KURSPLAN
Bild, ämnesfördjupning - färg, 7,5 högskolepoäng
Art - Specialisation in Colour, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2018
Kurskod: LBFK18
Fastställd av: Utbildningschef 2018-05-24
Gäller fr.o.m.: Hösten 2018
Version: 2
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Undervisningsområdet
Ämnesgrupp: UV3
Fördjupning: G1F

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- beskriva färg och färgers användning inom historiska, nutida och olika kulturella kontexter
- redogöra för färgers fysiska, kemiska och tekniska egenskaper

Färdighet och förmåga

- tillämpa traditionela och digitala tekninker och olika material för att kommunicera budskap, erfarenheter och idéer
- tillämpa olika bildanalytiska modeller

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- utifrån ett didaktiskt förhållninssätt diskutera hur ämnesområdet färg kan bidra till kreativa och estetiska lärprocesser i undervisningen utifrån gällande styrdokument
- kritiskt granska färg och färgers användning normkritiskt och ur ett hållbarhetsperspektiv

Innehåll

• Färgteori
• Tekniker, verktyg och material för bildframställning
• Bildanalys och tolkning av visuell kultur
• Visuell kommunikation
• Färgers användning inom olika historiska, nutida och kulturella kontexter
• Hållbarhetsperspektiv på material och tekniker inom bildundervisning
• Normkritiskt förhållningsätt till färg och färgers användning inom visuell kultur
• Kreativitet och estetiska lärprocesser
• Didaktiska perspektiv på färg och färgers användning inom visuell kultur

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, ateljéarbete, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt 15 hp bild med didaktisk inriktning eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

Kursen examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift, en individuell redovisning, ett seminarium och en individuell laboration.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer. För kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom att examinationsmoment motsvarande minst 4 hp har fått betyget Väl godkänd.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell skriftlig inlämningsuppgift1 hpU/G
Individuell redovisning2 hpU/G/VG
Seminarium2 hpU/G/VG
Individuell laboration2,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Ambjörnsson, Fanny (2011). Rosa: den farliga färgen. Stockholm: Ordfront. Antal sidor: 170.

Andersson, Isabelle (2013). MATERIAL – vad, hur och varför? – En undersökning om material i bildundervisningen. Studentuppsats. Konstfack, Institutionen för bildpedagogik. Antal sidor: 30.
diva-portal.org/smash/get/diva2:705697/FULLTEXT01.pdf

Ankarberg, Pernilla (2015). Att äga sin process: ett verktyg för pedagoger och kulturutövare i arbetet med kreativa processer. Göteborg: Kultur i Väst. Antal sidor: 74.

Bergström, Bo (2017). Effektiv visuell kommunikation: om nyheter, reklam, information och profilering i vår visuella kultur. (11. uppl.). Stockholm: Carlsson. Antal sidor: 10, utdrag.

Edwards, Betty (2006). Om färg: handbok och färglära. Stockholm: Forum. Antal sidor: 219.

Hafieli, Mary (2015). Exploring studio materials, teaching creative art making to Children. New York: Oxford university press. Antal sidor: 255.

Hetland, Lois, Winner, Ellen, Veenema, Shirley & Sheridan, Kimberly (2013) Studio Thinking: Volume 2 - The Real Benefits of Visual Arts Education. (2. uppl.). New York: Teachers College Press. Antal sidor: 176.

Skolverket. (2011). Kommentarmaterial till kursplanen i bild. Stockholm: Skolverket. Antal sidor: 25.

Skolverket. (2012). Bedömningsstöd i bild årskurs 4-6. Stockholm: Skolverket. Antal sidor: 48.

Skolverket. (2012b). Bedömningsstöd i bild årskurs 7-9. Stockholm: Skolverket. Antal sidor: 52.

Skolverket (2016). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm: Skolverket.

Kompendier max 100 sidor.

Referenslitteratur

Litteraturreferenser – så skriver du
http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
http:
pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do
Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen PingPong.