KURSPLAN
Bild i grundskolan, 15 högskolepoäng
Art in Compulsory School, 15 credits
Kursplan för studenter höst 2015
Kurskod: | LBGN14 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2015-06-16 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2015 |
Version: | 1 |
Diarienummer: | HLK 2015/2387-313 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Övrigt
|
Ämnesgrupp: | UV3
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Didaktik |
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- kunna använda begrepp inom bilddidaktik i tal och skrift och redogöra för grundläggande teori- och begreppsbildningar inom bildpedagogik och visuell kultur
- kunna förstå bild som kommunikationsform
- kunna förstå populärkulturer och mediers betydelse för barn och ungdom och hur dessa kan bli utgångspunkter för bildskapande och bildkommunikativt arbete
- kunna redogöra för aktuell forskning inom området
- kunna, utifrån aktuella styrdokument, planera undervisning i ämnet bild för årskurs 1 – 6 samt hantering av betyg och bedömningsfrågor
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- kunna använda digitala och hantverksmässiga verktyg och tekniker i bildframställning samt reflektera kring uttryck och gestaltningsformer
- kunna analysera och tolka bilder som har olika syften och användningsområden samt kunna koppla till grundläggande teori- och begreppsbildningar inom bildpedagogik och visuell kultur
- kunna berätta med rörlig bild och filmdramaturgi samt redogöra för hur film kan utgöra en resurs i didaktiskt verksamhet.
- kunna analysera, värdera och presentera en genomgången gestaltningsprocess och koppla till estetiska lärprocesser
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- kunna förhålla sig till didaktiska frågor inom ämnet bild med hänsyn till genus, kulturell tillhörighet och elever i behov av särskilt stöd
Innehåll
- Bildämnets historik, tradition och förnyelse
- Forskning inom det bilddidaktiska området
- Visuell kultur (film, foto, design, konst, arkitektur och miljöer)
- Två- och tredimensionell gestaltning med hantverksmässiga material och tekniker
- Fotografering och digitala tekniker för bildframställning och kommunikation
- Konstorientering
- Visuell kommunikation, bildanalys och bildsamtal
- Rörlig bild och dramaturgi
- Populärkultur och medier
- Estetiska lär- och arbetsprocesser
- Bilder och intersektionalitet
- Didaktiska perspektiv, styrdokument, betyg och bedömning
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och bildlaborativa övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt lärarexamen, fritidspedagogexamen eller studerande inom lärarutbildningen med minst ett års genomförda studier.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
För betyget Godkänd krävs god språkbehandling i tal och skrift samt betyget Godkänd på kursens obligatoriska moment och inlämningsuppgifter. För betyget Väl godkänd krävs betyget Godkänd på samtliga uppgifter samt Väl godkänd på minst två av de tre uppgifter som kan ge betyget Väl godkänd.
För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
Student äger rätt till byte av examinator efter att ha underkänts tre gånger på samma examination, om det är praktiskt möjligt. En sådan begäran ställs till VD och skall vara skriftlig.
Om kursen ändras till innehåll och/eller litteratur kan examination ske enligt denna kursplan inom ett år efter ändring. Studenten garanteras minst tre provtillfällen inklusive ordinarie provtillfälle. Därefter prövas i varje enskilt fall om examination får göras enligt den äldre kursplanen. Om kursen helt upphör kan den examineras inom två år efter det att kursen anordnats. Därefter skall det prövas i varje enskilt fall om examination får göras.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell skriftlig examinationsuppgift | 2 hp | U/G/VG |
Projektarbete - visuell gestaltning med loggboksskrivning | 3 hp | U/G/VG |
Filmprojekt med loggboksskrivning | 3 hp | U/G/VG |
Obligatoriska moment och litteraturseminarier | 7 hp | U/G |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursens gång. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt en student (kursutvecklare), publiceras om möjligt på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministration. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Arnold, Dana (2006). Konstvetenskap - en introduktion. Stockholm: Raster. 160 s.
Carlsson, Anders och Koppfeldt, Thomas (2008). Visuell retorik - Bilden i reklam, nyheter och livsstilsmedia. Malmö: Liber. 135 s.
Frid, Johan (2002). Intro Bild - skapa, kommunicera, förstå. Malmö: Didacta. 300 s.
Furhammar, Leif (2001). Den rörliga bildens århundrade. Liten allmänbildningsbok om film, TV och 1900-talshistoria. Stockholm: Natur och kultur. 126 s. (pdf)
Howells, Richard och Negreiros, Joaquim (2012). Visual Culture. Cambridge: Polity. 200 s.
Janson. Malena (red.) (2014). Introduktion till filmpedagogik. Vita duken som svarta tavlan. Malmö: Gleerups. 200 s.
Lindstrand, Fredrik (2006). Att göra skillnad. Representation, identitet och lärande i ungdomars arbete och berättande med film. Stockholm: HLS Förlag. 200 s. (pdf)
Löfving, Christina (2012). Digitala verktyg och sociala medier i undervisningen – så skapar vi en relevant skola utifrån Lgr 11. Stockholm: Liber. 182 s.
Skolverket (2011). Allmänna råd för planering och genomförande av undervisningen - för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan. Stockholm: Skolverket. 44 s.
Skolverket (2008). Bild - En samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning. 62 s. http:/ /www.skolverket.se/publikationer
Skolverket. (2011). Kommentarmaterial till kursplanen i bild. 25 s. www.skolverket.se/publikationer
Skolverket (2011). Kunskapsbedömning i skolan - praxis, begrepp, problem och möjligheter. Stockholm: Skolverket. 73 s. www.skolverket.se/publikationer
Skolverket (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm: Skolverket. 30 s. www.skolverket.se
Skolverket (2000). Portföljvärdering av elevers skapande i bild - Rapport. 125 s. www.skolverket.se.
Sparrman, Anna (2006). Barns visuella kulturer - skolplanscher och idolbilder. Lund: Studentlitteratur. 180 s.
Vygotskij, Lev S. (1995). Fantasi och kreativitet i barndomen. Göteborg: Daidalos. 65 s.
Valbar vetenskaplig artikel.
Kompendier, rapporter etc. ca 200 s.
Sök och skrivhjälp (2010) Litteraturreferenser - så skriver du. Högskolebiblioteket: Högskolan i Jönköping http:hj.se/bibl/sok-skrivhjälp/skrivalitteraturreferenser.html
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet. Interaktiva antiplagiatguiden. . Finns i kursens aktivitet på lärplattformen PingPong.