KURSPLAN
Att möta nyanlända barn och ungdomar, 7,5 högskolepoäng
To Meet with Newly Arrived Immigrant Children and Young, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: LAMK17
Fastställd av: Utbildningschef 2016-12-14
Gäller fr.o.m.: Våren 2017
Version: 1
Diarienummer:HLK 2016/4914-313
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: PE1
Fördjupning: G1F

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- beskriva hur förutsättningar för lärande och delaktighet skapas för nyanlända barn och unga i relation till vetenskaplig forskning inom områdena migration, flykt och asylsökande
- beskriva konsekvenser av migration eller flykt och dess påverkan på barnets/ungdomens sociala, kognitiva och psykologiska utveckling

Färdighet och förmåga

- diskutera individens identitetsutveckling och behov av särskilt stöd i relation till specialpedagogiska begrepp och migrationens påverkan, samt i relation till nationella och internationella styrdokument
- identifiera och analysera specialpedagogiska behov och stöd i den egna verksamheten
- relatera till relevanta former av samverkan, uppföljning och utvärdering av stödinsatser i den egna verksamheten

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt reflektera över eget och andras bemötande och förhållningssätt i mötet med barn och ungdomar som är nyanlända
- kritiskt värdera och göra bedömningar av nyanlända barns och ungdomars villkor utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av människors lika värde och rätt till delaktighet

Innehåll

• Migration och flykt i ett strukturellt perspektiv
• Migrationens och flyktens påverkan på individens sociala, psykologiska och kognitiva utveckling
• Interkulturella perspektiv – interkulturella möten
• Makt, normalitet, intersektionalitet
• Kommunikation, samverkan, bemötande och förhållningssätt
• Inkluderingsprocesser och delaktighet

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt avslutad kurs Specialpedagogik, grundkurs, 7,5 hp eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Examinationer är individuella och utgörs av en muntlig och en skriftlig del:

Individuell muntlig litteraturuppgift 3,5 hp U/G
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 4 hp U/G/VG

För betyget G på hela kursen krävs minst G på samtliga examinationer och för betyget VG krävs dessutom VG på den skriftliga individuella inlämningsuppgiften.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell muntlig litteraturuppgift3,5 hpU/G
Individuell skriftlig inlämningsuppgift4 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Al-Baldawi, Riyadh (2014). Migration och anpassning (2 uppl). Lund: Studentlitteratur. 206 s.

Elmeroth, Elisabeth & Häge, Johan (2016). Flyktens barn (2 uppl). Lund: Studentlitteratur. 139 s.

Haraldsson Sträng, Monica (Red.). (2016). Värdegrund och mångkultur i handling – i förskola, skola, och andra pedagogiska verksamheter. Stockholm: Liber. 192 s.

Lahdenperä, Pirjo & Sundgren, Eva (Red.). (2016). Skolans möte med nyanlända. Stockholm: Liber. 245 s.

Svenska Unescorådet (2006). Salamanca-deklarationen och Salamanca +10. (Svenska Unescorådets skriftserie 2/2006). Hämtas från: http:www.unesco.se 64 s.

Unicef (2015). Barnkonventionen. Hämtas från: https://unicef.se/barnkonventionen 34 s.

Referensmaterial

Aktuella styrdokument för studenternas verksamhetsområden (Skol-, Diskriminerings-, Socialtjänst-, LSS-, Hälso- och sjukvårdslagen, läroplaner etc.)

Bunar, Nihad (2015). Nyanlända och lärande: mottagande och inkludering. Stockholm: Natur & Kultur. 304 s.

Gustafsson, Lars H. & Lindberg, Tor (Red.) (2016). Möta barn på flykt - enkel handbok för alla. Unicef. Hämtas från unicef.se/rapporter-och-publikationer 50 s.

Nilsson Folke, Jenny (2015). “Sitting on embers”: a phenomenological exploration of the embodied experiences of inclusion of newly arrived students in Sweden. Gender and education, 8, 1-16. 16 s.

Litteraturreferenser – så skriver du. http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet.
Interaktiva antiplagiatguiden. http:pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do. Finns även i kursens aktivitetet på lärplattformen (PingPong).