KURSPLAN
Teori, metod och akademiskt skrivande inom MKV, 15 högskolepoäng
Theory, Method and Academic Writing within Media and Communication Science, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2025
Kurskod: LASK14
Fastställd av: Utbildningschef 2023-11-22
Gäller fr.o.m.: Våren 2024
Version: 1
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området (90%) och tekniska området (10%)
Ämnesgrupp: MK1
Fördjupning: G1F
Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- förklara grundläggande begrepp, teorier och metoder inom medie- och
kommunikationsvetenskap
- beskriva tidigare forskning med särskild relevans för det valda ämnet inom MKV-
fältet

Färdighet och förmåga

- identifiera och formulera ett ämnes- och samhällsrelevant forskningsproblem och
syfte
- tillämpa källkritik vid vetenskaplig informationssökning
- genomföra en forskningsöversikt
- planera, genomföra och presentera en mindre vetenskaplig undersökning med
tillämpning av relevanta teorier och metoder
- uttrycka sig på ett akademiskt språk

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- bedöma och utvärdera olika teorier och metoder inom medie- och
kommunikationsvetenskap och deras tillämpbarhet i akademiskt arbete
- kritiskt granska och värdera vetenskapliga undersökninga

Innehåll

Undervisningsformer

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt genomgångna kurser från Medie- och kommunikationsvetenskapliga programmets första termin eller motsvarande varav 15 hp ska vara godkända.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.
Formerna för examination är seminarium, skriftlig inlämningsuppgift i grupp och uppsats.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på Uppsats.

En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Seminarium3 hpU/G
Skriftlig inlämningsuppgift i grupp4,5 hpU/G
Uppsats7,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Bignell, Jonathan (2002). Media Semiotics: an introduction. Manchester University Press. 241 sidor.


Bryman, Alan (2012). Social Research Methods (4. Uppl.). Oxford University Press. 615 sidor.


Ekström, Mats & Johansson, Bengt (2019). Metoder i medie- och kommunikationsvetenskap. Studentlitteratur. 330 sidor.


Esaiasson, Peter, Gilljam, Mikael, Oscarsson, Henrik, Towns, Ann & Wängnerud, Lena (2012).
Metodpraktikan (4. Uppl.). Norstedts Juridik. 130 sidor.

Gripsrud Jostein (2011). Mediekultur - mediesamhälle. Daidalos. 435 sidor.

Kjeldsen, Jens E. (2008). Retorik idag: introduktion till modern retorikteori. Studentlitteratur. 150 sidor.


Ledin, Per & Machin, David (2018). Doing visual analysis. From theory to practice. SAGE. 216 sidor.


Rienecker, Lotte & Stray Jörgensen, Peter (2018). Att skriva en bra uppsats (3. Uppl.). Liber. 352 sidor.

Riffe, Daniel, Lacy, Stephen, Watson, Brendan R. & Fico, Frederick (2019). Analyzing media messages: using quantitative content analysis in research (Fourth edition.). Routledge. 234 sidor.

Svenska språknämnden (2017). Svenska skrivregler (4. Uppl.). Liber. 308 sidor.

Thurén, Torsten (2019). Vetenskapsteori för nybörjare. Liber. 196 sidor.


Wahlgren, Lars (2012). SPSS steg för steg (3. Uppl.). Studentlitteratur. 198 sidor.


Fördjupningslitteratur omfattande minst 600 sidor, varav minst 2 arbeten på ett internationellt gångbart språk, för uppsatsarbetet. Väljs i samråd med handledare och/eller examinator.

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.

Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen