KURSPLAN
Äventyrspedagogik i skolan, 7,5 högskolepoäng
Adventure Education at School, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2015
Kurskod: | LAPG15 |
Fastställd av: | Nämnd för Fristående kurs 2014-09-30 |
Gäller fr.o.m.: | Våren 2015 |
Version: | 1 |
Diarienummer: | HLK 2014/3283-122 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Undervisningsområdet
|
Ämnesgrupp: | UV3
|
Fördjupning: | G1N
|
Huvudområde: | Pedagogik |
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- ha tillägnat sig kunskaper i hur man kan arbeta med äventyrspedagogik i skolans verksamhet
- ha kunskaper om de teorier och den forskning som äventyrspedagogiken baseras på
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- visa förmåga att leda och planera verksamheter för elever på ett lustfullt och lärorikt sätt
- visa förmåga att förutse och hantera riskmoment
- ha förmågan att hitta stöd i kursplanerna för att bedriva äventyrspedagogik
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- reflektera och diskutera äventyrspedagogik som en metod för att utveckla elevens lärande
Innehåll
- Kamratövningar
- Kamratbanor
- Äventyrsgympa
- Temaäventyr
- Kursuppgifter
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp. Kursens praktiska moment är obligatoriska.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.
För betyget Godkänd krävs godkända examinationsuppgifter.
Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
Student äger rätt till byte av examinator efter att ha underkänts tre gånger på samma examination, om det är praktiskt möjligt. En sådan begäran ställs till VD och skall vara skriftlig.
Om kursen ändras till innehåll och/eller litteratur kan examination ske enligt denna kursplan inom ett år efter ändring. Studenten garanteras minst tre provtillfällen inklusive ordinarie provtillfälle. Därefter prövas i varje enskilt fall om examination får göras enligt den äldre kursplanen. Om kursen helt upphör kan den examineras inom två år efter det att kursen anordnats. Därefter skall det prövas i varje enskilt fall om examination får göras.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Obligatoriska moment | 4,5 hp | U/G |
Skriftlig reflektionsuppgift | 1 hp | U/G |
Skriftligt projektarbete | 2 hp | U/G |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt en student (kursutvecklare), publiceras om möjligt på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministration. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Ericson, Ingegerd (2005). Rör dig - lär dig. Stockholm: SISU idrottsböcker. 190 s.
Hannaford,Carla(1997). Lär med hela kroppen. Jönköping: Brain Books. 232 s.
Ingelman,Rutger(1996). Upplevelsepedagogik och Äventyrsmedodik. Solna: Ekelunds förlag. 151 s.
Malten, Arne (2002) Hjärnan och pedagogiken- ett samspel. Lund: Studentlitteratur. 248 s.
Skolverket (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm: Fritzes förlag. 23 s.
Sök- och skrivhjälp (2010). Skriva litteraturreferenser. - Harvardsystemet. Högskolebiblioteket: Högskolan i Jönköping. http:hj.se/bibl/sok--skrivhjalp/skriva-litteraturreferenser.html
//
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet Plagiathandbok - tips och råd till studenter Finns i kursens aktivitet på lärplattformen PingPong