KURSPLAN
Budget och personalekonomi, 7,5 högskolepoäng
Budgeting and Human Resource Accounting, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: LBPK16
Fastställd av: Utbildningschef 2016-09-22
Reviderad av: Utbildningschef 2018-10-19
Gäller fr.o.m.: Våren 2019
Version: 2
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: FE1
Fördjupning: G1F
Huvudområde: Företagsekonomi

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för och förklara budgeteringens grundläggande begrepp, modeller och metoder
- redogöra för och förklara personalekonomins grundläggande begrepp, modeller och metoder
- redogöra för och beskriva viktiga problemområden relaterade till personalekonomisk verksamhetsstyrning

Färdighet och förmåga

- använda budgeteringens grundläggande begrepp och modeller för att upprätta företagsekonomiska planer
- använda verktyget excel för att upprätta kalkyler
- tillämpa personalekonomins grundläggande begrepp och modeller för att analysera personalekonomiska frågor

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- värdera och kritiskt reflektera över personalekonomiska frågor utifrån ett företagsekonomiskt och samhällsekonomiskt perspektiv

Innehåll

• Budgetering
• Personalekonomiska kalkyler
• Personalekonomin i ett företagsekonomiskt och samhällsekonomiskt perspektiv
• Verksamhetsstyrning
• Grundläggande ekonomistyrningsbegrepp och -modeller för att hantera personalekonomiska frågor så som prestationsmätning och incitamentsystem

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt genomgången kurs Business Administration, 7,5 hp eller Externredovisning, 7,5 hp eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination. Kursen examineras genom tre uppgifter i grupp och en individuell skriftlig tentamen.

För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För betygen Godkänd på respektive examinationsuppgift krävs minst 60 procent av den totala poängen på varje examination. För betygen Väl Godkänd på respektive examinationsuppgift krävs minst 80 procent av den totala poängen på varje examination. För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på de båda examinationerna, och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom att den sammanlagda poängsumman är minst 80 procent av den totala poängsumman.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Gruppredovisning0,5 hpU/G/VG
Grupplaboration0,5 hpU/G/VG
Fallföretagsuppgift1 hpU/G/VG
Individuell skriftlig tentamen5,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Andersson, Göran & Greve, Jan (2016/senaste upplagan). Kalkyl och budget: grundläggande om kalkylering och budgetering. Lund: Studentlitteratur. 258 s.

Johanson, Ulf & Johrén, Anders (2017). Personalekonomi idag. Stockholm: Liber. 124 s.

Utöver detta tillkommer ca 100 sidor artiklar avseende ersättningsmodeller och incitament, alternativ till budgetering samt prestationsmätning.


Litteraturreferenser – så skriver du
http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
http:
pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do
Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen PingPong.