KURSPLAN
Barns språkliga lärande och kommunikation i förskolan, 15 högskolepoäng
Children's Language Learning and Communication in Preschool, 15 credits
Kursplan för studenter höst 2025
Kurskod: | LBLK14 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2024-04-02 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2024 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Undervisningsområdet
|
Ämnesgrupp: | UV1
|
Fördjupning: | G1F
|
Huvudområde: | Pedagogik |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för barns språkliga utveckling i ett första– och flerspråkighetsperspektiv
- redogöra för barns språkande i relation till begreppen literacy och multimodalitet
- redogöra för förskollärarens uppdrag och betydelse för barns språkliga lärande
- redogöra för bilderboken och högläsningens betydelse för barns språkliga lärande
- visa kunskap om grundläggande läs- och skrivlärande
Färdighet och förmåga
- visa förmåga att analysera den pedagogiska miljöns betydelse för barns tal-, och skriftspråkstillägnan
- observera, dokumentera och analysera tal– och/eller skriftspråkliga aktiviteter där barn är aktörer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa förmåga att iscensätta och kritiskt granska språkutvecklande undervisning i förskolan
Innehåll
- Barns tidiga språkliga lärande och fonologisk medvetenhet
- Språkutvecklande undervisning
- Musik och rytmer i språkutvecklande undervisning
- Teorier kring barns tidiga språkutveckling i ett första– och flerspråkighetsperspektiv
- Förskolan som bokpraktik – bilderboken och högläsning relaterat till barns språkliga lärande och meningsskapande
- Literacy och multimodalitet - semiotiska resurser relaterat till barns språkliga lärande
- Aktiviteter och miljöer i förskola och förskoleklass relaterat till text, tecken och symboler
- Teoretiska perspektiv på barns tidiga skriftspråkslärande, relationen mellan tal- och skriftspråk
- Vetenskaplig metod; Fältstudie, observation och analys av samtal, miljön och förskollärarens språkundervisning i förskola och förskoleklass
Examination och betygBetygsgraderna utgörs av Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG).
Kursen examineras genom följande moment:
Gruppredovisning, 1 hp, U/G
Seminarier I, 2,5 hp, U/G/VG
Individuell skriftlig inlämningsuppgift, 4 hp, U/G/VG
Seminarium II, 2 hp, U/G
Seminarium III, 2,5 hp U/G
Individuell skriftlig tentamen, 3 hp, U/G/VG
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt godkänt resultat inom Utbildningsvetenskaplig kärna om minst 18 hp samt minst 5 hp i Didaktik i förskola I, 15 hp eller motsvarande. Dessutom krävs godkänt resultat i Verksamhetsförlagd utbildning I, 4,5 hp eller motsvarande.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Lärandemålen utgör grund för examination.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd på hela kursen krävs betyget Godkänd på samtliga examinationsmoment samt god språkbehandling i tal och skrift. För betyget Väl godkänd krävs utöver vad som krävs för Godkänd betyget Väl godkänd på de båda individuella examinationsuppgifterna
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Gruppredovisning | 1 hp | U/G |
Seminarier I | 2,5 hp | U/G/VG |
Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 4 hp | U/G/VG |
Seminarium II | 2 hp | U/G |
Seminarium III | 2,5 hp | U/G |
Individuell skriftlig tentamen | 3 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Björk-Willén, Polly. (Red.) (2018). Svenska som andraspråk i förskolan. Natur & Kultur. 158 s.
Fast, Carina (2019). Literacy – i familj, förskola och skola. Studentlitteratur AB
Gjems, Liv (2011). Barn samtalar sig till kunskap. Studentlitteratur. 149 s.
Heimer, Maria. (2020). Den betydelsefulla högläsningen: med barn i förskolan. Studentlitteratur AB. 137 s.
Herrlin, Katarina., Frank, Elisabeth. & Ackesjö, Helena (2019). Förskoleklassens didaktik – Möjligheter och utmaningar. Natur & Kultur.
Holmberg, Ylva. (Red). (2014). Rösträtt – musik på barns villkor. Gehrmans musikförlag. 155 s.
Håkansson, Gisela (2014). Språkinlärning hos barn. Studentlitteratur. 128 s.
Hvit Lindstrand, Sara (2015). Små barns tecken och meningsskapande i förskola. Multimodalt görande och teknologi. Nr. 30. Dissertation. Jönköping University, 30. Jönköping School of Education and Communication.
Hvit Lindstrand, Sara (2018). De yngsta barnens teckenskapande. (artikel). Skolverket www.larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/5-las-skriv/F%C3%B6rskola/012_skapa-o-kommunicera/del_03/Material/Flik/Del_03_x_fordjupning/Artiklar/M12_Fsk_03F_02_teckenskapande.docx
Sandell Ring, Annika. (2021). Mångfaldens förskola - flerspråkighet, omsorg och undervisning. Studentlitteratur AB. 400 s.
Inscannat/övrigt material tillkommer. ca. 100 sidor.
Referensmaterial:
Ahrne, G. & Svensson, P. (Red.)(2015). Handbok i kvalitativa metoder. Liber. Valda delar.
Åkerblom, Annika, Hellman, Anette. & Niklas Pramling (red.) (2020). Metodologi – För studier i, om och med förskolan. Gleerups Utbildning AB.
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet