiva antiplagiatguiden. http:pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do. Finns även i kursens aktivitetet på lärplattformen (PingPong).