KURSPLAN
Bild i grundskolan I, 7,5 högskolepoäng
Art in Compulsory School I, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2017
Kurskod: LB1N16
Fastställd av: Utbildningschef 2016-10-10
Gäller fr.o.m.: Hösten 2017
Version: 1
Diarienummer:HLK 2016/3734-313
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Övrigt
Ämnesgrupp: UV3
Fördjupning: G1F

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- använda begrepp inom bilddidaktik i tal och skrift samt redogöra för grundläggande teori- och begreppsbildningar inom bildpedagogik och visuell kultur
- redogöra för bild som kommunikationsform

Färdighet och förmåga

- utifrån aktuella styrdokument presentera och utveckla bilddidaktiska frågor och perspektiv
- använda digitala och hantverksmässiga verktyg och tekniker i bildframställning samt reflektera kring uttryck och gestaltningsformer
- analysera och tolka bilder som har olika syften och användningsområden samt att i detta kunna motivera och reflektera med hjälp av grundläggande teori- och begreppsbildningar inom bildpedagogik och visuell kultur

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- analysera, värdera och presentera ett gestaltningsprojekt med koppling till estetiska lär- och arbetsprocesser
- omsätta och presentera bilddidaktiska frågor och perspektiv med hänsyn till genus, kulturell tillhörighet och elever i behov av särskilt stöd

Innehåll

• Bildämnets historik, tradition och förnyelse
• Visuell kultur
• Två- och tredimensionell gestaltning med hantverksmässiga material och tekniker
• Digital teknik för bildframställning och kommunikation
• Konstorientering
• Visuell kommunikation, bildanalys och bildsamtal
• Estetiska lär- och arbetsprocesser
• Didaktiska perspektiv och styrdokument

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och bildlaborativa övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt lärarexamen, fritidspedagogexamen eller studerande inom lärarutbildningen med minst ett års genomförda studier eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

Kursen examineras genom:

• Individuell skriftlig examinationsuppgift – bildanalys (U/G/VG), 1 hp
• Individuellt projektarbete - visuell gestaltning med loggboksskrivning (U/G/VG) 3 hp
• Individuella laborativa moment och litteraturseminarium i grupp (U/G) 3,5 hp

För betyget Godkänd krävs god språkbehandling i tal och skrift samt minst betyget Godkänd på samtliga examinationer. För betyget Väl godkänd krävs därutöver Väl godkänd på de uppgifter som kan ge betyget Väl godkänd.

För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell skriftlig examinationsuppgift - bildanalys1 hpU/G/VG
Projektarbete - visuell gestaltning med loggboksskrivning3 hpU/G/VG
Individuella laborativa moment och litteraturseminarium3,5 hpU/G

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Arnold, Dana (2006). Konstvetenskap - en introduktion. Stockholm: Raster. 160 s.

Carlsson, Anders & Koppfeldt, Thomas (2008). Visuell retorik - Bilden i reklam, nyheter och livsstilsmedia. Malmö: Liber. 70 s.

Frid, Johan (2002). Intro Bild - skapa, kommunicera, förstå. Malmö: Didacta. 300 s.

Skolverket (2011). Allmänna råd för planering och genomförande av undervisningen - för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan. Stockholm: Skolverket. 44 s.

Skolverket (2008). Bild - En samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning. 62 s.
http:/ /www.skolverket.se/publikationer

Skolverket. (2011). Kommentarmaterial till kursplanen i bild. 25 s. www.skolverket.se/publikationer

Skolverket (2011). Kunskapsbedömning i skolan - praxis, begrepp, problem och möjligheter. Stockholm: Skolverket. 50 s. www.skolverket.se/publikationer

Skolverket (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm: Skolverket. 30 s. www.skolverket.se

Skolverket (2000). Portföljvärdering av elevers skapande i bild - Rapport. www.skolverket.se.
125 s.

Sparrman, Anna (2006). Barns visuella kulturer - skolplanscher och idolbilder. Lund: Studentlitteratur. 180 s.

Sturken, Marita & Cartwright, Lisa (2009). Practices of Looking. An Introduction to Visual Culture. Second Edition. New York: Oxford University Press. 200 s.

Vygotskij, Lev S. (1995). Fantasi och kreativitet i barndomen. Göteborg: Daidalos. 65 s.

Kompendier, rapporter etc. ca 150 s.

Litteraturreferenser – så skriver du. http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet.
Interaktiva antiplagiatguiden. http:pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do. Finns även i kursens aktivitetet på lärplattformen (PingPong).