KURSPLAN
Bedömning och betygsättning för grundlärare fritidshem (UVK), 7,5 högskolepoäng
Assessment and Grading in School-Age Educare (ES), 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2020
Kurskod: LBBN17
Fastställd av: Utbildningschef 2016-12-06
Reviderad av: Utbildningschef 2019-10-22
Gäller fr.o.m.: Våren 2020
Version: 2
Diarienummer:JU2021/4605-113
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Undervisningsområdet
Ämnesgrupp: UV1
Fördjupning: G2F

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten:
- kunna beskriva sambandet mellan kunskapssyn, styrdokument, didaktiska val och olika former för bedömning
- kunna redogöra för bedömningsformers olika syften och funktioner, med särskilt fokus på skolans och fritidshemmets respektive verksamheter
- kunna förklara gällande betygssystem och dess relation till andra system (historiskt, internationellt)
- kunna redogöra för skolans bedömningsrelaterade dokumentation och vilka funktioner den fyller

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten:
- utifrån ett ämnesdidaktiskt perspektiv kunna planera undervisningsområden där olika bedömningsformer tydliggörs och används
- tillämpa och motivera gällande kunskapskrav för bedömning, dokumentation och betygssättning

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten:
- kunna reflektera kring etiska frågor kring bedömning och betygssättning i relation till ett vidgat likvärdighets- och validitetsperspektiv
- ha utvecklat ett vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt i relation till bedömning i skola och fritidshem

Innehåll

Undervisningsformer

Undervisningen utgörs av föreläsningar, seminarier och workshops.
I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som den sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Godkänt resultat på minst 45 hp inom grundlärarprogrammet varav 22,5 hp UVK samt 7,5 hp fritidspedagogik ska ingå eller motsvarande kunskaper. Genomgångna kurser enligt programmets fastställda studiegång (termin 1-3) eller motsvarande kunskaper.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Kursen examineras genom skriftliga och muntliga uppgifter.För kursbetyget Godkänd krävs betyget Godkänd på alla examinerande moment i kursen samt god språkbehandling i tal och skrift. För kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom betyget Väl godkänd på de två examinerande moment där detta betyg kan uppnås.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning och kriterier för betygsättning tillhandahålls i studeanvisningar vid kursstart.

Student äger rätt till byte av examinator efter att ha underkänts tre gånger på samma examination, om det är praktiskt möjligt. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.

Om kursen ändras till innehåll och/eller litteratur kan examination ske enligt denna kursplan inom ett år efter ändring. Studenten garanteras minst tre provtillfällen inklusive ordinare provtillfälle. Därefter prövas i varje enskilt fall om examination får göras enligt den äldre kursplanen. Om kursen helt upphör kan den examineras inom två år efter det att kursen anordnats.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Workshops1,5 hpU/G
Litteraturseminarium2 hpU/G
Seminarium och individuell skriftlig inlämningsuppgift4 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisningen sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut via webbplattformen PingPong. Kursutvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren samt om möjligt en student, publiceras i PingPong samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Hirsh, Åsa (2016). Skolans dokumentation: ur ett pedagogiskt och juridiskt perspektiv.
Stockholm: Liber. 150 s.

Hjalmarsson, Maria (2018). Leisure-time teachers’ reflections on systematic quality work: approaches and challenges, Early Child Development and Care.
http:doi.org/10.1080/03004430.2018.1445731

Klapp, Alli (2015).
Bedömning, betyg och lärande. Lund: Studentlitteratur. 170 s.

William, Dylan & Leahy, Siobhàn (2015).
Handbok i formativ bedömning; strategier och praktiska tekniker. Stockholm: Natur & Kultur. 250 s.

Ett antal av Skolverkets allmänna råd, kommentarmaterial och bedömningsskrifter (Finns att ladda ner)

Lgr 11 och Skollagen (Finns att ladda ner)

Referensmaterial

Litteraturreferenser – så skriver du
http:
ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
http://pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do
Finns även i kursens aktivitet på den digitala lärplattformen.