KURSPLAN
Arbetsmiljö och hälsa, 7,5 högskolepoäng
Work Environment and Health, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: LAHK16
Fastställd av: Utbildningschef 2015-12-15
Reviderad av: Utbildningschef 2017-12-20
Gäller fr.o.m.: Våren 2018
Version: 3
Diarienummer:HLK 2018/46-313
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: PS1
Fördjupning: G1F
Huvudområde: Psykologi

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- beskriva och analysera hur stress och hälsa kan påverkas av olika faktorer i arbetsmiljön och organisationens styrning av arbetet
- förklara teoretiska perspektiv som har betydelse för arbetsmiljön och hälsan

Färdighet och förmåga

- konstruera teorigrundade arbetsmiljöenkäter
- kunna analysera arbetsmiljöproblem i organisationen

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- visa förmåga att kritiskt analysera och jämföra relevanta teorier och modeller för arbete, stress och hälsa
- värdera betydelsen av individuella skillnader i stress och stressrelaterade hälsoproblem (t.ex. utifrån ålder, kön, etnicitet, utbildning, personlighet, livshändelser)

Innehåll

• Friskfaktorer på arbetsrelaterad stress och hälsa
• Aspekter av hälsosamma arbetsplatser
• Arbetsplatsinterventioner
• Stressprevention och hälsopromotion
• Arbetslivets föränderlighet

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt 15 hp i psykologi från kurserna Socialpsykologi med grupprocesser, 7,5 hp och Arbets- och organisationspsykologi, 7,5 hp eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Examination sker genom ett seminarium och individuell skriftlig tentamen. För kursbetyget Godkänd krävs Godkänd på seminariet och på den individuella skriftliga tentamen. För kursbetyget Väl Godkänd krävs Godkänd på seminariet samt Väl Godkänd på individuell skriftliga tentamen.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Seminarium2 hpU/G
Individuell skriftlig tentamen5,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Aronsson, Gunnar, Hellgren, Johnny, Isaksson, Kerstin, Johansson, Gunn, Sverke, Magnus & Ingemar Torbjörn (2012). Arbets- och organisationspsykologi: Individ och organisation i samspel. Stockholm: Natur & Kultur. 464 s.

Day, A., Kelloway, E. K., & Hurrell, J. (Eds.). (2014). Workplace well-being: How to build psychologically healthy workplaces. New York: Wiley. p 360.

Samt ca 100 sidor med vetenskapliga artiklar

Referenslitteratur

Litteraturreferenser – så skriver du
http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet

http:
pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do

Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen PingPong.