KURSPLAN
Äventyrspedagogik i skolan, 7,5 högskolepoäng
Adventure Education at School, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2017
Kurskod: | LAPG15 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2014-09-30 |
Reviderad av: | Utbildningschef 2016-10-24 |
Gäller fr.o.m.: | Våren 2017 |
Version: | 3 |
Diarienummer: | HLK 2016/4066-313 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Undervisningsområdet
|
Ämnesgrupp: | UV3
|
Fördjupning: | G1N
|
Huvudområde: | Pedagogik |
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- ha tillägnat sig kunskaper i hur man kan arbeta med äventyrspedagogik i skolans verksamhet
- ha kunskaper om de teorier och den forskning som äventyrspedagogiken baseras på
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- visa förmåga att leda och planera verksamheter för elever på ett lustfullt och lärorikt sätt
- visa förmåga att förutse och hantera riskmoment
- ha förmågan att hitta stöd i kursplanerna för att bedriva äventyrspedagogik
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- reflektera och diskutera äventyrspedagogik som en metod för att utveckla elevens lärande
Innehåll
- Kamratövningar
- Kamratbanor
- Äventyrsgympa
- Temaäventyr
- Kursuppgifter
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp. Kursens praktiska moment är obligatoriska.
I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.
För betyget Godkänd krävs godkända examinationsuppgifter.
Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Praktiska moment | 4,5 hp | U/G |
Skriftlig reflektionsuppgift | 1 hp | U/G |
Skriftligt projektarbete | 2 hp | U/G |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Ericson, Ingegerd (2005). Rör dig - lär dig. Stockholm: SISU idrottsböcker. 190 s.
Hannaford, Carla (1997). Lär med hela kroppen. Jönköping: Brain Books. 232 s.
Ingelman, Rutger (1996). Upplevelsepedagogik och Äventyrsmedodik. Solna: Ekelunds förlag. 151 s.
Malten, Arne (2002). Hjärnan och pedagogiken - ett samspel. Lund: Studentlitteratur. 248 s.
Skolverket (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm: Fritzes förlag. 23 s.
Referenslittratur
Furmark, Sven-Gunnar. Kamratövningar. Rantzow. 150 s.
Furmark, Sven-Gunnar. Kamratbanor. Rantzow. 115 s.
Furmark, Sven-Gunnar. Kamratbanor inomhus. Rantzow. 175 s.
Furmark, Sven-Gunnar. Äventyrsgympa. Rantzow. 265 s.
Litteraturreferenser – så skriver du. http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet. Interaktiva antiplagiatguiden. http:pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do. Finns även i kursens aktivitetet på lärplattformen (PingPong).